Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1103 ggr
QuickStep
0

börjar tappa modet

idag har min häst stått på box pga skada i hoven i 7 veckor. byter gipsbandage varannan dag.

Börjar tappa hoppet lite. tålamodet. 

Någon här som haft skadad häst  länge? Hur orkade ni?

Fiona
0

Vårat fjordsto har stått på boxvila/boxhage sen i maj pga strålbensfraktur, men hon har repat sig bra och ska åka och röntgas nu igen. Vi har ju dock inte behövt bandagera henne men de har vart andra jobbiga saker, en häst som är i full kondis och ställs av direkt blir inte så rolig att hantera. Och nu har hon en massa överskottsenergi och är lite jobbig för det. Men det är bara att blicka framåt Glad

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Kimpa
0

Vi har haft två hästar inom loppet av tre år som båda dragit av sig senan i bakbenet.
De hade boxvila eller i sjukhage 3x3 meter under 4 månader.
Med den ena gick inte såret sy ihop, utan fick läka underifrån vilket gjorde att den var byte av stödbandaget varannan dag, samt rengöring.
Det är tufft och jobbigt, men jag fick ut lite gott av det hela iaf.
Den som behövde bytas bandage på var innan olyckan mer vild än tam då han köptes som 1-åring från en lösdrift där han aldrig blivit hanterad. Och han blev hur snäll som helst med all hantering man var tvungen att utsätta honom för.

Hängde in lite granruskor så det fanns något att göra.
Och de hade sin sjukhage i hagen med de andra för att fortfarande "vara med" i flocken och inte deppa ihop helt.

QuickStep
0

Ja jag längtar på ett sätt tills han kan gå i sjukhage. Just nu är han mer vild än tam. Ena dan när jag kom ut såg han ut som han hade gått i boxningsringen. Ena ögat va helt igensvullet så jag tror han bråkar me krubban eller vattenhinkarna… men dan därpå va det borta som tur va.

Igår sparka han mig på knät, han biter mig, går över mig, knuffar mig.
Dem andra hästarna turas om att vara inne med honom  men dem vill knappt stå i boxen breve för han e ganska på så dem blir så trötta på honom haha.

Men jag har hängt upp borstar och lite sånt som han kan tugga på men han tröttnar fort…

[Billan]
0

O ja. Vårat lilla stoföl skadade sig 2 juli, hon är född 24 maj.  . Stod på djursjukhus två veckor, sen lååång konvalicens hemma. fram till mitten på oktober.

Helt frisk idag.

Elshira
0

Har haft en häst på enbart boxvila i ca 6 månader samt en annan i ca 3. Lyckligtvis har de båda (hingst och sto) stått som ljus och det verkade inte alls bekomma dem att de inte fick komma ut när man lika bra kunde stå inne och bara mysa i boxen (ja många av våra hästar är väldigt "box kära" och är inte alltid allt för glada när det är uttag på morgonen).

Men hur man gör med någon som blir pigg och otålig, ja det kan jag faktiskt inte svara på. Det viktigaste är att om de är busiga osv av sig, så låt dem få lite extra boxvila. Annars finns risken att de när de är "nästan färdiga" får komma ut i hagen och bockar och skuttar för glatta livet och man är tillbaka på ruta ett (och all tid inne har varit förjäves).

Hakuna matata!

QuickStep
0

åh jösses boxvila i 6 månader.
min häst vill man inte ens ha inne när han är frisk. om hovslagarn ska komma eller nått..
han släpper man alltid ut först haha.

Ja jag ska bygga sjukhage med högt staket den dan han får gå ut…

VeronicaP
0

Vi hade ju våran Ajax som skadade sig i slutet på Jan som åring stod på djursjukhus i 6 veckor och var inte ihop läkt förrens i september månad, tvättade hans sår 2 gånger om dagen fram till juni/juli idag är han 4 år och gjorde debut på travet förra året och det med en seger :D

Klart man tycker att det är jobbigt ibland men man får se framåt

HeidiH
0

Hoppas att det löser sig! Det går inte att prova att klickerträna lite? kan ju lära in ganska stillsamam saker, och hästen får lov att använda huvudet.. Riktigt trist är det med skador!

Min islandshäst har vilat sen i juli. Har en ligamentskada, men har nu fått lov att börja ut och gå.  Hon har iof fått lov att gå i stor hage hela tiden, utom de första 6 veckorna. Men hon är pigg!

Igår var jag ute o tömkörde för första gången, blev omkörd av en bil och det resulterar i en bockserie, rätt nära att bilen fick sig en omgång!

QuickStep
0

Hua.. inge kul med bilar o vilda hästar!

Vissa dar är det motigt och andra dar är det bättre. Man får som sagt försöka se frammåt men det e tungt vissa dar..
Klickerträna kanske vore nått i boxen..  Han e ju ganska på som sagt =)