Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2431 ggr
Milton1
0

Hösilage under sommaren?

Hej hej

Mitt hö har börjat bli dåligt och jag måste nog gå över till hösilage. Hur länge håller sig hösilage under sommaren då det är som varmast? Jag har nämligen hittat 25 kg`s balar.

Mvh Carro

SofieN
0

25 kilosbalar? Allvarligt?

Jag har 40 kilosbalar och dom är supersmå..

Hösilage är ingen höjdare på sommaren tycker jag, i alla fall om man inte har sån stor åtgång.

polgara
0

Öppnad bal bör förbrukas på ett par dagar i sommarvärmen. 25kg går ju åt ganska snabbt förvisso. HUr många hästar ska äta av det?

Ahnna
0

#0 När jag har pratat med t.ex. HorseHage så har de rekommenderat att man gör slut på alla balar innan 31 maj och ska man ha någon kvar så bör den stå i en kall lada t.ex. och gärna på betonggolv så att det blir kylande även när det är +30 grader ute i solen. Deras garanti går ut sista maj, därefter är det på "egen risk" att förvara deras hösilage under de varma månaderna. Men det går som sagt om man har ett kallt utrymme för dem och inte låter dem stå ute i solskenet.

#1 HorseHage har balar som varierar mellan 23 och 25 kilo, de är helt perfekta i storlek om man t.ex. ska resa och behöver bära med sig men inte vill öppna plasten som man måste göra med en stor bal.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HeidiH
0

Om man river upp varje ny bal o lägger "på tork" så borde det ju gå bra, men som sagt så kan det bli problem om det är varmt, svalt är nog en bra förutsättning.

SofieN
0

#3 Dom tänkte jag inte ens på. Det räknar inte jag som vanligt hösilage av någon anledning.

Det är inget jag skulle använda mig av att ta en helt ny hösort bara för att jag ska resa.. Jag är nöjd med mina 35-40 kilos.

Milton1
0

Hej igen

Ja det är Horsehage som jag tänker på men jag har även hittat en bonde i trakterna som kan göra ännu mindre balar än 25 kg.Glad Så det verkar som om det har löst sig med hur jag ska göra under sommaren.

Men jag har inte fått veta priset än så det väntar jag med spänning på.

Enligt den som är återförsäljare åt horsehage så är det inga problem att ge hösilage under sommaren men max 5 dagar får en bal vara öppnad sen bör resten slängas. Men de sa även att balarna skulle förvaras under en skuggig plats. Men de hade hösilage med olika näringsvärden så den som passade bäst till min shettis gör att jag gör av med en bal på 4 dagar så det borde nog fungera.

stallostby
0

#3 Menar du oöppnade balar? Jag sparade några 270 kg balar förra sommaren (i lada med betonggolv). De var felfria i höstas.

Tänkte ev också riva isär och torka en bal att ha i sommar men det blir ju massor av en så stor bal..och det kräver jobb. Höet behöver vändas varje dag.

Jag tar av plasten helt även nu för inte riskera kondens och de verkar torka. Mina balar räcker tyvärr för länge, minst en vecka.

Ahnna
0

#7 Som sagt, i lada med kyla så klarar de sig, men HorseHage har ingen garanti på såna balar efter sista maj.

Men jag förstår inte riktigt varför man vill torka hösilage? Varför köpa ensilerat foder alls då? *frågvis*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

stallostby
0

Ja, har man typ ett ton hösilage så behöver/vill man ju inte köpa in dyra småbalar…..går ju att torka i värsta fall! men visst….jag har funderat på att kanske köpa in några höbalar i sommar..om det finns…

Plastade balar ska väl hålla två år har jag hört.. om de är hela..