Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2028 ggr
stallostby
0

Bett på hingstar

Visa ston med bett är ju nästan dödssynd har jag förståttFlört Men hingstar måste ju ha bett.

Hur stora ringar är acceptabelt??

Har ett bett med 60 mm ringar i ytterkant. Finns det mindre eller speciella för utställning? (så att det blir riktigt..)

tar gärna emot tips på visningsträns

Hanna-D
0

Desto mindre ringar desto snyggare. Finns en del ston som visas i träns så självklart kan du ha ett fint träns om du föredrar det.

SofieN
0

Hur stora som helst är väl acceptabelt men jag tycker små är finast!

Jag har köpt plastbett med små fina ringar till billigt pris, finns i både rostfritt och mässingsfärg på www.selar.se/butiken

Annars är jag ett stort fan av hästskobett, så snyggt!

SofieN
0

Dom är 38 och 40 mm i diameter. :)

Elshira
0

Jag har iofs Welsh Mountain, men jag brukar köpa bridongbett, som ofta har en diameter på ca 4 cm

Hakuna matata!

stallostby
0

oj vad små ringar, var kan man köpa dessa?

Elshira
0

#5 Globus har jag för mig :)

Hakuna matata!

SofieN
0

#4 Jag måste vara dålig på att leta, men jag har kollat efter bridongbett men inte hittat något som passar. Det är alltid för stora ringar och alltid tvådelade..

Charlotte-J
0

Vi har bridongbett med små ringar www.ponnybutiken.com

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
0

#5 Jag använder ett checkbett till min ena hingst, det blir ju riktigt små ringarFlört

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

#0 Jag hoppas verkligen inte att det är en dödssynd. Förvånad

Då är jag dödens för jag visar alltid mina ston i träns. Flört

Kan någon förklara varför man INTE ska göra det.

Visst är det upp till var och en, men en ett bra argument varför man inte ska göra det skulle vaara kul att läsa.

Elshira
0

#10 Håller med dig, jag förstår itne varför man inte ska "få" ha bett på sina ston.

Jag har alltid bett på mina ston, även om jag kan hantera dem i bara sytråd till grimma så behöver vissa ston lite hjälp. De kan ha ett riktigt bra påskjut men behöver ett bett man kan hålla emot lite med (ibland räcker det att det bara finns där) fr att de ska samla sig lite och få en bättre trav.

Hästskobett är väll inget man bör komma med på ett sto, men ett vanligt bett är "standard" i mina ögon. Tycker desutom att träns med bett gör att det sitter snyggare och inte åker omkring eller hamnar snett. :)

Hakuna matata!

VeronicaP
0

Jag använder vanligt 3 delat bett till hingstarna ibland även 2 delat ;)

Till ston har jag bett om de behöver det annars inte är väl upp till var och en ..

MadeleneJansson
0

#2 Är det OK att vis hingst på utställning eller premiering i plastbett?

Har för mig att jag läst någonstans att det måste vara metallbett, pga att plastbetten kan gå av när dom blir slitna…. Och dom av dålig kvalitet blir slitna fort!

Elshira
0

#13 Det har jag aldrig hört, är ju väldigt vanligt att man använder sådana på utställning. Hade det varit någon risk för att de brukar gå av "ofta" så tror jag det hade stått i TR.

Men går dem ändå sönder (är ju upp till ägaren att hålla koll) så är ju hänsten inte helt lös i.af, bettringarna lossnar ju inte från sidstyckena och det är ju i ringarna man har fäst ledtrygeln :)

Hakuna matata!

SofieN
0

#13 Det krävs mycket till för att dom betten ska gå sönder, då är det nog större risk att mitt novabett går sönder och det rids och tävlas ju stora hästar på.

Och jag förstår inte direkt hur bettet skulle bli så slitet heller, om man suttit det fel så hästen biter på det kanske men då skulle jag inte använda det alls. :)

VeronicaP
0

#15 Det har hänt med helt nya bett , faktiskt.

På travet måste det vara en en stål kärna inuti kan man väl säga då för att man ska få ha det och tävla med.

Hanna-D
0

På ESG gick ett plastbett av på mitten inne i visningsringen i hingstklassen så visst händer det…

SofieN
0

#16 Det tror jag säkert. Men min uppfattning är nog att tränset går sönder före..

Elshira
0

#16 Men det är väll ändå lite annat att vara på en bana bland flera hästar där du kan orsaka en stor olycka om hästen kommer lös och t.ex snubblar/kör in i någon. På en travbana får sådanna saker ju bara inte hända, även det med nosgrimmorna som en säkerhetsgrej tillexempel som man saknar i ridvärlden.

En liten shettis som är välhanterad (så de kan visas på utställning) borde man kunna klara med bara "grimma" (som det blir om det går av) i nödfall, och är man på tävling är man ju i.af oftast ensam på banan.

Hakuna matata!

VeronicaP
0

#19 och du tror inte att en shettis eller welsh kan göra en stor skada på en utställning ..

Shettisar är väldigt starka och allt kan hända kommer en hingst lös bland 100 andra hästar så kan den orsaka mycket skada hur vältränad den än är .

Jag har varit på welsh utställnign den internationella i Götebort tex där två Cobbar flög ihop pga oaktsamma visare och det var ingen vacker syn .

Nosgrimmor finns väl också i ridvärlden?

Elshira
0

#20 Men de kommer ju inte helt lösa om inte sidostyckena skulle ryka också…

Men har man en helt oregerlig hingst (eller sto för den delen) som är helt omöjlig att hantera i grimma så ska man väll inte heller vara där, och gör de sådana bravader att man inte kan hålla dem då hade de väll troligtvis kommit lös i vilket fall som.

Bettet ser i.af jag mer som en extra säkerhet ;p Brukar det inte dessutom vara ganska många på shettissidan som vill visa sina hingstar i grimma där de får det (har ju varit debatter om dett tidigare i.af)…?

Jag tänkte på det att på travbanor har ju en del så att nosgrimman och sidostyckena sitter ihop så de har något att bromsa med ifall bettet skulle gå sönder eller så. Och på våra utaställningsgrimmor så har ju de allra flesta norgrimman genom sidostyckena med (och då blir det ju som en grimma). I ridvärlden får man ju inte ha så (i hoppning dressyr osv i.af)

Och visst kan de flyga ihop, men det har väll i.af inte med utrustningens problem att göra att handlers är ouppmärksamma och ofärsiktiga? Det hade ju lika väl kunnat hända vart som helst i övrigt.

Hakuna matata!

VeronicaP
0

#21 De kan visst komma lösa pga av bettet går söner , tränset kan även åka av lättare då tex ..

Men klart vill man inte inse att det kan ske så..

Det behöver inte ens ha med ouppfostran att göra utan att allt händer så snabbt och på shettis sidan är det fler som visar än på welhs och det är ju inte ovanligt med över 15 hästar i ringen samtidigt ..

Därför man ser hästar lösa så ofta på travbanan , där tömmar gått av , hände ju tex på sprintermästarn för något år sedan .

Så för min del spelar det ingen roll om det är utställning eller tävling det är lika viktigt med säkerheten vilket som .

Elshira
0

#22 Då antar jag att du alltid visar ston i träns och som även på dem är fastflätade? För en vanlig visningsgrimma är ju inte allt för svår att klia av och det kan hända saker med ston med.

Men som du säger olyckor kan komma plötsligt, och hoppar de till så pass mycket att de sliter sönder tränsen hade man antagligen inte kunnat hålla dem i vilket fall som.

Jag klandrar inte den som gärna använder med metallkärna, men i mina ögon är risken så pass liten att det skulle gå sönder vid en utställning (vid ridning/körning är det ju en helt annan  kraft i tygeltagen) minimal så länge de inte varit skadade. Jag har i.af aldrig varken hört eller sett ett sådant bett gå sönder förutom förutom i ett fall där det var ett novabett som var tuggat innan.

Det finns betydligt viktigare saker att åtgärda i sådana fall.

Hakuna matata!

Kris_J
0

Jag hade köpt ett nytt "plastbett", det gick av på mitten första gången det användes….så visst kan de gå av.

Veritas odium paretFörvånad

SofieN
0

Om det nu är så viktigt med säkerhet osv är det ju väldigt vanligt att många ston visas med bettlöst huvudlag som endast sitter lite halvlöst bakom öronen och över nosen och hålls fast med en kedja under huvudet..

Det känns som att det är ungefär 1000 gånger lättare att dessa åker av än att ett plastbett går sönder.

Milla
0

#15 jag har haft ett sånt där plastbett och det gick mitt av när jag precis hade tränsat hingsten. När vi kom hem så provade jag att knäcka dom två jag hade hemma och det var väldigt lätt att göra det.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

alla tre betten i nr 26 var helt nya och endast provade en gång på hästarna med, jag ger inte ett skvatt för dom där plastbetten

SofieN
0

#26 Det var ju tråkigt, jag tycker mina verkar vara starka.

Milla
0

#28 ja jag tyckte också det var tråkigt men kan också vara så att jag fått dåliga exemplar

VeronicaP
0

Visar ston i grimma eller visningsgrimma , har även visat i träns om det behövs som jag skrev längre upp..

Har faktiskt hört om fler bett som gått sönder än träns faktiskt ….

Sjävl kollar jag alltid och testar gummibetten innan jag använder dem varje gång så har man i alla fall minimerat chansen så gott det går .

Men att säga att det inte kan hända så farliga saker på en utställning är ju naivt tycker jag , risken finns lika mycket där som någon annan stans

De behöver inte slita sönder tränsen , det räcker att de backar tex när bettet gått av så kan tränset ramla av tex är olyckan framme så, ja det gäller även ston allra helst de med föl kan vara rätt vassa ibland mot andra hästar.

Fast de värsa farorna är människorna som inte kan inse att man ska gå precis bakom en annan häst med sin , eller gå för närma en hingst osv , det är oftas människan som felar …

Elshira
0

#30 Men varför visar du då ston i visningsgrimma om du är så rädd för och gör allt för att olyckan inte ska inträffa? I sådana fall borde d väll även ha vanligt träns på stona med (i och med hur lätt det brukar vara att få av visningsgrimmor).

Jag tycker givetvis inte det är dåligt du tänker på säkerheten så långt det går, men du förbiser ju andra uppenbara saker (det var det jag menade med att det finns mycket annat att tänka på med).

Hakuna matata!

VeronicaP
0

#31 därför att jg tycker inte att visningsgrimmorna är lättare att få av än tränsen tex och jag tycker jag visar hellre i grimma än träns på unghästar bla , kedja kan vara mer effektivt än ett bett .

Jag är inte rädd men när man blundar för att gummi bett kan gå sönder så måste man ju få påtala att det har hänt mer än en gång och faktistk att det händer nog mer olyckor på utställning än en vanlig tävling tex

Men känns menlöst att diskutera det …………….

#0 ursäkta urspårningen

SofieN
0

Om nu mitt bett mot förmodan skulle gå sönder har jag ändå ett bra och stadigt träns som är betydligt säkrare än dessa uställningsgrimmor som åker av väldigt lätt, att hålla hästen i.

Så jag ser inget problem i det…

stallostby
0

#10,11 Och ni har inte fått syrliga kommentarer? Jag fick förklarat för mig att man visar inte ston i bett..vilket jag mkt väl vet, men hade bara tjusiga arabvisningsräns som ju inte passade på ponnyerna. Det fick duga med träns tills vidare…men några var snabba med att kommentera detta!

Elshira
0

#34 Nog kan man få höra både det ena och det andra, men jag visar alltid med bett på ungston och fölston, de "mitt emellan" kan jag visa i grimma men då har jag alltid en grimma som drar åt med en kedja under (typ arabtränsens funktion).

Jag tycker itne det ska behöva hänga på att man föredrar säkerhet framför snygghet :) Sedan sitter ju ett träns oftast betydligt bättre.

Hakuna matata!

Kratern
0

#34 Nej, jag har aldrig fått någon kommentar.

Gissar att de flesta tisslar och tasslar bakom ryggen.

Det är så det går till i hästvärlden.

stallostby
0

tips på var det finns snygga visningsträns? (med eller utan bett)

(Önskar mig ett brunt röd/brunt visningsgrimma till sto med eleganta spännen och kedja) Köpte ett svart komb. från selar.se men tycker kedjan var grov.