Hyperlipemi...??
Hejsan
Sitter i en knivit läge och har just nu ingen annanstans att vända mig än till den här hemsidan.. Har ett åsne sto på 2 år som har blivit dålig att äta. Är slö och hängig och är inte pigg för 5 öre. Har även växlat mellan att vara lite varm i vänster fram/bak sen i fedags. Hon brukar annars vara väldigt pigg och glad. Är mat tokig så jag reagerade starkt på att hon knappt åt nått och inte var pigg.
Kan det vara hyperlipemi elr kanske nått annat? Är jätte orolig över min lilla dam och vet inte vad som är fel!
Mvh Tovab
Ring veterinären!
ska ringa imorgon på morgonen. Dom har bara ringtid mellan 8-9 på morgonen..
Men har ni nån gissning på vad det kan vara? :/

finns det ingen veterinär att ringa på jour tid ??
Om du ringer veterinär nu så brukar dom tala om på telefonsvararen vem som har jour och vilket nummer denne kan nås på.
Men tänkte ifall man kan avvakta tills imorgon. När jag var ute o gick med henne i måndags så var hon jätte seg. Men vissa stunder fick hon ryck då hon galopperade och bockade.. Då var hon även lite varm i vänster bak.

om du befarar hyperlepidemi skulle inte jag vänta ! men om du tror hon är halt eller skadad i benet kan det säkert vänta.
har du tempat henne ?? kolla slemhinnor mm

Åk till veterinären, tänk efter om hon har varit med om någon förändring på senaste tiden. Mist en kompis, bytt foder eller något sånt? Åsnor reagerar mycket på förändringar.
Äter hon inte som hon ska? Testa att ge henne druvsocker, mintkarameller (åsnor brukar tycka om det) eller andra saker som hon tycker om. Morötter, äpple osv.
Melass och betfor innehåller mycket socker så det kan du också testa ge.
Lycka till!
/Ellen (:
#6 jag har aldrig varit med om det förut utan såg att en åsna på ridsport.ifokus hade dött av nånting som kanske kunde va det. Så kollade upp det. Men hon går väldigt mycket upp och ner just nu. Ena dagen står hon mest bara och hänger. Nästa dag är hon lite piggare. Men inte lika pigg som hon brukar vara :/
#7 För ca 3 veckor sen bytte hon stall och miste sin hästkompis. men hon var helt normal ända tilsl i fredags förra veckan

#8 Nu har åsna varit dålig i nästan en vecka o du har inte kontaktat veterinär, dags att rycka upp sig o fixa det kanske. Man låter inte ett djur lida i onödan
#9 Men jag har ju kollat runt och det har gått väldigt upp och ner. Från att stå och vara hängig till att springa nästa dag. Hon är inte heller jätte varm i hovarna. Sen är jag baar fodervärd på henne. Vi och ägarna har kommit överens om att hon ska betala ifall hon skulle bli sjuk.
Sen så har alla vi frågat sagt att vi ska avvakta och se ifall det blir bättre eller sämre. Ska somsagt ringa idag och betsälal tid och prata med veterinären.

jag brukar resonera som så att det inte kostar något att iallafall ringa ocgh rådfråga en vet. Du säger ju själv att även om hon är piggare vissa dagar är hon ändå inte så pigg som hon brukar. Då är ju något fel. Hoppas det löser sig och att det inte visar sig vara något allvarligt!

Lycka till i varje fall!
RIng veterinär och prata med dom.
/Ellen (:
Har ringt. Det kan iprincip vara vad som heslt eftersom hon inte är vaccinerad. Men igår var hon helt ok. Då var hon inte ens varm i nån hov :S