Hovslagare - kostnader
Vad betalar ni för verkning/skoning av era shetlandsponnyer och vart i landet bor ni?
Jag betalar 400 kr per Ponny för verkning, jag bor i Sala kommun/västmanland.
Verkning 200 kronor per shettis, innan jag bytte hovslagare betalade vi 300. Så det blev en trevlig överaskning, jag trodde dom flesta låg runt 300 kronor.
Jag bor i Västerås.

Betalar 300 kr för verkning och 700 kr för rundskoning. Bor i Målilla i Småland.

150:- för verkning. Fölen 'ingår' i mammans pris tills de är 6 mån. Har haft samma hovslagare i många år, hon tar 250:- för verkning hos en kompis som är ny kund hos henne.
Nordvästra Skåne.

Jag betalar hos min hovslagare som är mamma ledig just nu hm 150 för shettisarna , där ingår fölen rätt länge med, 200 för russen och welsharna och 250 för halvbloden och ca 500-600 för helskoning.
Men nu när jag letar ny hovslagare tillfälligt har de tagit 1100 ör helskoning och det kan inte jag betala för alla och runt 300-350 förr verkning hm .
Hon som har skott tävlingshästarna tar 400 för helskoning men då har jag egna skor.
Men måset hitta någon bra här i Halmstadstrakten , som verkar shettisar bla någon som känner till någon ??
Jag betalar 300:- i vanliga fall för en verkning, i Västerås. Sist tyckte han att han fick verka så lite att han inte kunde ta mer betalt än en hundring. Det tackade vi givetvis inte nej till 
150:- för verkning. Bor i N.Uppland
Jag betalar 250:- för verkning och 700 för skoning. Men de var länge sedan jag behövde sko en häst
.
Men tyvärr så får jag betala även 250:- för fölen för hon tycker de är lika mycket jobb som en vuxen shettis.
Bor i Örebro län
Bor utanför Eskilstuna. 150:- verkning 550:- skoning
350 kr för verkning inkl moms + 200 kr i resa. (oavsett ålder)
Lidköping, Skaraborg, Västra Götalands län
#9 vad billigt!

50-100:- för verkning beroende på hur mycket som behöver göras. 750:- för skoning runt om. (Vi har väl samma hovis fortfarande, Hanna?)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#11 Japp "världens-bästa-Lasse" och samma pris för verkning men inte skoning ser jag 

#12 Vad betalar du då? På shettis.
www.stuteriprecious.se

Jag betalar samma pris oavsett storlek på ponny . 250 kr för verkning, 450 för skor fram och 750 för skor runtom. Bor Nordväst om Stockholm.
Är det utbildade seriösa hovslagare som tar 50 kr för en verkning??
Hade för 20 år sedan en gammal suput som verkade alla hästarna för några supar och man fick skjutsa och hämta honom (hade ej körkort). En hästkarl av den gamla sorten..
Nja han tog väl en hundring för att sko en häst. Han verkade endast med verktång inte klinga…och det funkade ju..men bra var det väl knappast, enligt min nuvarande hovis.

Min hovis tar 200 kr per häst för verkning. Min andra hovis som är auktoriserad tar 400 kr per häst för verkning, så han tar jag bara ut ibland. Bor utanför Ockelbo, norra Gestrikland.

#15 Japp! Han är en av Upplands mest anlitade på t.ex. hovskador och felställda fölben och är väldigt duktig. Jag skor mitt fullblod hos honom och tar jag med en ponny som behöver verkas så kostar det sällan över 50:-. Jag verkar ju själv annars så det är sällan så mycket han behöver raspa bort. Jag åker mest dit med tävlingsponnyn då och då för att se att hon sliter jämnt och att jag har verkat bra.
www.stuteriprecious.se

Skulle vara intressant och veta vilken utbildning de olika hovslagarna här har. Vissa har säkert gått hovslagar utbildningen i Skara, men många är nog upplärda av en anna hovslagare eller "självlärda". Man tycker ju att det borde vara ganska stor prisskillnad på de olika beroende på utbildning.
200kr/häst för verkning..
nordöstra Skåne.
Eftersom maken utbildar sig till hovslagare just nu så är jag kanske aningen partisk
, men… jag har själv resonerat mycket utifrån priset ang. hovslagare.
Tycker däremot inte att man ska förringa den kunskap som utbildade, erfarna och framförallt uppdaterade hovslagare besitter. Nog kan jag känna att det svider i plånboken om jag ska betala hovslagarföreningens rekommenderade pris men…. är det så stor skillnad egentligen jämfört med SSS riktlinjer för att uppnå en prisutjämning gällande shetlandsponnyer….? Eller ska man helt enkelt utgå från att man i så fall får det man betalar för? Även hovslagare har omkostnader, för att inte tala om resekostnader…
Nu flöt jag iväg från ämnet, förlåt… 

50:- verkning
500:- skoning runt om.
200:- om jag köper skorna själv.
Jag bor i Säter.
Min hovslagare har inte ändrat mina verkningspriser sen 1981 för mig;). Han brukar dessutom säga när jag grälar på honom att han är för billig "- Jag är väl inte advokat heller"
Bor i Småland, betalar 500kr i timpenning plus resa (36kr/mil).
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Jag betalar 250kr för verkning av min ordinarie hovis, tyvärr är hon mammaledig nu. Utbildad i Skara.

Det blev dyrare när min hovslagare (utbildad i Skara) startade firma och började lägga moms på priserna:
Verkning 380 kr
Halvskoning 560 kr
Helskoning 700 kr
Jag håller själv med skor. Visst kostar det, särskilt nu när tre av fem är helskodda. Men jag är så nöjd med min hovslagare (efter ha råkat ut för några som inte tog shetland på allvar och helst inte ville ha med dem att göra ens). Hon är lätt att få tag på, kommer som överenskommet och är mycket bra med hästarna. Inga självklara egenskaper hos hovslagare har jag tyvärr fått erfara…
Tillägg: Bor i sydvästra Dalarna
Vår hovis tar 200:- för verkning och 900:- för skoning runt om oavsett om det är stora eller små hästar.
Han har jobbat i 35 år som utbildad hovslagare och jag går som lärling hos honom just nu och ska göra det i fyra år.
Bor i Fjärdhundra utanför Enköping/ Uppland
Betalar 300kr/ponny för verkning, var nånstans hittar man så billiga hovisar som tar 50-100 kr med utbildning? Bor utanför Nyköping.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

jag betalar 250 kr för verkning 600 kr halvskoning + resa 60 kr. Bor i Småland och min hovslagere är utbildad (i Skara). Jätteduktig tjej!

50:- för verkning (utbildad hovis) Gäller att ha rätt kompisar! 
Halvbloden gav jag 350:- för skoning (jag höll skor) Men hos andra tror jag hon tog minst 750:- för skoning och 350:- verkning…
Jag betalar 150:- för verkning per ponny och 100:- för föl fram till årsskiftet när de ska fylla 1 år. Halvskoning 350:- och helskoning 500:- och då ingår skor. Är så glad för min hovis då hon alltid kommer som överenskommet och har vi inte bokat in nästa gång redan när hon är här så brukar hon ringa runt 6-7 veckor efter besök och avtala en ny tid. En superhovis med andra ord!! Hon är dessutom väldigt noggrann och bra med pållarna och sånt är värt mer än pengar!!
Min förra hovis tog bara 50:- ponny men man visste aldrig om han dök upp eller ej så det var ingen tvekan om att byta när min nuvarande hovis blev "Östgöte" igen efter studier uppe i landet.
Amor vincit omnia 
# 18 Det är ju en svår avvägning….. Personligen fördrar jag min hästkarl som skott sen han var 13 år framför en nyutbildad från Skara med begränsad erfarenhet.
Det bästa vore ju någon slags certifiering där det framgår vilka kunskaper hovslagaren har, OAVSETT hur han skaffat kuskapen! Först då kan man ju jämföra olika utbildningar osv…
Jag betalar 0 kr för min hovslagare, vi byter tjänster istället. Det är ett arrangemang jag givetvis är nöjd med!

250kr för verkning och 700 kr för helskoning, då har jag egna skor. Bor mellan Malmö - Trelleborg.

Jag betalar 400 kr för verkning och 900 för helskoning. Han tar lika mycket betalt om det är en ponny eller tung häst. När han verkar våra nordisar så har han en vet inte vad det heter men grej som han stöttar hoven imot så han slipper få tyngden på sig.
Vi bor 5mil norr om Göteborg.

Vi har tre olika här ute.
En tar 250:- för verkning och 600:- för skoning.
Den andre tar 350:- för verkning och 750:- skoning.
Den tredje tar 450:- för verkning och 1050:- för skoning.
(Skaraborg)
Vi har haft den "andre hovsl." men sen han började slarva me tiden och aldrig dökupp och så, så har vi den "förste" :)

Jag betalar 300:- / häst + moms
Och så blir det för resan 3:-/ km+ moms
Men det är en jätte bra hovslagare
så det är bara att gilla läget och betala
Bor i Västerbotten söder om Umeå
100 kr/häst och fölen ingår Behöver han inte ta så mycket på dom vuxna så kan det bli att jag betalar 50 kr/häst
Har haft samma hovis sen -79 utbildad i skara och varit chefshovis på flyinge, bor i nordvästra skåne
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Här betalar vi 100 kr /häst.
Men ser att andra här som har samma hovslagare betalar 50 kr /häst ???
200 kr tar ena hovslagarn för verkning och 300 kr tar den andra för verkning. Bor i norra Stockholm