Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2260 ggr
annie
0

Selet eller Selen?

Bara en liten ordnördsfråga Tungan ute

Har hört de som använder ordet "selet" om seldon till häst. Ordet känns helt främmande tycker jag men tydligen är det vanligt att säga så.. Själv säger jag selen Flört, som det står i ordlistan..

Hur gör ni?

stallostby
0

har aldrig hört Selet. Säger Selen..

UG
0

Det första Anders Eriksson sa till mig var: "Det heter SELEN - en sele!"

;-)

annie
0

# 2 Flört Fniss… ja, det tycker jag med Cool.

Rubiinen
0

Selen säger jag. Innan sa jag alltid selet men då "högg" pappa direkt, SELEN heter det! Han har hållt på med trav i många år så Tungan ute

Pyttis
0

Alltid sagt och kommer att fortsätta säga SELEN.

Hanna-D
0

Säger som alla andra, selen.

SofieN
0

Selen såklart.

Ni som säger/har sagt selet, hur böjer ni det då? En/ett selet och flera seletar? ;)

Ahnna
0

*Fniss!* Jag är också ordnörd och har ofta reagerat på "selet", "ett sele", "mitt sele" och så vidare. Tanken har slagit mig att det kanske är jag som har lärt mig fel, men min inneboende grammatiker säger att "selen" är korrekt.

Så ja, jag har alltid sagt "selen" och som det redan har påpekats så står det ju faktiskt så i ordlistan också.

Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

SELEN helt klart!Tungan ute

Blir tokig när jag hör någon säga "selet"..

Joystick
0

Selen självklart

SELET är en plats några mil härifrån

Anna-Carin

Klasselover
0

Selen ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Lauth
0

Selen.

En sele, två selar eller selarna (obestämd plural)

Selet har jag nog aldrig hört som benämning.

HeidiH
0

Jag har hört selet, tror det är lite dialektalt, likdant som att folk häromkring gärna sader SADLEN. Dvs sadeln. Eller nycklen.. Selen, sadeln, och nyckeln..

Ahnna
0

#13 Skåne/Småland förmodar jag? Där det också heter "selasticka" istället för "selpinne". Tungan ute (Jag har lite roligt åt alla dessa vokaler som sydlänningarna lägger in i ord där det inte ska vara några! Flört)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se