Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 896 ggr
[randi]
0

tovor

Hur gör ni när era unghästar är fulla med tovor, under magen och mellan frambenen? En sa att de försvinner av sig själv, men gör de det eller skall man försöka klippa/ta bort dem?

polgara
0

Dom brukar försvinna av sig själv med tiden

Hanna-D
0

Kammar man igenom regelbundet så bildas inga tovor. Skulle klippa bort dem, måste vara irriterade och ohygieniskt att ha dem.

seijsing
0

Jag skulle inte lämna tovor. Blir de tillräckligt tjocka så kan de få problem med huden under. Har rakat bort tovor på hundar på jobbet där de haft rejäla hudinfektioner under för att tovorna gjort det alldeles tätt mot huden. Där trivs även fluglarver om det är varmt ute!  Flört

[randi]
0

Okej, då är det bara att ge sig på demSkrattande.

Miica
0

Hehe min unga dam hade lite tovor mellan bakbenen när vi tvättade henne idag, tyvärr kunde vi inte tvätta henne där. (dock bara små tovor) men de lossnade med vinterpälsen när jag borstade igenom henne sen efter! =)

Så de kan nog ge sig, men är de väldigt stora så hade jag nog klippt bort för att minska risken för olika hudinfektioner.. Är som #3 skrev, de blir ju väldigt varmt därunder!

SannaHolmgren
0

Om tovorna beror på smuts som klibbar ihop pälsen så försvinner de lätt om man blöter med ljummet vatten så de löser upp sig och mjuknar, och klämmer sönder dem med fingrarna, så de "spricker". När det torkar sedan så kan man borsta bort resten.

Är det riktigt tovad päls så är det nog endast klippning som fungerar, om inte det släpper med pälsglans och lite tålamod med att reda ut det med fingrarna. Men det tar tid och brukar vara obehagligt för dem.