Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2099 ggr
AnnaLundin
0

utställningsdomare

De flesta av de utställningsdomare vi stöter på när vi visar våra ponnyer, är själva uppfödare av vår underbara ras. Men det finns några undantag och jag är nyfiken på vilka?

Någon som kan svara på vilka av domarna det är som INTE själva föder upp shettisar? (Utan att nämna något om kvalité!)

Man kan ju se saken på olika sätt, antingen att de som är utanför rasen inte är tillräckligt insatta för att kunna göra en rättvis bedömning, eller också är de tillräckligt o-inblandade i rasen, intrigerna och uppfödarna för att kunna göra just en rättvis bedömning.

paparatzi
0

#0 intressant inlägg, jag tror att när en domare blir domare genom att han/hon rekommenderas av en styrelse kan det nog lätt bli som du skriver, de lite äldre tror jag har lättare att gå sin egen väg…jag vet inte

Pheobe
0

Helena Kättström föder inte upp shetland vad jag vet, hon har uppfödning på större ponnyer

kacka
0

Gun Johansson i Lerum (Burhults stuteri och ridskola) föder upp Welsh…

Cattis
0

Madeleine Beckman - Connemara
Liselotte Erixon - Russ
Birgitta Larsson - ?
Morgan Johnsson - har haft shetland, har inte längre
Elisabeth Ljungstorp - Connemara kanske? Är inte säker…
Viveka Karlestrand - ? (dartmoor tror jag?)
Carina Lockwall - ?
Jan Lockwall - ?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Alf Johansson - Russ ?

Cattis
0

#5 Har han inte shetland också, eller har kanske bara haft?

/Cattis

Annette
0

#6. Det kanske han har?

Ljungstorp har Connemara.

AnnaLundin
0

Alf har några shettisar också, det går i alla fall några på hans gård…

Birgitta Larsson har jag fattat är halvblodsmänniska i grunden - rätt eller fel?

SaraDoos
0

JAg tycker också det är intressant när domare från andra länder kommer och dömmer våra ponnyer.

AnnaLundin
0

#9 Det är intressant ja, men samtidigt är det ju svårt för dem att använda vårt svenska system, när de inte är vana vid det. Så det kan bli lite tokigt ibland…

Ellen89
0

har har jag hort att det ar lite orattvist, for domarna har (i Australien) har miniatyrer eller liknande inte shettisar. Dom e inte ens shettis domare, men dom gar in i shettis klassen och bara ser dom fina (i typ), klippta!, fargade, makeupade ponnyerna. Det hander mer i Victoria har jag hort, men forfarande tycker jag att det ar liite konstigt…*sorry kanske inte hade na't med svenska domarna att gora*FundersamMvh ellen

paparatzi
0

#9 och #10 Hans Persson är ju shetlandsdomare och har dömt flertalet gånger i England, han borde ju verkligen veta vad som är rastypiskt.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
VeronicaP
0

Jan Lockwall är väl också  Halvblod har jag för mig, Ronny och Morgan har även haft russ .. Ronny har väl shetland kvar och tror nog att han kanske har något russ också--

Liselott Erixon Russ , Ingvar Johansson -Shetland vet inte om han har russ med, Torsten Jeppson Shetland, Christina Ivarsson -Shetland, New forest Halvblod…

Milla
0

har inte ingvar fjordingar också??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Charlotte-Aveback
0

På avels- och blodslinjekonferensen så berättade Morgan hur det här med att bedöma ponnyer är en färskvara. Ögat måste tränas genom att man regelbundet tittar på många ponnyer i den specifika rasen. Ju fler utställningar och ponnyer varje domare dömer per år, desto säkrare och jämnare blir deras bedömningar.

Det är alltså inte säkert att det egentligen skulle vara någon fördel om domaren själv har ponnyer i rasen, utan snarare viktigt att domaren dömer många ponnyer per år i rasen.

paparatzi
0

#17 det tycker jag var bra skrivet..

Charlotte-Aveback
0

#18: Tack! Tyvärr har jag inte kommit på det själv utan citerade i princip bara Morgan! Oskyldig

paparatzi
0

#19 var ändå bra att Du delgav oss som inte var där så bra info..Glad

paparatzi
0

#19 jag tänker att du som varit med sålänge i branschen borde väl ha ett sådär extra fint minne ifrån någon utställning med någon speciell häst, kan inte du berätta om ditt bästa minne från utställning?

Cattis
0

Lottie: Ang #21, om du gör det, skapa en ny tråd isf.

/Cattis

paparatzi
0

#19 Jag kanske borde varit tydligare och skrivit ditt bästa och finaste minne från någon utställning där en domare dömt din häst på ett sätt som gjorde dig extra lycklig eller stolt, något som betytt extra mycket för dig.

Charlotte-Aveback
0

#23: Det gör jag jättegärna! Jag vet faktiskt redan nu vilken utställning och häst jag i så fall skall berätta om! Jag gör det dock i en separat länk! Håll utkik! Flört

stallostby
0

jag undrar om det är så (även) på shetlandsutställningar att vissa domare föredrar en viss typ av ponny? Väljer då ni erfarna utställare utställningar efter domare?

vet att det förekommer i andra raser. Och i så fall någon som törs/ kan säga vad olika domare föredrar..givetvis helt vad ni anser personligt av personlig erfarenhet s.a.s…kanske en dum fråga som retar någon men jag menar inget illa..

Cattis
0

#25 Det kan bli känsligt att säga här vad ngn TROR är en viss domares smak. Det är ju svårt för andra at tsäga vad som ÄR deras smak. det kan bara de själva svara på. Så det får de nog skicka dig ett PM om… Om du nu vill ha namn på domaren ifråga. Annars kanske de kan svara mer generellt på vad de tycker att det verkar som och utelämna namnet.

Jag skall erkänna att om jag fått känslan av, vid tidigare tillfälle, at ten domare inte gillar en häst jag har så visar jag inte den för denna domare. Troligen inte heller andra "liknande" hästar. Fast jag brukar försöka visa mina för så många olika domare som möjligt iofs.

/Cattis

maggan
0

#25  För min del är det avståndet som avgör.

Kris_J
0

Tittar du på många visningar kan du hos vissa domare uppleva en röd tråd. Det behöver inte alltid vara en viss typ av ponny utan kan vara att man fokuserar på en del egenskaper som någon annan tar lättare på.

Veritas odium paretFörvånad

stallostby
0

tack för svaren. Förstår ju att man inte kan namnge en domare och säga att den dömer för eller emot en viss typ av hästar. Även om man bara säger vad man tror eller har känsla av. Inte i detta öppna forum iaf.

AnnaLundin
0

#25 Jag erkänner härmed att jag har börjat se mer efter vilken domare som dömer och vilka ponnyer som skulle kunna vara lämpliga att visa för just denna.

Jag har t.ex hört en domare nämna i förbigående att h*n gillar bruna ponnyer och är svag för dem med bra gångarter… Kan ju ärligt säja att jag gärna skulle vilja visa Esska för den domaren, eftersom Esska är både brun och rör sig väldigt bra…

jojjehanna
0

#4 Viveka Karlestrand har inga hästar men är väl i grunden en welshmänniska men verkar även mycket intresserad av ridponnyer, bland annat…

paparatzi
0

Det är synd att det inte finns några sh. domare här uppe i norr, blir så långa avstånd hit.

Kratern
0

#30 PM:a mig gärna vilken domare det är. Jag har också ett brunt sto med bra gångarter. Skrattande