Prematura föl
För att inte kapa någon tråd startar jag en ny.
Hur mycket för tidigt kan ett föl födas och ändå vara "normalt"?
men normalt menar jag att det fixar att äta, röra sog obehindrat mm
En vännina till mig fick idag ett föl friskt och fint, som föddes en hel månad för tidigt.
Dock varmblod..

Ett av våra gamla arabston var också född en hel månad för tidigt. Hon dog som 5-åring med levercancer (ingen aning om detta hade med hennes tidiga födsel att göra). Hon hann få två stoföl innan hon dog och båda lever och mår väl fortfarande (18 och 19 år gamla).
Sen har jag en kompis som fick vänta 5 veckor över tiden, också arab. Båda gångerna är stona handbetäckta, så det är inte att det har blivit felräknat datum eller så.
Jag har haft ett sto som ofta fölade förtidigt (normalt 2-3.5 v), ena fölet hade lite dåligt med päls och fick gå med en kofta på sig men alla andra föl har varit fullt välmående (och är fortfarande).
Det enda problemet som var med henne att mjölkproduktionen inte han sätta igång innan fölet var fött så första gången fick vi fryst råmjölk, andra gången fick mjölken sättas igång lite extra med spruta tredje fölet gick utan problem.
Hakuna matata!
En del ston envisas med att föla för tidigt. Vi hade ett sto som alltid fölade en månad tidigt. Hon fortsatte med det även sen hon flyttat från oss.
Fölen var färdiga, friska och pigga. Alla har överlevt.
Prematura föl har ofta en lite annan färg på tungan, man ser det ganska tydligt, samt att de ofta har mjuka öron som ligger strukna mot huvudet. Kanske inte alla har så men många.
Ska se om jag hittar mitt kompendium om prematura föl då kan jag läsa på lite.

#4 förra året fick ju vi ett föl drygt 5 veckor för tidigt, men hennes tunga o öron var som dom ska, det blev ju andra komplikationer dock som gjorde att hon ej klarade sig..
har aldrig hört det med färgen på tungan, men det kan ju vara bra att veta nu…
Har haft en prematur fölunge och han är i dag godkänd RS-hingst! 
Han var dock ganska stark med sugreflexer och det räddade honom. Född 4 veckor för tidigt. Han hade mjuka öron och jättemjuk päls, som en kanin och var väldigt mjuk i benen/lederna. Rättade dock till sig ganska snabbt och med lite hjälp av vår duktiga veterinär som bl a gav honom Socatyl oralt.

Vi har ju haft en som är född 3 veckor för tidigt och lite prematur men hans mamma hade ju grädde så han blev som en kubik och rejäl rätt snabbt.
Sen hade vi ett newforest sto som alltid gick över 3 veckor när det var hingstföl och 2 veckor med sto fölen :D
Här är en bild på Barbafin som är för tidigt född.
Veternäran hade aldrig sett något så litet och klent förut.
Hon fick en påse närings dropp sen repade hon sig
Hon fick dock en tuff fortsättning.
Blev misshandlad av lek kompisen kunde inte gå på bakbenen på ca en månad, Vi fick avliva mamman när hon var 3 månader.Fick då diarré från och till i ca 3 månader.
Men hon lever i dag och har hunnit bli 2 år
Våran lilla Tingeling är född minst 3 veckor för tidigt, hon fick en tuff start, hade svårt att hitta spenan det första dygnet… och sen dog Tingelings mamma efter 3 veckor så hon hade tur att få en fostermamma som har tagit hand om henne + hennes egna föl.
I dag 1 år senare så är hon en pigg krabat som älskar livet…
Två av mina minishetlandsston, som dessutom är mor och dotter fölade 3 resp 4 veckor före beräknad tid i år men allt var normalt och inga komplikationer. Man kunde se långt innan att de skulle föla tidigare på fölningstecknen, mjölk i juvret och slappa bäckenband.
Jag räknar inte det som en för tidig fölning utan detta var normalt för stona.