Fyrhjulsvagn alt rockard
Hittade en fin fyrhjulsvagn som är till salu. Men jag har ingen erfarenhet av sådana. Vad finns det för för och nackdelar med en sådan om man jämför med en vanlig rockard?
Det är till en shettis som bara kommer att bli körd lättare pass några dagar i veckan. Är de mycket tyngre än en vanlig vagn?

Generellt är de mycket tyngre än rockards, men det beror ju på vad det är för en 4-hjuling du har hittat. Det är bäst att dra 4-hjulingar med loksele om man kör enbet, eftersom bröstselar inte är gjorda för att dra tungt.
En annan nackdel är att 4-hjulsvagnar (särskilt av gammal modell) kan vara väldigt smala och därför lätta att tippa. Men är den bara stabil och lagom bred så ska den inte tippa lättare än en rockard.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vi har både rockard och 4-hjulsvagn till vår B-ponny. Fyrhjulsvagnen är jättemysig att åka ut och skritta med då man kan åka flera. Men vill jag träna och ha lite högre tempo är ju rockarden att föredra.
Jag tycker att denna vagn verkar vara stabil så att den skulle tippa lätt det tror jag inte. Men min shettis ska nog inte ha en sådan om de är mycket tyngre än en vanlig vagn. Han har nämligen en skada som gör att jag först inte hade tänkt köra in honom men veterinären vill att jag ska testa för att ge hästen lite variation från haglivet.

#3 Då låter det inte som att han är lämplig för att dra 4-hjulsvagn, nej. Om den inte är plättlätt och du har en loksele som kan avlasta ytterligare, förstås.
www.stuteriprecious.se

Hade jag varit du hade jag satsat på en rockard av lättare modell med tanke på din häst.
Det är nog snällast så. En rockard blir inte alls lika tungt att dra som en fyrhjulsvagn. Så länge den inte är plättelätt som Ahnna skrev.
Lycka till!
Hej hej
Vagnen finns på hastnet under beg utrustning, vagnar och körutrustning. Det är den som har en svart shettis framför. Tycker inte att den ser så tung ut men vad tycker ni andra?

#6 Menar du den i Trollhättan? Den ser ut ungefär som min gamla vagn, fast något mindre. Såna väger inte så mycket, men kör du med bröstsele så se till att ha en med lös brösta, baksele och draglinor för att avlasta din hästs skada så mycket som möjligt. Loksele är ännu bättre, men inget grundkrav för en så lätt vagn. 
www.stuteriprecious.se
Hej hej
#7 Så du tror att den skulle kunna fungera? 
Jag bor ju i Trollhättan så det hade varit skönt att slippa åka så långt för att få hem en vagn. Men du tror inte att den är mycket tyngre än en vanlig vagn då?
Kan se om jag hittar en bra loksele annars får det bli en sådan bröstsele som du nämner.

Tycker inte heller just den fyrhjulsvagnen ser så tung ut. Det finns de som är större och då går ju vikten upp förstås.
Denna verkar ju vara en liten å smidig vagn. Du kan ju även fråga de som har den om den rullar lätt. För att vara på den säkra sidan. Eller åk och kolla på den helt enkelt om det är nära.
Hej igen
Imorgon ska jag åka och titta på den och kolla om den rullar lätt.
Säljaren ville ha 4000kr men jag prutade ner till 3000 kr är det ett rimligt pris? Den är tydligen inte använd så mycket och den har stått inomhus.

#10 Om det är rimligt eller beror nog på vad du själv tycker - jag köpte underredet till en liknande men lite större vagn för 1000:- (skaklar ingick) och byggde sidor och kuskbock själv för en billig peng, så jag hade nog tyckt att 3000:- var rätt mycket. Titta runt på andra vagnannonser så ser du vad du kan få för de pengarna på andra ställen.
Men som sagt, tycker du att det är rimligt så är det ju inga problem!
www.stuteriprecious.se
Hej hej
Tack för alla råd. 
Jo jag tycker nog att det är ett bra pris. Är ju inte direkt händig av mig så skulle jag bygga själv hade det nog blivit katastrof.