Bete?
Hur gör ni när ni släpper hästar på bete?
Fick kommentaren; shettisar är så jobbiga för de kan inte gå på bete, när jag köpte shettis.
Ska erkänna att jag är orolig för att skicka stona på betäckning i maj då de ska gå på bete. Vill helst att de vänjs försiktigt, släpper sedan några år sällan hästarna på bete förrän i slutet av juni när gräset blommat.
Vill ha tidiga föl men släppa sent på bete…ett litet dilemma jag har särskilt när jag hört att hingsthållaren har klöverbete där en kund fick fångkänning på sin ponnyl.

Mina släpps ut på bete redan då första gräset kommer. Iofs så växer det ganska bra med gräs i vinterhagarna, så de vänjer sig vid det första gräset direkt. Sen i början av maj släpps de i sommarhagarna. Vi öppnar sedan nya hagar som ligger i anslutning vartefter gräset tryter. Jag har också en hel del klöver i hagarna och har inte haft fång på någon av mina ponnyer. En inackordering fick iofs fång, högdräktig, men det är den enda.
Men, om du pratar med hingsthållaren kanske denna kan ha ditt sto i en egen hage? Och handbetäcka? Fast jag tror inte att din häst får fång bara för att den går i samma hagar som den där "kunden" fick fångkänningen, det hänger nog mer på om din häst är fångbenägen eller inte. För hingsthållarens hästar har väl inte fång?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ja vi vänjer in våra sakta på betet och det ser jag till har gjort innan jag skickar iväg mina på betäckning..
Vi har alla våra på bete och de är inte svårare än de stora , tycker det är precis lika vanligt att de större ponnyerna/hästarna får fång
#0 Skicka med stoet en Greenguard när hon åker till hingsten. Förhoppningsvis behöver den inte användas men det kan kännas som en trygghet för dig och stoet kan gå med hingsten och flocken 

#3 Ja det är ju såklart allra bäst… på de flesta sätt.
/Cattis
greenguard.? vad är det?
tack för svaren. enligt senaste rön är det ju inte proteiner enbart som orsakar fång utan rubbning i tarmen så…så får man väl se till att magarna är vana vid gräs helt enkelt. som du skriver Veronica.
Men då får man ju utesluta att ponnyer är mer känsliga för gräs än stora hästar utan mer känsliga för omställningar av foder eller…?
#5 Greenguard är en munkorg med hål i som sätts fast på grimman. Ponnyn kan beta men inte obehindrat.
Den som jag tycker är bäst är av plast, kostar runt 600 kr och köps i välsorterade hästaffärer.
Den finns i två storlekar, ponny och för häst.
#6 Nja det verkar ju inte särskilt trevligt. Kanske något jag skulle kunna prova hemma men inte när jag skickar bort min häst.
Det är synd att folk tror att om man släpper sent på bete så går det bäst för hästen. FEL! Betet runt midsommar är som kraftigast. Släpp inte då! Jag släpper mina i april redan, då får dom gå med gräset när det växer. Fungerar utmärkt. Att släppa i maj ska inte vara några problem heller. Vill man släppa senare får man vänta tilla juli, släppa på det lååånga gräset.
Släpp tidigt, ett par timmar åt gången de tre första dagarna , sen är det lugnt. Ta bort dom på natten kanske när det är som mest socker i gräset.
#8 Ja men det är ju precis vad jag menar! på det lååånga gräset som blommat.
Det finns flera anledningar varför jag numera släpper senare på bete. Dels för att det inte hunnit växa till sig redan i maj. (Vi har slutat salta eftersom det inte är ekonomiskt hållbart och att vi inte behöver så mkt bete.)
Dels för att mina hästar (inte shettisarna då) är av den frusna sorten, att stå ute å huttra i kanske 10 grader och spöregn och blåst är inte aktuellt. (De är tåligare på höstkanten).
Sen tycker ju jag att tre dagar är på tok för kort tid för invänjning utan minst två veckor som för andra foderbyten. En ordentlig invänjning så visst kan man släppa tidigare.

#9 Om de får gå i hagar där det kommer upp vårgräs, så vänjs de ju in successivt i takt med att gräset kommer upp. I mina vinterhagar kommer inga mängder så, men de har att beta av och 1 maj finns inget "riktigt" bete här uppe, men tillräckligt för att de skall hålla sig i hullet på med minimal stödfodring.
/Cattis
#10 håller med. Men för min del så är oftast vinterhagarna så söndertrampade att det knappt blir något gräs i dom att vänja sig vid. (men då får det beta lite runt stallet eller i en liten extrahage en stund om dagen i början)