Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2425 ggr
Hanna-D
0

Lodjur

Hur rädd/orolig behöver man vara om man har lodjur i krokarna? Inte för sin egen skull men för ponnyerna och framförallt, kommande föl?

Här har setts lodjur ca 1 km från gården och alldeles i närheten av mina sommarhagar…

exitingsvillemo
0

Jag skulle absolut vara orolig om jag hade lo smygandes så pass nära.

Beror kanske lite på hur många hästar man har i hagen. Ju färre hästar desto större risk (???) Ett ensamt lo kanske inte beger sig rakt in i en större flock hästar.

seijsing
0

Jag skulle absolut vara orolig och faktiskt ta reda på reglerna för skyddsjakt. För några dagar sedan fick min hovis ett rådjur slaget precis utanför hästhagen (där rådjuren äter av hösilagebalar). Lo'n släpade rådjuret en liten bit bort och kom sen tillbaka flera kvällar för att dela det och bära iväg. Lo'n fungerar så att där det en gån fått tag i ett byte kommer det patrullera för att se om det finns mera käk. Jag hade bokat att flytta min miniåring till henne, men jag tror att jag drar mig ur  =)

Har även sett en häst en gång som hade stora rivmärken över rumpan som det sas att en lo hade gjort. Så om de är tillräckligt tuff att ge sig på stora hästar så tar de säkert de små om de får chansen.

garrilina
0

Inte särskilt orolig, ett lodjur rör sig i ett område på flera mil, det lodjur som sågs en km. från dig är långt borta nu. De rivskador som sägs vara orsakade av lodjur brukar vid besiktning av länstyrelsernas personal oftast vara skador som uppstått av något i hagen. Har man ett bra elstaket med flera trådar så går de gärna inte in där. de gillar inte el.

[Billan]
0

Lo djuren hoppar lätt över även höga staket. Lodjuren stannar kvar i ett område så länge det finns mat där. När maten är slut förflyttar de sig till ett nytt åmråde.

Vi kan klart märka på rådjuren som försvinner här då lokatterna är i området. När lon sen flyttar kommer rådjuren tillbaka igen.

VeronicaP
0

Jag hade nog inte heller varit så där jätteorolig faktiskt , bra ström, staket så är det mest troligaste att de håller sig utanför som sagt de har stor respekt för strömmen.

#2 Varför ska man alltid skjuta djur som har lika stor rätt som vi att vara i naturen ??

Det är väl faktiskt upp till oss att ha hagarna i bra skick och bra med ström så att försöka hålla de vilda djuren utanför.

MÅnga gånger när det varit lo djur eller varg som fått skulden så har det visat sig vara något i hagen/ vanliga hundar osv som varit boven i dramat men det är så himla lätt att skylla på de få rovdjuren vi har kvar.

Det är fler bilar som dödar hästar än rovdjur …..

Pyttis
0

Bra skick ska hagarna vara i, men har man "bara" hagar för shettisar så kanske man inte bygger dessa i höjd för storhästformat….och lodjur är riktigt duktiga på att hoppa högt (sett detta själv), har man dessutom kanske hagar som gränsar till träd (vilket vi har här p.g.a att det är träd överallt) så är det ännu plättlättare för lodjuren. Dessutom stora "bra" sittstenar alldeles utan för hagarna, tyvärr.

Så även om man har bra "kräm" i trådarna och tätt emellan så….. hjälper det inte OM bl.a lodjuren bestämt sig.

Här har vi INTE ont om lodjur, tvärtom, TYVÄRR för flera djurslag!

seijsing
0

#5, jag förespråkar inte att man ska skjuta alla djur som har rätt att vara i naturen Flört däremot skulle jag se till att vara väl förberedd och veta vad som gäller om den dagen kommer att lodjuret attackerar hästarna. Inget vanligt häststängsel stänger ute lodjur, jag tvivlar att någon av oss har säkra djurparksstängsel till sina pållar!?  Och lodjur HAR anfallit flertalet stora hästar. Inte dödat - men rivit dem en del. Jag själv har därför valt att inte flytta min mini som sagt dit jag vet att lon nu kommer vandra - just för att inte konflikten skulle uppstå och avskjutning komma på tapeten. Det är heller inte så som någon skrev att lodjuret vid det här laget är långt borta. Tvärt om, där det en gång hittat mat kommer det övervaka för att se om det ´"finns fler" och fortsätta detta tills den är övertygad om att maten är "slut".

VeronicaP
0

#6 Fast bor man i ett område där man vet att det finns gott om rovdjur så får man väl se till att ha riktiga staket , är väl inte värre än så ??

Hade jag vetat att vi hade mycket lo djur, varga ex så hade jag haft staket därefter.

Här har vi problem tex med vildsvin så vi har trådar väldigt långt ner tex just för att inte de ska gå in i hagarna och vi har staket som även stora hästar kan gå i …

Jag är ändå emot att skjuta rovdjur ….

seijsing
0

#6 jag tror nog att väldigt många här är emot att skjuta rovdjur. Men enligt mig är inte problemet så enkelt som du vill göra det. Här, där vi har gott om Björn utanför hagarna då - ska jag då mura en hage, eller helt enkelt inte ha häst?  Flört

seijsing
0

Förlåt, # 8 menade jag!   Skäms

Pyttis
0

#10 Det är förlåtetSkrattande Ditt inlägg i #9 instämmer jag helt med, det är INTE ett enkelt åtgärdat problem vad gäller bl.a hagar. Är ju väldigt olika hur det ser ut runt omkring där vi gör hagar mm.

Carita
0

Vi har haft lodjur här i alla år runt skogarna men det är inget jag går och funderar över. Då är jag nog mer rädd för vargarna och björnen som bara var 5 meter från hagen i höstas.

susanne-s
0

Vi har flera lodjur som bor i närheten och ofta nattetid spatserar omkring på gården och även gått igenom hagarna nattetid. Ingen häst har någonsin varit det minsta skadad och heller inte upprörd som vi sett. Fölen möjligt vis att dom skulle kunna ta men deras mammor skyddar dom så väl så jag är inte rädd för det heller.
Jag känner ingen oro alls vad gäller lodjur!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

garrilina
0

Håller med #8                                                                        Man behöver inte ha djurparksstaket för att hålla vilda djur ute från sina hagar. De stängsel som sätts upp och ska vara "rovdjurssäkra" har 5 trådar och är inte speciellt höga men de har däremot rejält med ström i och man måste hålla efter så det inte växer upp under trådarna. Hur många kollar vilken styrka de har i trådarna? Har själv haft får i hagar med två trådar men rejält med ström i där lo har passerat men inte brytt sig i dem.

Hanna-D
0

#13 Tack, intressant med ett inlägg av någon som har egna erfarenheter av lo. Skönt att höra att hästarna är lugna och att du inte är orolig. Jag är ju lite av en hönsmamma när det kommer till hästarna Oskyldig

susanne-s
0

#15 vem är inte det Flört

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

liljegren
0

Jag har ju inte själv sett några, men mormor har och hon tänker inte ha shettisfölen där de brukar gå, hon pratade om att evetuellt ta in dem om kvällarna till och med…

Elshira
0

Vi har Lodjur här och har även haft varg som slagit ett rådjur på stallbacken och gått med det strax bakom vårat hus bara (bor i norduppland). Har dessutom haft björn inte långt härifrån.

Trots det har vi aldrig haft problem med vare sig ponnyer, föl eller katter för den delen. Något jag däremot skulle bli livrädd för var om det kom korpar… En fårägare en bit bort blev av med 3 får (varg) under en sommar men efter att de fick upp ordentliga stängsel (5 raders ståltråd) så har de alla fått vara ifred, men Lo har jag aldrig ens hört om någon som råkat ut för något (de är ju ganska skygga, är man då orolig kan man ju göra så att man har ponnyerna inne på natten).

Jag är dock en sådan som anser att även de vilda djuren ska ha sin rätt att leva så länge de inte blir ett hot för små barn då de börjar irra in i tätbebyggelse allt för mycket.

Och därmed anser jag då att är man så pass rädd om sina djur att man ser det som en potentiell risk så tycker jag man gör det man kan innan man börjar med jakt - dvs sätter upp ordentliga stängsel. Sedan skadar det ju inte om jaktlaget skjuter några färre av rovdjurets byten så de inte behöver gå på tamdjur.

Hakuna matata!

[Billan]
0

Vi har och haft i massor av år. Som jag skrev i perioder då det finns gott om mat är dom här omkring, sen flyttar de till andra matrika områden. Återkommer med jämna mellanrum.

Jag har respekt för dom då de är svåra att stängsla ut. Men vi har inte haft några problem än så länge.

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår granne blev av med en av sina dovhjortar pga lodjur våren 09. En stor hanne, säkert i 200kg-klassen.

Jag har hästarna i hagen intill, men jag är inte särskilt orolig längre. Jag pratade med några i jaktlaget som berättade att när lon har fällt ett byte så äter den endast medans det är färskt. Det får vara mycket ont om mat om de ska äta av ett flera dagar gammalt byte, och kallt. Om föruttnelseprocessen har startat så ratar de.

De djur som återkommer och äter av ett fällt rådjur är rävar, korpar, andra rovfåglar med mera, men lon föredrar sitt byte färskt.

Det är ju samma med våra tamkatter, de flesta äter inte byten som legat ett par dar, möss i råttfällan är inte ett dugg intressant efter ett par timmar men om katten upptäcker den medans den är varm så är den oerhört intresserad.

SannaHolmgren
0

#18 Varför är du rädd för att ha korp? Här kryllar det bokstavligen av dem och de låter även mina lösspringande kaniner vara i fred.

[Billan]
0

Vi har också massor av korpar här. Har aldrig hänt något. Men jag vet ett fall där de hackat livet ur en kalv.

fuxar
0

Jag läste i tidningen i fjol att korpar tagit flera kalvar för en bonde nedåt landet, kommer ej ihåg var?

Korparna hackar föst ut ögonen så kalven blir blind, sen är kalven ett lätt byte. Korna hinner tydligen inte med att skydda kalven

Låter så fruktansvärt hemskt! Dom skrev också att det antagligen var brist på kadaver i skogen, korpen behöver animalisk föda.

Vi har korp här så man är lite orolig, men får hoppas att det finns mat i skogen!.

Elshira
0

#21 Därför att jag vet 4 bönder runt omkring som fått kalvarnas ögon uthackade flertalet gånger.

Det är inte som att jag får panik bara för att jag ser en korp, men skulle det börja blir en liten grupp så skulle jag däremot bli orolig.

Hakuna matata!

SannaHolmgren
0

Fy såFörvånad otäckt. Det visste jag inte om korpen. Alltid lär man sig något nytt.

Fidelia
0

Vi har massor av korp. Ibland kan man se 20-30st i stor flock. Har även haft varg som gått genom hagen. Men vi har ett jättestort överskott på dovhjort, så risken att de väljer att ge sig på hästarna är minimal.

Däremot är det varje år någon jakthund som ger sig in i hagen och jagar hästarna. Det tycker jag är värre. Skulle med glädje skjuta ägaren till dem.