Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 5729 ggr
Milla
0

hyperlipemi på nyfödd

är det någon som har erfareneht av detta på nyfödd fölunge? Man har nu tagit prover på lilla Dream och hon har förhöga leverprover som tyder på just detta.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

men hon var väl inte så stor och tjock ?

Har aldrig hört om det på föl

Milla
0

nej inte veterinären i heller tyvärr så dom står lika maktlösa som jag. Dom jagar en veterinär i uppsala som tydligen hade lite mer info om just nyfödda föl

susanne-s
0

Slutar dom äta så ökar ju fettvärdena direkt, men får hon Glykosen, vilket hon säkert får och dom hjälper väl till att mata äv om hon har det svårt. Då får hon ju i sig mat iaf. och värdena kommer gå ner!
Det kommer ordna sig Milla. Dom är starkare än man tror.
Får hon bara mer ork i kroppen så kommer säkert viljan att suga och äta också.
Tänker mycket på er och tror att det kommer gå bra.
Hon får proffshjälp nu!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Milla
0

Jag bad dom ta ett prov på Heddan för att se så att inte hon har tendens till att få det då hon fortfarande inte släppt ner mjölken ännu. För även om jag vill ha Dream i livet så är Heddan den som är viktigast. Veterinären skulle ringa tillbaka så fort hon hade fått mer info om hur dom ska gå till väga.

Dom sa också att dom måste vara aksama mot Dreams lever då den inte är fullt utvecklad ännu och det gjorde det svårare om jag förstod dom rätt.

[Billan]
0

Som jag skrev har unga djur högre värden generellt, behöver inte vara grundorsaken till att fölis är klen. Får den Glukos och att dom har den under sträng uppsikt med matning och dyligt ska det väl ordna sig.

Det kan ju vara så att Heddan kanske inte gett den lilla vad den behövde och att den därför är svag. Är ju lite underligt att inte mjölken runnit till.

Är den inte prematur ändå ? tyckte på bilden att den hade den karaktäristiska färgen på tungan som prematura har. I så fall är det ju inte så underligt att det är som det är.

Hur som helst, hoppas verkligen att hon repar på sig. Det går ju inte att göra mera än det ni redan gjort.

exitingsvillemo
0

Jag lider med dig Milla.
Jag förstår att Heddan kommer i första hand, jag skulle tänka likadant.

Håller med Susanne, både sto och föl får all den hjälp dom behöver och jag hoppas och tror att det kommer sluta väl.

Vi på Exiting håller alla tummar vi har för dina två!!

helenep
0

#5 Färg på tungan? kan du förklara? Vårt föl är enligt alla uträkningar också prematurt.

Milla
0

May ja jag vet banne mig inte längre för det är nog så att hon är prematur ändå men hur jösse namn har det gått till? Viking gick med dom fram till den 30 maj och jag VET till 100% att hon blev betäckt den 10 maj och sen när jag tog hem Viking att dom alla tre slog rejält mot honom. Enligt mina anteckningar här hemma så slog Heddan mot honom när hon gick ur brunst och sen kom hon inte i brunst igen.

Jag börjar ju bli mer och mer säker på att jag har missat något i samband med betäckningen och jag har letat mig blå om jag kan hitta vad som är fel. Jag satt och läste en artikel i går och då kände jag lite att det som stod där om just prematur stämde på Dream så jag MÅSTE ha räknat fel.

Dom ska ta leverprov på Heddan och när dom vet att det är OK så kommer dom att ge henne ja vad det nu heter så hon släpper mjölken, dom hade väntat med det iom att dom såg att Dreams leverprover var så dåliga och iom att dom fick ok från mig att kolla Heddans leverprover så gör dom det och som sagt sen ger dom henne medlet så hon släpper mjölken. Dock äter ju Heddan som hon ska men jag funderade på lite om det kan vara något tecken på att hon blev så dålig i magen i tisdags om det kan ha något samband med levern??

Veterinären ska ringa tillbaka innan middag igen och jag har fått ett tips som jag ska framföra till veterinären så får vi se hur allt blir.

Dream har inte bajsat ännu och det är inte heller så bra ju så dom skulle ge henne något som gör att det skonar både lever och tarmar. Kissat har hon gjort normalt.

Hon fick ju microlax här hemma och släppte tarmbecket så det är ju gjort och där kom en hel del.

ÅÅÅÅ vad jag hoppas att detta ska gå framåt.

Milla
0

#7 färgen på prematur är ofta väldigt röda och om du ser på bilden som ligger i fölvak på riktigt så ser du att min lilla har en väldigt röd tunga.

sonja
0

Håller tummarna för dig och alla pållarna, födda o ofödda. KRAM/S

Lise
0

#8 Men om hon är betäckt 10 maj så ska hon ju föla kring den 10 april, jag har aldrig räknat dagar för det har aldrig stämt på mina, däremot stämmer 11 månaderna.

[Billan]
0

Milla. Ibland kan det vara saker som gör att fölet inte utvecklas i den takt som det normalt gör i livmodern. Det kan vi inte veta förren de föds, de kan vara prematura trots att de är burna rätt tidslängd. Det beror på hur moderkakan mått under dräktigheten och då särskillt i slutet.

Är nog Partoxin de ska ge.

Hur som är det ju stoet som är viktigast även om man vill att fölet ska klara sig nu när det varit med i några dygn.

Hoppas, hoppas.

sanne
0

hoppas att allt blir bra till slut.

tänkte på samma som May, att moderkakan kanske ej gett henne tillräckligt med näring.. men jag vill ej spekulera, jag tänker dock på er hal tiden och vet hur jobbigt det är..

kramar

[Billan]
0

Sanne. Det är ingen spekulation, utan ett konstaterande att det förekommer att det är så. inget någon kan göra något åt.

Det beror inte på att stoet skulle vara dåligt matad eller så.

Därför kan föl vara prematura trots att det är rätt datum att födas.

exitingsvillemo
0

#14 jag tror inte att det var så hon menade heller.

Du missförstod visst hennes inlägg lite.

Eftersom inte Sanne är veterinär, eller har tillgång till alla provsvar som finns, så kan hon ju inte göra annat än att just spekulera.

sanne
0

May, det var ju inget mot dig, utan jag hade själv funderingar på det med moderkakan, så kan det ju vara för människor också.

jag lider med Milla o hennes familj i detta, så mitt inlägg var absolut inget påhopp eller så.

[Billan]
0

Va bra då. Spekulera är för mig illasinnade funderingar och sådana har inte jag heller. Bara ville säga att det KAN hända sådana saker utan att man gjort något fel. Det är naturen som fixar det så den gången.

# 15

Jag är heller ingen veterinär.

Jag lider med MIlla och hennes familj, måtte det komma två friska, pigga föl sen.

exitingsvillemo
0

#17 Spekulera är ju inget negativt ord, så jag förstod inte riktigt varför du tog illa upp Glad

Spekulerar gör ju även du, och flera, när vi lägger in funderingar över vad det kan vara för fel. Och ingen menar ju ngt ont i det.

Jaja, nog om det, vi behöver ju inte märka ord Tungan ute

Vi är ju alla eniga om att vi önskar Milla med familj, ett lyckligt slut på detta.

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så nu är vi hemkommen från djursjukhuset. Vi har dock inte fått pratat med veterinär ännu då dom opererar. Dream mår bättre hennes levervärden är helt bra igen, hennes slemhinnor har rätt färg, hon håller temperaturen och har inte längre ont i magen. Dock är hon super trött och orkar inte hålla huvudet uppe. Hon får 20 ml näring i timmen.

Ett foto på lilla skruttan där hon ligger nerbäddad.

susanne-s
0

Gud så skönt Milla!
Skönt att ha henne hemma, jag håller alla tummar och tår för er!
KRAM

www.gullsmyrastuteri.se

Milla
0

#20 nej nej hon är inte hemma utan ligger kvar på djursjukhuset

Dehlfimia
0

Oh, vad skönt !då måste det vara på rätt väg nu, Milla.

Du ska se att dom snart kommer hem . Skönt o höra lite glada nyheter om din lilla dream . Håller tummarna hårt.

BoelH
0

Skönt att det går på rätt håll. Hoppas allt löser sig för er!

HeidiH
0

Kämpa på! Hoppas det löser sig och att du slutänden får hem en frisk fölis!

Pyttis
0

Åh, låter lovande! Bara att fortsätta hålla i för allt i världen…..

Milla
0

Pratat med veterinären och Dream har varit uppe och rört på sig själv och dom ska nappa henne idag men ´hon kommer ha kvar sonden i fall att hon inte dricker som hon ska. Gud så glad jag är även om jag inte vågar ropa hej ännu

RebeckaSvensson
0

#26 Jag fortsätter att hålla tummarna och hoppas det går bra!

Charlotte-Aveback
0

#26: Det låter ju ändå lite positivt, Milla! Håller tummarna att det får fortsätta i den riktningen!

[Billan]
0

Lilla snuttan, vilken kämpaglöd dom har i allafall.

Är så glad för er skull att det verkar gå åt rätt håll.

Styrkekramar från oss.

sanne
0

härligt Milla !

du ska se att det vänder nu, en tuff start i livet ger styrka ska du se :) kram på er

Milla
0

Uppdatering!

Var precis och hälsade på Dream.

Hon mår bättre är uppe och rör på sig och diar själv nu, dock har hon dippat och blivit jätte trött på eftermiddagen därför hon har kvar sonden. Hon får fortfarande dropp och antibiotika.

Dom puttar upp henne varje timme för att hn ska dia och det gör hon.

Tyvärr är det nu så att vi är uppe i 44 000 kr nu och vårt tak ligger på 50 000 kr så nu vet vi inte hur vi ska göra, dom vill inte skicka hem henne med sond och dropp även om jag kan fixa det hemma.

Hoppas veterinären kan ringa oss i kväll så vi vet lite mer hur vi ska gå vidare.

Pyttis
0

Skönt att det går framåtGlad "Knivigt" det där med vet.kostnaden….

VeronicaP
0

#31 Jag fattar inte att det kan vara så dyrt på bara några dagar ???

Tänker bara på när vi hade ajax ståendes 6 veckor på sjukan och vi kom *bara* upp i 19.000 iof fick han bara medecin de första 10 dagarna men han fick ju vård och sådant ändå

HeidiH
0

Storhelgstillägg kanske? Vet inte om det kör med sånt, men ett så litet föl kräver ju nästan ständig övervakning, som TS sagt, tillsyn minst en gång i timmen för att få upp och dia, och det tar de säkert betalt för. Trist det är så när pengarna ska sätta stopp, och trist att det ska behöva kosta så mkt alls! Det ÄR inte kul att betala jättemkt pengar, även om man har försäkring kan det ju bli riktigt dyrt! Hoppas det vänder NU så hon får komma hem!

Milla
0

#34 vet inte om storhelgstillägg finns med, jag har inte fått chans att prata med veterinären dom senaste dagarna då dom har massor att göra på djursjukhuset just nu.

Det retar mig något enormt för bara för några veckor sen satt jag och skulle gå  igenom mina försäkringar men fick aldrig tummen ur.

Hon får intensivvård vilket innebär tillsyn minst 1 gång i halvtimmen, varje timme går dom ut och ser till att hon reser sig upp och diar, sen ligger hon ju uppkopplad till dropp får idag 25 ml/h.

Tyvärr vet jag inte idag vad vi egentligen betalar för men på något sätt SKA vi se till så att Dream får komma hem och fortsätta leva. Har hon tagit sig hit så kommer vi att göra allt som står i vår makt att fixa så att hon får fortsatt vård. Även om vi så blir tvugna att ta lån, hade hon inte piggnat till så här så hade vi sagt åt dom att avbryta.

När vi har rest oss från denna ekonomiska sitsen så kommer vi att höja stonas vetvård.

Charlotte-Aveback
0

Skönt att det går på rätt håll, Milla, även om det går frustrerande sakta … Hoppas det får fortsätta på rätt väg och att de snart är hemma igen!

Milla
0

ännu mer uppdatering för nu är jag så glad att jag faktiskt tjuter glädjetårar!

Har äntligen fått pratat med veterinären och Dream har inte intensivvård längre och man skulle dra sonden och trappa ner så att man kan stänga droppet under natten. När dom kommit ner kl 17 så hade Dream varit uppe och nästan dragit ut droppet, hon stod och åt när dom kom :-) dom hade även varit ute och gått en liten runda med dom då hade Dream bockat lite grann…. Allt detta innebär att kostnaden per dygn inte blir lika dyr längre så hon kan stanna 2 dygn till utan att vi går på knäna.

Miica
0

Håller tummarna! Underbart att höra om bocksprånget! Kändes även i mitt hjärta de där lilla glädjeskuttet (bara att läsa om de alltså)

susanne-s
0

Underbart Milla.
Det går säkert vägen!

www.gullsmyrastuteri.se

polgara
0

Vi håller alla tummar vi kan att det ska fortsätta åt rätt håll o at ni snart kan hämta hem pållarna

mili
0

Hoppas allt kommer allt lösa sig.

Pyttis
0

Ahh vilka framsteg, håller i att det bara fortsätter i detta spår…

Charlotte-Aveback
0

Härligt att höra, Milla! Glad

Jannie
0

Underbart med goda nyheter. Stort lycka till med fölet.

[randi]
0

Grattis, här rinner det också glädjetårar.

Ellinor Johansson
0

Oj vilken dramatik, skönt att läsa att fölis mår bättre.

Milla
0

Uppdatering igen!

Dream kommer hem i morgon ååå jag är så glad och jag måste än en gång säga TUSEN TUSEN TACK TILL ER ALLA SOM PÅ NÅGOT SÄTT HAR VISAT ER OMTANKE OCH STÖTTAT OSS I VÅR SITUATION JÄTTE MYCKET TACK!

Miica
0

Underbart! Grattis =) Vi vill klart ha lite nya bilder på den lilla sockertoppen när hon kommer hem igen ;)

susanne-s
0

Så härligt Milla. Du fick också en dubbel påskpressent!

www.gullsmyrastuteri.se

Ellinor Johansson
0

Stort grattis Milla med familj. Hoppas ni kan sova riktigt gott i natt.Glad

Charlotte-Aveback
0

Härligt Milla! Glad

jojjehanna
0

Underbart!

Anna-karinS
0

Åhh vad skönt att lilltjejen ska få komma hem! Grattis!!

Moheda
0

Har följt er under de senaste dagarna och det känns såå skönt att det gick bra för er. Har en vän som förlorade sitt nordsvenska sto under påskhelgen, letar amma till fölis…. Hoppas det ordnar sig för dem också!! Lycka till nu när ni kommer hem och grattis till lilla Dream som måste ha en speciell plats i era hjärtan!!Flört

MariaA
0

Så underbart!!!Glad

seijsing
0

Så skönt att det gått vägen ändå! Stort grattis igen!

Hanna-D
0

Vad skönt Milla! Grattis igen.

Milla
0

Hon är hemma nu och inte för att jag vet vad dom har gett henne men hon har kapplöppning i boxen och hoppar fram då där är mycket halm! Hon äter och springer och äter och springer och sen där hon och bara sover zzzzzz sen är det dags igen.

Själv ska jag äta nu så foto kommer senare på vår lilla kapplöppningsstjärna Kyss

Vem sa att shettishingstarna var billiga i språng??? Vår Viking är en dyr en han kostar hela 50 000 kr Oskyldig Nä skämt Å sido men jag är såååå glad att hon har överlevt trots att inte veterinärerna trodde det.

Jag har nu 3 A4 papper i kvitto på den lilla och 8 A4 journal att läsa i kväll.

Heddan är såå glad över att vara hemma i sin box igen.

Dream ska äta Hippotrim 3x per dag i 5 dagar sen kan hon få lov om vädret tillåter att få komma ut i hagen en stund.

Pyttis
0

Åh vad roligt att läsa om den lilla "drömmen"Glad NU är det "bara" framåt alltså….

Nattlektyr som heter duga!

Annelie-P
0

#58 Härlig läsning, hoppas den lilla fortsätter hålla i gång som du berättar!

[Billan]
0

Härlig läsning. Nu väntar vi på foton igen.

Kram / May

Milla
0

jodå hon håller igång.

Här kommer några dåliga foton får bli bättre i morgon.

Milla
0

ett till

Milla
0

och så det sista

Charlotte-Aveback
0

Så ofattbart skönt att båda är hemma igen och att lilla Dream verkar ha en sån gnista efter allt vad hon har upplevt! Härligt Milla! Glad

helenep
0

Så härligt. Dom är starka de små liven. Lycka till i fortsättningenGlad

Milla
0

Här kommer nya foto på Dream som är pigg och full av bus

Milla
0

igen

Milla
0

igen

Milla
0

igen

Hanna-D
0

Härliga bilder Milla!

SaraDoos
0

Åh vad skönt att hon är så pigg! Full fart!

Charlotte-Aveback
0

Man kan inte se sig mätt på bilderna! Vilken lycka för både sto och föl - för att inte tala om ägarna! Glad

susanne-s
0

Så underbart. Vilka härliga bilder. Som sammet i hjärtat.
Såå glad Milla att det gick vägen!

www.gullsmyrastuteri.se

Lauth
0

Lite tårögd blir man allt!

Pyttis
0

Bilder som verkligen berör hjärterotenKyss