Byggt om rockard (bilder)
Tänkte bjuda på lite bilder, pappa och jag har byggt om en rockard (eller mest pappa ;)) som vi köpte halvklar, hemmabygge..
När vi köpte den fanns ingen svängel, bromsen var inte inkopplad, inte heller stötdämpning vilket gjorde att sätet hängde i luften så att man låg ner i sätet, färgen flagnade, inget ryggstöd osv.. Skaklarna ska kapas för de har använts till fjording och vi ska svetsa dit bakselefästen..
Bromsen är på G att kopplas in och ryggstödet ligger inomhus och även sitsen eftersom vagnen på sista bilden är nymålad (jag var inte så nöjd med smurfblå) :) Inte riktigt klar än med andra ord.. Pappa och jag började kl 12 ungefär, och på 4 timmar hann vi fästa sätet/stötdämpning, göra egen svängel och fästa den, och grundmåla den :)
Förebild
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
En bild framifrån..
Har inte riktigt bestämt mig för vilken färg jag ska ha än, det lutar åt svart men det känns samtidigt lite tråkigt ;)
Hästen är brun, sele svart, däckelunderlägg mörkblå/vinröd, funderar på svart med några blå/röda detaljer..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Vad duktiga ni är, den blir verkligen fin. Jag tyckte att den var jättefin i grundfärgen. Den skulle nog jag vilja ha. Med svarta detaljer.
Väldigt fin vagn blir det iallafall vilken färg du än väljer.
Lycka till!!
#8 Tack! :) Jag tycker också den är snygg, men det blir ju så lätt skitigt tyvärr ;)
Ser bra ut! Men finns det ingen möjlighet att byta till lättare och smalare däck?
Jag tycker svart är snyggt och praktiskt, men det kan ju vara roligt med någon detalj i en annan färg för att piffa till det lite. :)

Ser fin ut, men jag hoppas att det skall på några skydd så att man inte kan fastna vid hjulen vid en olycka.
Jag tycker att bilhjul kan vara bra, ibland vill man ju att hästen skall dra lite tyngre, och de är straka.
Jag är nöjd med däcken, vill ha en rejäl stabil vagn i början eftersom hästen är under inkörning. Skulle hästen bli rädd vill jag inte att vagnen ska kränga.. Möjligtvis byter jag senare när det blir tävlingsdags..