Försäkringar - igen!
Jag funderar just nu allvarligt på att säga upp försäkringarna på mina ponnyer. Har haft shetland i snart 20 år och när något väl händer så att man behöver utnyttja försäkringen, hittar de inte bara en orsak till att inte betala något utan lägger dessutom på en reservation…
Det är visserligen inte på fel grunder, tyvärr, men det är bara så förb-t typiskt! Det är ju inte några små summor man betalat i alla år.
Tänker att det måste gå att få ett lån om olyckan skulle vara framme. Nu vill jag veta hur ni resonerar om försäkringen, framförallt ni som valt bort att ha hästarna försäkrade.
Vi har valt att inte ha våra sto, unghästar, föl hundar och katter försäkrade. När årssumman paserade 30,000 kr fick det vara nog.
Vi har fortsatt att sätta undan samma summa fast på ett eget sjukkonto. Snart är det 75000kr där och det år målet. Jag tror man klarar en buköppning på den summan.
Hingstarna är försäkrade eftersom en inte är får egen och några av dem lånas ut.
Vi har också sagt upp våra försäkringar, försäkringsbolaget försvarar premierna med att du har ju skydd om dina hästar tex behöver en buköppning, till saken hör att någon buköppningsmöjlighet finns inte att tillgå här uppe, utan vi måste ta oss närmare 100 mil till närmaste ställe där det finns resurser….inte åker man med en häst så långt som är i akut behov av en buköppning, frågan är om jag tycker det är värt att min vän ska behöva plågas så länge och vad händer om hästen får ett anfall mitt på E4:an i transporten, NÄ! ocker är vad det är, visst! hade jag haft en 200.000:- kronors häst, så skulle jag nog valt att ha den försäkrad, precis som Ella skrev vi har räknat ut att på 10 år har våra insatta premier ökat till närmare 100.000:- tusen det får vi mycket veterinärvård för, bättre att lägga dom pengarna på ett bra foder och regelbundna avmaskningar, vacciner mm, så att förutsättningarna för en frisk häst ökar..
Vad har ni/har haft för försäkringar?..Jag betalar 68kr mån, 10.000kr i Liv och 50.000kr i vet-vård.
skulle inte våga säga upp försäkringarna. Jag har alltid kunnat nyttja mina. Som värst 50.000 på ett sto. Det vill jag inte ta lån för. Tror inte det är så lätt som du säger att ta lån heller och det tar ju lång tid att få oftast. Reservationer får man bara om det är något fel på hästen när man tecknar försäkringen.
Att inte ha försäkring kan ju innebära att man kanske måste avliva trots det är lätt att bota.
Jag har valt att inte försäkra mina shettisar. Har även tagit bort försäkringen på en av de stora hästarna. Men skulle något hända med dem har jag råd att bekosta deras vård.
Jag har haft mina hästar full försäkrade i 20 års tid och aldrig haft någon skada eller dödsfall där jag kunnat ta ut ersättning från försäkringsbolaget. Bara på de 5 senaste åren har jag betalat 50.000kr i hästförsäkringar.
Har mina försäkrade. Tyvärr hade jag ingen nytta av min försäkring när jag en gång behövde. De hade klausul ang "pissemärrar" så fick ingen hjälp där samt en reservation på pållen.

Jag har alla utom gammelstoet försäkrade. Hon kommer inte behöva utstå några större ingrepp, så det kan jag betala själv. I annat fall får hon sluta sina dagar.
Mina årspremier är på sammanlagt 4440:- för sex hästar. Jag har beslutat att behålla försäkringarna, jag vågar inte annat.

Vi har några hästar försäkrade fortfarande, men flertalet är oförsäkrade…blir helt enkelt för dyrt att försäkra alla.
Håller med #1 det är bättre att spara ihop pengar för ev vård

jag hade tänkt ställa dennafråga jag oxå men aldrig kommit till skott. Trodde bara att det var jag som sagt upp försäkringarna för mina djur. Det var skönt att se att det va fler..
Det började med hundarna. Har (irländska varghundar) och de är bland de dyraste hundar att försäkra. Och varje gång det har hänt dom något så har det då aldrig ens kommit i närheten utav självrisken. Så jag gjorde som en del utav Er, satt undan pengarna istället på eget konto. Skulle något väldigt dyrt eller svårt ingrepp behöva göras så får jag överväga om det är "värt" det då (för hästen alltså). Föhoppningsvis har jag större nytta utav min "sjukbudget" än försäkringsbolaget. Men det är min åsikt….
Har alla försäkrade. Vågar inget annat. Det är då veterinären behandlar hemma och det går på ett par tusen som man kan tycka försäkringarna är onödiga.
Men hamnar hästarna på djursjukhus är det en annan sits. En veckas behandling med dropp ligger runt 30 000 :- för ett föl. Blir dessutom ett flertal hästar sjuka inom kort kan det bli hundratusentalskronor om man har otur. Nej, det känns som en trygghet när man har så pass mkt häst.

Oj jag har Puzzels försäkrad betalar 111 kr i månaden hos folksam , har hundarna försäkrade i sveland, där har jag även kanin, marsvin försäkrade, det enda djur som inte är försäkrat är hamstern

Ja vi har ju våra försäkrade och jag kommer alltid att ha det , vet ju hur fort det kan gå..

Vi har alla våra försäkrade. Känns bäst så.

Är det någon som jämfört bolagens försäkringar?
Är det stora skillnader?

Jag har nästan alla hästarna försäkrade (bara en som inte är det). Dock har jag dom bara livförsäkrade. Det är en grundplåt till att gå vidare om det värsta händer.
Att bara ha en livförsäkring är en övervägning över vad jag är beredd att utsätta mina hästar för. Buköppning, hängmatta för brutet ben eller intensivehandling på klinik är fall då jag allvarlig måste tänka efter om det är värt det ,för hästens skull. Ibland får man tacka för den tid som varit..
Har också alla mina försäkrade i folksam, min årspremie för 8 hästar ligger på 5000 kr och då har jag alla försäkrade i vetvård för hundra tusen, liv ligger dom lite olika carmen på 8000 kr, resten av shettisarna ligger på 15000 kr, dartisarna ligger på 20 000 kr.
Skulle aldrig våga ha dom oförsäkrade.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mycket bra tråd!
Har funderat lite själv på detta. Har veterinärförsäkringar på mina 2, men tänkte ha liv på dem med. Så svårt att veta vad man behöver och inte. Men är det mycket som inte täcks av veterinärvårds-försäkringen? Verkar ju urdumt!
Om man vill gardera sig så måste man alltså ändå spara en massa pengar som buffert. Hm…
Det sorgliga är att även om man har sina kära ponnyer försäkrade tills dom blir gammal, så sjunker värdet på försäkringen alltefter att hästen åldras, jag tycker inte att 15 år är någon ålder på en shettis det tycker däremot försäkringsbolagen som sänker värdet oavsett hur länge man stått och betalat, tänk på detta och räkna ut vad slut summan egentligen slutar på när dom räknat bort ålder och annat…
#14 Jag jämförde lite igår faktiskt.
Agria har flest valmöjligheter s.a.s. Du kan välja om du vill ha 0% eller 20% självrisk utöver grundsjälvrisken.
Grundsjälvrisken kan man också välja (jag tror det var 3 alternativ)
Om man tar lägsta självrisken (1500) och 0% så blev premien ändå lägre än If och Folksam. (Det var på det försäkringsalternativ som jag kollade på)
Själv har jag bara en "katastrofförsäkring" på mina.

Jag har inte gjort någon jämförelse mellan de olika försäkringsbolagen men tror nog att de alla kan ha sina starka och svaga sidor.
Vi har sedan urminnes tider haft våra shetlandsponnyer försäkrade i if. Alla har "Livförsäkring med användbarhetsskydd (avel)" samt "VeterinärXtra".
Försäkringsbeloppen varierar från avelsstona (20.000 kr) via unghästarna (15.000 kr) till fölen (8.000 kr). Självrisken för veterinärvård varierar från 2.500 kr för avelsstona till 2.000 kr för unghästarna och högsta ersättning för veterinärvård är 100.000 kr per ponny och år.
I dagsläget har vi totalt 10 shetlandsponnyer (inkl. de nyblivna 1-åringarna) och vår årspremie är på knappt 10.000 kr inkl. mängdrabatt.
I höstas fick vi tyvärr avliva ett avelssto p.g.a. fång … men if var väldigt smidiga att ha och göra med. Inom loppet av två veckor hade de betalat ut försäkringsbeloppet samt returnerat överskjutande årspremie.
Jag har bara vet.vård och ingen liv. Tycker också det är lite som att kasta pengar i sjön men törs ändå inte ta bort vet.vården.

Jag tycker nog att det kan vara OK att skippa dyra försäkringar, om man nu föredrar det, men då gäller det verkligen att ha en rejäl buffert i stället (kanske 30.000 - 50.000 kr). Och att ha självdisciplin att låta den ligga där och växa till sig för ev. framtida behov och inte frestas att använda den till andra "roligare" saker i stället!
Det får verkligen inte bli så att man tvekar med att ringa efter en veterinär när hästen blir sjuk p.g.a. ekonomiska begränsningar. Då har man valt fel hobby! 
Har alla försäkrade i dagsläget men funderar på att ta bort försäkringen nästa gång fakturan kommer och bara ha hingsten försäkrad men vi får se, beror alldeles på vad Agria har hittat på denna gång, de är fantastiskt duktiga på att smyghöja och sedan ändra tillbaka när man ringer och klagar.
Vore intressant att höra hur ni med 10 ponnyer och mer har löst det.
#23 Kan ju kanske upprepa då…..
….Har Katastrofförsäkring i Agria på mina (10 st) 100:-/häst och år (tror jag det är)

#24. Kan du berätta vad den täcker?
#22. Ja, eller att inte ta pengarna när oljepannan lägger av när det är 25 minus ute ;)

Vi har alla våra försäkrade och vi har ju rätt många och inte bara shettisar , men vi har Sveland , vi hade Agria innan men de var attans för dyra vi tjänade rätt bra på att byta bolag.

Vi har alla våra försäkrade. Dyrt blir det men skulle ngt hända är det rätt skönt med försäkringen.

Har alla våra försäkrade, men jag funderar på att plocka bort försäkringarna. Risken är väl bara att det händer en massa så fort man plockar bort dem.

alla mina är försäkrade i Folksam
if är bäst jag har alla mina där har ett väldigt bra försäkrings ombud kan ringa honom när som helst på dygnet ett tips är att ha någon annan försäkring i if för då får man stora rabbatter man kan åven vara med i b tränar förbundet då får man ytterligare 15% har man många gör det en hel del medlemskapet där kostar 250 kr så det känar man inn väldigt fort sedan får du även mängd rabbat vid 5 st gör ytterligare 10% så det behöver inte bli så dyrt för just shettisar

jah har också funderat på att ta bort försäkringarna, men så har det inträffat två incidenter som krävt vet. på två månader och då insåg jag att jag ska ha dom kvar, funderar nu på att ta bort livskyddet iaf på tre av dom….
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se