Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 2349 ggr
Silenos
0

Vad krävs för att få stuterinamn ?

Vad krävs för att få stuterinamn ? Jag vet att tex inom hundvärlden ska man ha fött upp ett visst antal kullar innan man får ansöka om kennelnamn. Finns det några liknande krav för att få stuterinamn ? Jag har själv inte för avsikt att söka då jag inte sysslar med avel. Men det är lätt att tro att stuterinamn innebär en viss kvalitetsgaranti , så jag är bara lite nyfiken på vad man bör uppfylla för att få kalla sig uppfödare.

ThiffannyJ
0

Förr var man tvungen att ha fött upp ett visst antal, tror det var 5. I dag finns det inget krav, men andra ord, "vem som helst" kan ansöka.

Mer info finns på www.spaf.info

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Silenos
0

Försökte hitta kriterier, men lyckades nog inte navigera rätt. Eller så ställs det inga särskilda krav för att få stuterinamn, och således innebär det ingen direkt kvalitetssäkran.

ESJE
0

ANSÖKAN OM REGISTRERING AV STUTERINAMN
(Kopierat från SPAFs hemsida)

REGLER (08-02-09)
·        Innehavare av registrerat stuterinamn skall vid registreringstillfället vara medlem i någon av SPAFs avelsföreningar.

·        Ansökan om registrering skall insändas till SPAFs kansli på särskild blankett, som kan rekvireras från kansliet. Innehavaren är inte bunden till uppgiven ras.

·        Stuterinamn skall godkännas av SPAFs styrelse, samt offentliggöras i facktidskrift. Envar äger då rätt att protestera mot namnet.

·        Om inga protester inkommit en månad efter offentliggörandet godkänns namnet definitivt.

·        Godtagbart namn kan gälla gårdsnamn e dyl, men i princip inte ortsnamn, kommuner, länsnamn och liknande, vilka kan komma att omfatta alltför stora områden. Ej heller skall namn godkännas som kan förväxlas med svenska eller utländska stuterinamn eller allmänt används i namn på ponnyer. Stuterinamn får ej heller innehålla namn på hästras. Namnets lämplighet avgörs av SPAFs styrelse.

·        Stuterinamn får endast användas på ponny som uppfötts vid stuteriet, dvs som är fallen efter sto vilket uppfödaren ägt vid fölningen.

·        Stuterinamn + ponnyns egennamn får inte innehålla mer är 19 positioner. Stuterinamn skall innehålla mer än en bokstav och kan användas som prefix eller suffix.

·        Byte av namn på ponny som är registrerad med stuterinamn får inte äga rum, ej heller tillägg av stuterinamn i efterhand. Som generell regel skall gälla att ponny som deltager i offentlig utställning eller tävling under felaktigt namn, först skall tilldelas varning, och vid upprepad förseelse avstängas.

·        Innehavare av stuterinamn är skyldig anmäla flyttning eller upphörande av verksamhet till SPAF.

·        Övertagande/överlåtelse av stuterinamn kan ske endast efter särskild prövning av SPAFs styrelse. Normalt tillåts detta endast inom den nära familjekretsen. Skriftlig ansökan skickas till SPAFs kansli och skall innehålla uppgifter om orsak, släktförhållande samt om möjligt en skriftlig tillåtelse av innehavaren. För övertagande utgår halv stuteriregistreringsavgift.

·        Efter särskild ansökan från stuteriinnehavaren kan medinnehavare till stuterinamn registreras. För medinnehavare utgår hel stuteriregistreringsavgift.

·        SPAF kan besluta återkalla rätten till inregistrerat stuterinamn om innehavarens verksamhet ej kan anses förenlig med seriös ponnyuppfödning. Exempel härpå är brott mot SPAFs eller medlemsföreningarnas stadgar vilket medför uteslutning eller ej fullgjort skyldigheter gentemot huvudman.

·        Kostnad för inregistrering 1000 kr. (stuterireg. utsänds mot postförskott efter godkännande)

PP
0

#2 Det beror förstås på vad man menar med "kvalitetssäkran" - utveckla gärna.

Man behöver inte ha fött upp en endaste fölunge för att köpa sej ett stuterinamn. Inte heller behöver uppfödningarna (eller föräldrarna för den delen) uppnå en viss kvalitetsklass. Uppfödaren behöver inte genomgå någon utbildning eller ens ha en avelsplan. Det enda som krävs är att man är medlem i en avelsförening.

En ponny med stuterinamn får inte byta namn, så det är relativt enkelt att kolla upp vad ett stuteri fått fram.

Personligen har jag svårt att förstå hur en kvalitetssäkran av stuterier skulle se ut i praktiken. Vad jag vet finns inga enkla och idiotsäkra formler för att lyckas föda upp bra djur.Obestämd Vad kvalitet är kan dessutom säkert skilja från person till person - därav min första fråga.

Silenos
0

Om du ska registrera en hund i Kennelklubben, så måste föräldrarna ha fått en viss poäng på officiell utställning . Men i hästvärlden verkar inte finnas sådana krav. Att betäcka ett sto som fått 29 p och sedan registrera avkomman är ok.

Sen vet jag inte hur rasföreningarna ser på att betäcka och rida in unga ston. Men det finns shetlandsuppfödare, med stuterinamn, som betäcker och rider in 2-åringar. I mina ögon är det inte seriöst, men det verkar heller inte finnas några regler som förhindrar detta, utan avkommorna får registreras som renrasiga med stuterinamn.

Det är sådana företeelser som gör mig fundersam.

carina-w
0

Ang kennelnamn så behöver man inte´ha fött upp några kullar..för att få sitt kennelnamn….

PP
0

#5 Enligt EU ska alla avkommor till föräldrar i en stambok, kunna föras in i samma stambok. Därför kan inte avelsföreningen ställa några krav på särskilda meriter för stamboksföring (annat än att den är renrasig).

Vad det gäller betäckning och inridning av tvååringar tror jag att de allra flesta håller med om att det inte är seriöst på shetland som hör till de raser som utvecklas långsamt. Men det påverkar ju inte huruvida individen är renrasig eller ej…

Jag tror jag förstår vad du är ute efter och det skulle förstås vara fantastiskt om innehav av stuterinamn innebar likhetstecken med god hästhållning, seriös uppfödning och felfria, välhanterade och användbara hästar…