Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1340 ggr
Fiona
0

Klippa nu

Myt eller inte att man inte bör klippa efter nyår för att inte störa sommarpälssättningen?

Många fortsätter ju att klippa sina ridhästar efter nyår och dom verkar ju inte ha några problem med att sätta sommarpäls sen. Fiona är halvklippt nu och den pälsen skulle behövas klippas igen. Men jag funderar på att helklippa henne nu, hon har exem och de kliar ju inte direkt mindre sen när det sätter igång om hon har vinterpäls kvar. För visst helklipper väl vissa sina exemhästar och tycker att det blir bättre?

Brukar ni fortsätta klippa efter nyår?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Mini-Angel
0

Jag klipper efter nyår,både mina halvblod o shettisarna som tränar o tävlar. Har gjort så i alla år o alla har haft hur fin sommarpäls som hellst. Flört

Mammas shettis som har exem klipps helt o mår mkt bättre av det. Då kommer man även åt bättre med ev salvor o dyl.

Ahnna
0

Det beror ju på om hästen ska tränas eller ställas ut. Ska den visas på utställning/premiering så kanske inte sommarpälsen ser optimalisk ut om man klipper nu, men ska hästen bara tränas så behöver den ju klippas för sitt välbefinnande och det måste ju gå före en perfekt sommarpäls. Flört Jag har klippt hästar på alla tänkbara tidpunkter på året, just på grund av träning, och jag har hittills inte sett en häst utan sommarpäls eller med sommarpäls som ser jätteskum ut. Men det har alltså varit tävlingshästar/-ponnyer, inte utställningsdjur.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kimpa
0

Har helrakat ända in i mars/april en gång och sommarpälsen blev lika fin som vanligt.

exitingsvillemo
0

Jag funderar faktiskt på att raka mitt ena sto, träningen står helt still nu pga björnpäls. Hon ska dock visas i sommar, så lite orolig är jag ju att förstöra sommarpälsen =/ Men det är ju som Ahnna säger, hästens välbefinnande går först och ur träningssynpunkt så funkar det helt enkelt inte.

Tänkte inte helraka henne, utan bara hals, bog, mage för att underlätta för henne med träningen.

Som det är idag så blir hon sköblöt i svett efter en kort körtur i skritt och lite trav…

[Teddy]
0

Jag klipper inte mina efter januari. Ofta har de börjat fälla lite då, och kommer liksom av sig i fällningen om man klipper senare. Tycker jag.

Sommarpälsen blir blank och fin även om man klipper senare, men det tar längre tid innan den blir det. Tycker jag.

Fiona
0

Tack för svaren! Hon ska inte ställas någonting så det får bli en helklippning nu :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg