"kolla-masken"- när?
Ja, nu är jag här och tjatar om "kolla-masken" - igen!! Är det dags nu eller är det för tidigt?
Jag undrar samma sak, men jag tycker kolla masken blir så pass dyrt när man har flera hästar.
Kan någon tipsa om något billigare alternativ? Jag har hästarna går delade två och två i en varsin hage, räcker det att ta ett prov ifrån varje "hästpar" eller bör man ta ett enskilt?
#1 Jag har hört att det går bra att ta bajs från båda dessa individer och lägga i samma prov om de nu går i samma hage osv. Jag kan dock inte garantera något.
Jag har alldrig använt dessa "kolla masken" osv men har övervägt att gå över till det efter som man nu vet det inte är bra att maska utan behov, men "Kolla masken" är ju bara för rundmask, hur kollar man bandmask osv…?
Rundmask är ju det vanligaste, men bandmask, styngflugor, och i värsta fall hjärtmask är ju inte helt "utrotat" så man måste ju få reda på om de har dessa med på något vis…?
Hakuna matata!
#1 Det ska finnas någon på forumet (ej shetlandsponny.ifokus) som gör träckprov. Kommer ej riktigt ihåg användarnamnet men tror det är Manick. Hon har bra priser vad jag förstått.
Amor vincit omnia 
#0 - När gräset börjar växa, fick jag till svar förra året. Och det gör det ju nu…
#1 - Det bästa är om du kan ta prov på varje häst till att börja med, för det kan variera en hel del mellan invidider. Det är rätt ofta man har en "maskmagnet" som har massor och det kan gå nollade hästar i samma hage. Sen när du fått mer koll på parasitläget kan du säkert ta samlingsprov.
#2 - jag vet inte hur kolla masken funkar, jag har skickat åt annat håll. Jag har i alla fall fått veta om det funnits bandmaskägg också, fast bandmask är lite lurigt för det kan finnas utan att där är några ägg.
Styngflugelarver funkar annorlunda än de övriga maskarna, för de lämnar hästkroppen nu på våren nån gång och utvecklas färdigt ute i naturen. Hästen är fri från dessa tills nästa gång det varit ägg på dem som kläckts och hästen slickat i sig larverna.
#4 På "Kolal masken" paketen står det (på framsidan) att det är till för rundmask, har dock inte läst ingående men tycker det borde stå för flera sorter om de nu tar det?
Hakuna matata!

#4 Vad finns det för alternativ till "Kolla masken" (det är väl den man kan köpa på Apoteket)? Vart har du skickat?
#6 du kan skicka in träckprov till många olika laboratoruim:
Tel hjortens lab och Analycen
Jag har skickat träckprov till Strömsholms hästsjukhus. Jag skickade ett samlingsprov på mina två killar och sedan när man får resultatet så skickar dom med recept på det maskmedel man behöver. Det tycker jag var väldigt praktiskt.
#8 Vad är det för pris på det? Låter smidigt att man får recept :)
Parasitundersökning 268 kr
Parasitundersökning inkl bandmask 416 kr
Mer information finns på deras hemsida under din häst/avmaskning. Jag tycker att det är jättesmidigt, man behöver bara kontakta dom och så får man hem påsar och beskrivning hur man ska göra.