Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2408 ggr
mco92
0

hingst eller vallack?

Jag måste ta ett beslut som jag inte vet vad jag ska välja.

Jag har två små 1åriga hingstar, har aldrig ställt ut dem än men det är tänkt att jag ska göra det för att se hur fina dem är.

Men jag börjar bli ganska stressad, då jag har hört att om man kastrerar en hingst efter 1,5 ålder, så KAN hästen tappa sitt "jag" . Att den faller helt och blir olycklig. Vilket jag verkligen inte vill ska hända mina hästar.

Men jag undrar lite hur stor sannorlekheten är att det blir så?
Hur är eran erfarenhet om detta?

Mini-Angel
0

Har aldrig hört talas om detta problemet  Tungan ute  Har gjort både och-kastrerat tidigt o sent utan problem. Inga deprimerade killar  Skrattande

mco92
0

Okej :) Det lät ju positivt!
Jag hade inte heller hört det förrän förra veckan på en häst-lektion.

Jag har ju mer hört om folk som vill "spara" sina hingstar så att de får hingstnacke osv…

powderpuff
0

Jag hade inte kunnat kastrera mina gossar innan de var 1,5 för då hade inte kulorna ramlat ner, de kom inte förrän de var efter 2 år på bägge. Nu är de 3 i år och ska kastreras till hösten.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

AnnaLundin
0

Jag skulle vilja påstå att det är en myt, att de tappar åersonligheten när de kastreras. Det är alldeles för många hästar som går kvar som hingstar för att ägarna har någon romantisk dröm om att de bara SKA ha hingstar. De har mycket bättre liv som valacker, i de allra flesta fall…

(fast jag kastar lite stenar i mitt lilla glashus, eftersom jag låter mina egna ha kulorna kvar tills de är visade, åtminstone om de ser lovande ut…)

SannaHolmgren
0

Det är hur mycket fördelar som helst med att kastrera. Jag har en 13 årig hingst, supersnäll, stadig och otroligt lydig (som jag troligtvis kanske inte kommer att kastrera,) och en valack som är 5. Jag ångrar inte en dag att den ena blev valack då han som barnponny är mer lätthanterlig på ett helt annat vis än hingsten, trots att han är mycket mer osäker och rädd och flyger i luften för småsaker. 

Jag är fortfarande i kvalet om det är nån mening med att kastrera den äldre, jag är lite rädd att det ska bli komplikationer. Fick honom som hingst för några år sen och jag har tyckt sen dess att han varit för gammal men men…

Moheda
0

Jag tycker att man bör rannsaka sig själv lite grann i frågor som denna. T ex; vill och kan jag ha hingstar? Vad har jag för framtidsplaner för mina ponnyer? Alla hingstar kan ju inte vara hingstämnen, elller…. ? Tänk över situationen och gör det som känns bäst. Kan och vill du hålla dem som hingstar, så visa fram dem och gör en bedömning utifrån resultatet av detta. Visserligen är det ju kanske svårt att göra en helt rättvis bedömning på en 1-åring men en viss "hint" brukar man ju kunna få…. Annars kastrera!

Silenos
0

Jag har tre valacker, 12,11 och 2 år gamla. 2åringen och 11åringen kastrerades den våren de fyllde 1 , och de verkar inte ha fått några men av detta. De är fina i kroppen och pigga, trevliga individer.

Sillen, som är 12, kastrerades som fyraåring då han var tänkt som hingstämne. På honom har det märkts att han kastrerades sent, då han ibland visat hingstbeteenden och kunnat vara ganska stöddig gentemot andra hästar, många år efteråt.

Om man har ett intresse för avel, och vill försöka matcha fram sin hingst, så förstår jag om man sparar dem. Pirat, som kastrerades förra våren, visade dock väldiga hingstbeteenden redan som 1åring. Han försökte betäcka allt som kom i hans väg ( även våra C-och D-ponnyvalacker) och om någon annan häst kom ridande förbi försökte han ta sig igenom staketet. Både han och omgivningen fick en betydligt mer harmonisk tillvaro efter kastreringen. Han har definitivt inte tappat någon personlighet, tvärtom, blivit trevligare att hantera.

[Teddy]
0

En del säger att hingstar är sååå underbara, de har sån personlighet. Men den personligheten sitter mellan bakbenen!!

I love vallacker!!

SannaHolmgren
0

#8 Sant så sant, trots det kan hingsten vara den snällaste hästen på jorden men han är dock hingst…

polgara
0

Jag har 2 valacker, den ena hade betäckt innan han kom till oss, kastrerades som 6 åring, är en underbar valack, klok o lydig perfekt barnponny. Den andra kastrerades som 7 åring när han kom på att han var man, blev totalt galen att hantera, även av vuxna, det var en lek med döden varje gång han skulle in o ut i hagen. Idag är han 15 år o en lugn o harmonisk, ungar bara älskar o grejja med honom.

Bägge grabbarna mår mkt bätte som valacker

PP
0

Har aldrig hört talas om att en valack skulle sörja sina kulor… Obestämd

Lite osökt kommer jag att tänka på det amerikanska program jag såg, där välmenande hundägare lät lägga in testikelimplantat på sina kastrerade hundar. Jag är ingen psykolog, men nog tror jag att det snarare var hundägarna (manliga sådana) som mådde bättre efter ingreppet än hundarna själva….

Har själv två valacker, kastrerade som 2- respektive 3-åring. Det tog säkert närmare ett halvår innan de landade i sina roller som valacker (hingstbeteendet försvann), men de är samma stora personligheter nu som då de var hingstar - bara utan intresse för reproduktion och slagsmål.Flört

mco92
0

Jag är verkligen jätte nöjd med alla era svar :) Nu behöver jag inte tänka på detta mer.

Ska först se om dem är avelsdugliga, är dem inte det så anser jag väl att det är onödigt att låta de gå kvar som hingstar :)

Hanna-D
0

#12 Tycker det låter som ett mycket klokt beslut. En bra valack är värd sin vikt i guld!