Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 975 ggr
Kris_J
0

Nattjour djursjukhus

Tidningen ridsport skriver idag gällande den nedlagda nattjouren på Skara djursjukhus:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=401963

Med ovanstående i bakhuvudet vill jag råda till att förhöra Er med djursjukhus i Ert området hur de har det med nattjour. Det är inte så lustigt att mitt inatten bli varse om de man trodde hade nattjour inte har det. Vet av tidigare erfarenhet att om man ringer innan stängning har det på ett par av djursjukhusen här i regionen stannat kvar för att ta emot sjuka hästar även om de inte har jouröppet. Har man inte den möjlighet att åka till djursjukhus kan man försöka att hitta en veterinär som man vet går att ringa nattetid om det skulle behövas.

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Distriktsveterinärerna ska ju ha beredskap dygnet runt året runt, enligt Jordbruksverket.

Kris_J
0

#1 Ja de har det och jag skall inte klaga på dem i mitt område. Snarare tvärt om, de är för de mesta jättebra. Men jag vet många andra som haft problem att få ut veterinärer underställda SJV på jourtid, fått ustkällningar osv när de ringt, de är det minsta man behöver när man söker hjälp.

Att man tar reda på vilka möjligheter man har utan att ha sjuka hästar och vet vilka som är välvillaiga  till att bli väckta på natten vid ett akutläge kan ju bidraga till att man känner sig lite bättre rustad om det vill sig illa.

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Man alltså, är det vanligt att man försöker transportera en häst under fölning..? Obestämd Jag kanske missförstår något eller fått om bakfoten att häst, till skillnad från kor, fortsätter ha värkar även om själva framfödandet inte går som det ska.

Jag har lixom fasat för att en fölning ska gå snett och distriktarn här i vanlig ordning bara ska säga: "Åk till Strömsholm!" Förvånad

AnnaLundin
0

Pja, mitt närmaste jouröppna djursjukhus ligger 30 mil bort (och notera då gärna att jag bor i Sydsverige!), så här finns inte ens möjligheten att välja att köra till djursjukhus. Utan det är bara att hoppas att en vettig distriktare (tyvärr ingen självklarhet här) råkar ha jouren och att denne dessutom kan komma pronto om en fölning går åt skogen. För annars är det bara att göra vad man kan på egen hand och/eller acceptera att det går åt helvete… Obestämd

Trine
0

#4 Ja ganska liknande så har jag det oxå..Rynkar på näsan

Man får ta med i beräkningen att man får klara sig själv, som tur är känner jag några som har mkt erfarenhet av fölningar iaf som kan komma o hjälpa om det går åt pipan o vetten inte kan komma på direkten..Men distriktarna här uppe kan man orda mkt om..Ett par är bra men dom andra Obestämdär ju så att jag talat om för dom att det måste ju vara bättre om man gör si o så.."ja kanske det.." Synd..

Mmia
0

Säger som #4

Även när det gäller smådjur så får man snällt åka till typ Helsingborg om det skulle hända något efter 21