Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1295 ggr
icansson
0

putsning inför utställning

Vad använder ni för "olja"/medel runt ögon m.m inför utställning?

Vilket pälsglans använder ni?

Va använder ni för andra produkter ?

Elshira
0

Vad det gäller tvätt så brukar jag ha yes diskmedel till vita tecken (eller vitt på övriga kroppen om de är riktigt skitiga), yes gör verkligen skinande rent! Även till en pissgul svans gör yes jobbet!)

Men annars brukar jag använda grönsåpa som är lite mildare på de färgade/inte lika skitiga hästarna.

Jag använder mig av baby oil (ev vaselin) runt ögon och mule.

Till manen använder Canter Coatshine (Carr & Day & Martin) då den är både drygast och ger bäst lyster (använder den även till mitt egna hår!).

Har de allt för fluffig man/svans använder jag istället baby oil där, är det bara lite flygiga hårstrån så åker hårsprayen fram :)

Sedan brukar jag ha tvålad stålull till att skura hovarna med =)

Och sedan är det bara visningsringen som saknas ^^

Hakuna matata!

mille-star
0

Jag badar hästen i glansschampo och tvättar vita partier med yes-diskmedel.

Foxfire-pälsglans används över hela hästen och i man och svans. Runt mulen använder jag barnolja.

Elshiras tips om stålullen var smart! Mina nuvarande ponnyer har vita hovar som sällan är skinande rena.

Hanna-D
0

Badar i vanligt hästschampo, typ Ekols eller vad som finns hemma. På utställningsdagen använder jag Final mist och Baby-olja runt ögonen om det behövs.

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Badar i shampo och sköljer ur noga. Har i en manutredningsspray som heter Canter Mane & Tail Conditioner som jag tycker är överlägset bäst. Har provat många. Bifogar en bild på flaskan.

På själva utställningsdagen använder jag bara lite Final Mist, inge mer. Tycker det börjar bli överdrivet när man ser en del stå och spraya länge och väldigt mycket på hästarna, ibland luktar hela ridhuset av spray.

Till er som har i både det ena och der andra i manar, svanar och även på kroppen, badar ni ur det sen eller låter ni det sitta kvar?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Elshira
0

#4 Inget av det jag har på hästarna efter badet (baby olja/vaselin och pälsglans utan massa "konstiga" saker) är skadligt, så det får sitta kvar =)

Hakuna matata!

ThiffannyJ
0

#5 Jag badar inte heller ur. Jag har på lite Final Mist som är en olja som jag fått till mig inte är skadligt för hästarna.

MEN man har ju set folk ha i allt möjlig, så man undrar ibland Flört

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

dajmie
0

Final Mist, Pink Oil till svansen och Purpel Oil i ansiktet eller silikondroppar är kanoners, dom blir i ett strålande skick och inte skadligt.

Mantasmatte
0

Dum fråga kanske, men varför vaselin på mulen och runt ögonen?

stallostby
0

svarar för mig själv då…det svarta blir svartare! och glansigt, mer kontrast.

Trine
0

Jag har det shampo som finns hemma, typ ekol eler glansshampo ( brukar plocka shampo om det finns på prisbordetFlört)

Sen har jag foxfire sprayen o lite barnolja runt ögonen o mulen, även lite i manen om den är bångstyrig, då lägger den sig oftast snällt..