Inför fölning
Hur väl förberedda är ni inför en kommande fölning? Både vad gäller material och hur "pålästa" ni är.
Vi är ganska väl förberedda tror jag.
Det spelar nog ingen roll hur många ggr jag har varit med vid fölningar, alla böcker om avel och fölning kommer fram iaf, trots att jag nästan kan dom utantill vid det här laget.
Vi har några veckor kvar så än har inte den "riktiga" vakan satt in, men nästa helg åker kameran upp i stallet.
Jodopax och annat "apotek" är inköpt. Saknar fortfarande en nappflaska "utifall att" samt microlax, det ska köpas in snarast.
Annars är vi "fit fore fight"
extrapersonal är fixad till butiken också
Apropå nappflaskor, vad använder ni för nappflaskor och hur lång tid låter ni det gå innan ni mjölkar ur stoet och ger fölungen ur flaska?
Svarar själv också.
Förutom det vanliga som är nerpackat i "fölpåsen" (sax, jodopax, bomull, nappflaska, microlax osv.) har jag refraktometer, fryst råmjölk från tidigare år och råmjölkspulver hemma.

#1 Jag blev tillsagd att inte använda barnnappflaskor då dessa inte är bra att använda på föl, utan istället köpa dem på t.ex. allman som är för lamm. Både veterinären här och personalen på stuteriet/seminstationen sa att man ska mjölka ur stoet direkt och ge fölet. Detta valde dock jag att inte göra.
Annar är vi så förberedda man kan bli. Böcker och artiklar lästa, och ett litet apotek som fyller två hinkar står redo. =)
#3 "Både veterinären här och personalen på stuteriet/seminstationen sa att man ska mjölka ur stoet direkt och ge fölet."
Jag ingriper inte om allt går bra och fölet kommer igång att dia på egen hand. Tycker inte om att störa i onödan. Stoet och folet behöver knyta kontakt ostört.

#4 Ja, så kände jag också. De menade att om man direkt gav flaskan så undvek man problemen med föl som senare blir svaga. De sa också att om fölet endast har diat och det sen blir problem så den behöver flaska är det jättesvårt att få den att ta flaskan om den aldrig gjort det innan. Men jag vill inte heller störa i onödan. Blir det problem får man handskas med dem då.
Jag har precis samma tanke, bara blanda sig i om det blir nödvändigt. Jag är gärna med under fölningen och hjälper till om det behövs, men så fort fölis kommit ut och dragit några andetag så lämnar jag den nyblivna fmiljen ifred och observerar dom på avstånd.
Brukar stå med papper och penna utanför boxen, redo att anteckna vilket klockslag fölis diade första gången, när den bajsade och kissade första gången osv
saker som jag anser är viktiga att hålla reda på =)

Varför o när ska man ge microlax till fölis?
Har ju köpt ett dräktigt sto ifo. en islänning men man är ju vetgirig inför både min o hennes första föl
!//Erica
Drar det ut på tiden med diandet är det bra att mjölka ur och nappa i fölet, då vet man att den fått i sig och sen kan man lämna dom ifred ett par timmar. Oftast fixar dom det själva då.
Det tar ju mycket på fölets krafter om är där och kämpar med att få den att dia. Ibland har tarmbecket inte gått, att få dom att dia då verkar hoppöst, då har dom fullt upp med att försöka bajsa.

#6 ja, papper och penna är jättebra om det blir komplikationer senare och vet tex undrar när fölet föddes, diade ställde sig, bajsade etc… Tiden går så väldigt fort när man står där och tittar på.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#7 Vid förstoppning. Vanligast hos hingstföl som har trånga bäckengångar.
#5 De sa också att om fölet endast har diat och det sen blir problem så den behöver flaska är det jättesvårt att få den att ta flaskan om den aldrig gjort det innan.
Det märkte vi inte av alls i somras när vi fick nappa ett av fölen när stoet blev sjuk. Han tog glatt nappen. På Strömsholm hade man dessutom vanliga barnnappflaskor.
Det är väl i så fall nappen som kan vara problemet, dom tar ofta hellre en napp som är längre än dom vanliga napparna.
Här är vi väl förberedda och pålästa. Jag har mina böcker och anteckningar nära till hands om det skulle behövas.
Fölväskan är packad dock ska jag inhandla en napp som är längre för vi hade svårt att få Dream att ta den vanliga nappen, nu gick det ändå ju.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Ingen annan som har refraktometer och/eller råmjölk hemma? 
jo vi har råmjölk hemma nu, men inte refraktometer
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#13 Vad är en refraktometer?
Amor vincit omnia 
#16 Finns väl olika men refraktometer colostrum mäter kvaliteten på stonas råmjölk. Det behövs några få droppar för att få svar på om råmjölken innehåller tillräckligt med antikroppar eller ej.
#16 Okej! Hade jag ingen aning om.
Amor vincit omnia 
#17 Jättesmidig! Så man vet om man ska ge dem extra råmjölk eller i värsta fall plasma.
#18 Vart hittar man en sån? Pris?
Amor vincit omnia 

känner mig ganska påläst, har jodopax, handskar, glidgele o allt annat redo.
men sen att man är lika orolig inför varje fölning är ju en annan sak.. just nu sitter jag på helspänn här, men jag vet vilken veterinär som har jour o så alla telefon nummer är nerskrivna.
har dock ingen råmjölk i år, den gick åt förra året, men hoppas kunna mjölka ur lite på wendy som ska ha nu.
ingen sån som Hanna pratar om…
#19 Swevet har bland annat. Enligt hemsidan 995:- men de hade kampanj tidigare vet jag. Maila och fråga!
Tycker det ska finnas en kurs, där man får lära sig allt om fölning och framförallt, hur man hanterar t ex ett felläge! Det står mkt lite om detta i faktaböcker.
# 22 Felläge är väl något för en veterinär.
Jag har varit med om många fölningar, både egna och när jag jobbat på stuteri. Och jag undrar: Kan man någonsin förbereda sig ordentligt?
Mobiltelefon är ett superviktigt hjälpmedel!!!!
Både att ringa i till vet, och till någon likasinnad.
Många gånger stressar man upp både sig och stoet, då kan det vara bra att prata med någon lugn person.
#23 håller med i allt det du skriver.
Mobilen skamed ut, sista fölningen vi hade här så hade jag veterinären på nallen under hela förloppet, året före hade vi ett mkt otäckt felläge med fölunge i hundsittande, så jag behövde verkligen ha min veterinär i telefon.
Och nej, man kan aldrig vara nog förberedd, alla fölningar är unika =)

#23 Allt handlar ju om var man bor. och var veterinären är.
Är jag ensam så försöker jag själv fixa ett felläge, var så säker! Ofta kan man ju dessutom ha veterinären på telefon.
Jag räknar iskallt att vara ensam när det händer. Måste vara förberedd på det värsta. Mitt första sto i år var väldigt trång. Hon hade det tufft och tillslut såg jag en nos och ETT ben. Självklart gick jag in för att se att ben nr två fanns där. -vilket det gjorde tack och lov!
Ang att förbereda sig. Mentalt tror jag man växer med uppgiften.
Då och Där. Man blir tvungen helt enkelt
www.gullsmyrastuteri.se
Jodopax och hushållspappersrulle (till navelsträngen) samt rena handdukar att torka fölet torrt med är det viktigaste här + mobiltelefon.
#25 Så var det förra året när min Bonnie fölade. Hon höll på länge och väl, medans jag väntade på vet gick jag in och kände, men det är inte vad jag kallar felläge, utan mer som en hjälp.
Nu kom den lille ut, innan vet kom, men hade det varit ett riktigt felläge hade vet fått komma.

#27. Men om det är ett felläge, skulle du då inte försöka rätta till det om det dröjer till vet ev kan komma?
Man har inte alltför lång tid på sig och jag skulle då inte stå med armarna i kors och bara se på när mitt sto låg och hade det svårt…
Sedan kanske jag inte lyckas eller inser att det överstiger min förmåga, men då har jag ju iaf försökt.
Som jag bor får jag förlita mig på Distriktsveterinären under nätter och helger och distriket är stort. Har jag otur kan jag få vänta en timme!!! ..och tyvärr kan det då vara försent…
www.gullsmyrastuteri.se
Tycker det är ens skyldighet att försöka hjälpa till. Naturligtvis MÅSTE man veta vad man gör. Det är oerhört lätt att perforera tarmen om man är oförsiktig, händer det är det inte lätt att reparera.
Är man totalt novis är nog det bästa att invänta veterinär. Viktigt är ju också att man ringer vetten då man märker att det går fel , så man inte väntar för länge innan man tar kontakt. Tiden är värdefull.

Lyckligtvis har mina stons fölningar hittills avlöpt väl och jag har "hittat" en fölunge i boxen/hagen. Även om jag försökt vaka på stona utan att störa, så har de passat på när jag "vänt ryggen till".
Om jag skulle kunna räkna med att ha distriktsveterinären på plats inom en timme (även om det kan vara alldeles för lång tid om en fölning går snett) skulle jag vara glad! Faktiskt är det en starkt bidragande orsak till att jag drar mej för att betäcka mer. För jag kan inte hjälpa att tänka att för varje fölning som går bra, närmar sej den som inte gör det…
När man läser denna tråd blir man ju supernervös (om man inte var det innan :-) ….har shettisrasen mycket problem med fölningar?
Vi har aldrig behövt mjölka ur, rätta till fellägen eller annat vid tidigare fölningar (andra raser). Bör jag förvänta mig detta?
Vi har givetvis ett vanligt stallapotek, med allt vad det innebär… men förutom jodopaxen till naveln har det fått stått orört i alla år vid fölningarna (peppar peppar).
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Ni som "duttar" med jodopax på navelsträngen, vilken styrka har ni på det
?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#32 Vi har "vanlig" styrka, dvs väldigt svag - färgad som blaskigt te. Dosering brukar stå på flaskan.
Vi har en färdig jodopaxlösning i sprayflaska som vi använder "till det mesta"… allt från småsår till desinfektion av kaninburar :-)
Har man redan tvättat något med tvål och vatten är dock jodpax inget alternativ (de slår ut varandra).
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#23 Och veterininären kommer inom 20 minuter!? annars dör fölet.
Bra med baskunskap..jag har tex aldrig försökt dra ut ett föl..(har haft 6 föl..)
#0 Det går lite långt mellan gångerna, så jag känner mig som nybörjare varje gång. Man får alltid läsa på på nytt… Jag är lite dålig på att förbereda med material…brukar sällan behövas..

Kan man bli tillräckligt förberedd?