Rockard
Vill gärna ha hjälp med att välja rockard…
Har kollat på Tidaholms rockarden nr 201 och så Drive Out`s Rockard 016L, Roslagsrockard och Cavalettin som Jäboruder säljer.
Har aldrig kört förut och detta är första vagn köpet =0)
Ska använda den till mina shettisar som är normalstora.
Vad ska jag välja?… har tänkt att köra dem för motion och sysselsättning men kanske blir så biten att jag vill tävla =0) behöver hjälp , tack.
mvh Madeleine
Vi har en roslagsrockard som jag tycker är jättebra, vilken skillnad det blir att köra när man har bra grejer :) Den vagnen kan jag rekomendera varmt!
Dom andra vagnarna du tar upp vet jag inte så mycket om, men jag kan tipsa om NHS rockarden. Den har jag, liksom roslagsrockarden aldrig hört någon vara missnöjd med.

Jag som då har urusel balans satt tyvärr inget vidare i NHS sulkyn när jag provade den!
Anna-Carin
#2 Brukar du köra med kuskkil? Det kan inte vara någon höjdare för dig då jag tycker det känns lite ostadigt och jag har inte något problem med balansen.

#3 Då jag provade vagnen så var det ingen kuskkil.
Anna-Carin
NHS-rockarden är bra. 13 200:- http://www.westerdal.se/index.php?option=com_content&view=article&id=82&Itemid=91

Jag har en 016L från Drive Out och bättre rockard har jag aldrig kört. Jag sitter inte heller bra i en NHS-rockard, men i en 016L med kuskkil sitter jag perfekt och har jättbra sikt. Fördelen med den rockarden jämfört med många andra, som t.ex. Roslagsrockarden eller Cavalettin, är att man kan ändra balansen så att det alltid blir optimalt antal kilon som vilar på hästen. (Det får ju inte bli för mycket eller för lite, vilket det tyvärr ofta blir om man inte kan ändra balansen.) Möjligen har de nyaste Roslagsrockarderna ställbar balans, men de äldre har det inte.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 Cavalettin kan man väga av så trycket blir optimalt. man justerar sätet.
#1 beror på hur mycket pengar man vill lägga ut på vagnen.
Jag är återförsäljare av cavalettie vagnen, på vår hemsida hittar du teknisk information om vagen.
Ädelssons Sadelmakeri

#7 Jaså? Är det nytt på dem? Jag har sett en modell som har ett par år på nacken och den hade inte ställbar balans.
www.stuteriprecious.se
Jag har också 016L från Drive Out. Jag är väldigt nöjd med den efter lite justeringar med sätet. En av de snyggare vagnar du kan köpa enligt min åsikt, dessutom är den väldigt skön att köra. Mycket bra fjädring och väldigt ställbar.
Cavalettin är inte tävlingsgodkänd så ska man ändå lägga dyra pengar på en vagn så tycker jag att man ska köpa något som går att använda på tävlingsbanan också! Dessutom är tipprisken lägre om vagnen är bred!
#9 Hur mycket kostar den ny?
min kostade 13500kr om jag inte kommer ihåg fel.

#10 Min kostade cirka 15.000:- men jag beställde hårdgummihjul, kuskkil och lykthållare + lyktor vilket inte är standard. Lykthållare går inte att beställa i efterhand eftersom de svetsas fast, så därför tog jag det på en gång. (Kan man svetsa så kan man ju förstås fixa det senare om man vill få vagnen lite billigare…)
www.stuteriprecious.se

Vi har också en 016L från drive Out till våran ponny på 107 cm, superfin liten vagn! Gav 12 000 kr för ett par år sedan.
Har lykthållare och kuskkil .Nackdelen är att inte hela lykthållaren går att ta bort så de har fått sina törnar i maraton
, bara att räta ut igen!
Våran vagn var en av de första som kom, numera finns det ganska många ute på banorna 
#10 Hanna, våran rockard tävlar på Johannesberg 1/5 och jag tror att det även finns fler ekipage med den vagnen där.
#13 Min vagn tävlar också på Johannesberg den 1/5.
Vilken klass startar ni?

# Jag kör Gotlandsrusset Norrvedas Kanon i lagserien för Johannesbergs lag. Kanon är sveriges minsta russ, storlek XXS
.
#13 Är ju i princip granne med Johannesberg, kanske skulle komma och kolla, tack för tipset!
#14 Elin, även jag kommer och tävlar på Johannesberg 1/5! Ses där!
#16 Klart du ska komma och kolla!
#15 Er ska jag hålla utkik efter, kul att träffa nytt folk! Jag ska köra LA klassen, vi fick inte ihop något lag.
#17 Kul Ulrika att vi tävlar samtidigt igen! Hoppas på att kunna få ser när ni kör denna gång, Jaxon är ju så fin!

Min 016L kommer också till Johannesberg 1 maj, i Lätt A.
www.stuteriprecious.se