När kan man klippa?
Jag undrar när man kan klippa en häst som går på lösdrift? Jag menar det får ju inte bli för kallt för hästen.
Varför ska du klippa hästen?

Varför inte låta den fälla av pälsen själv med lite hjälp från dig med borstning tex.
Vi tävlar och tränar med våra utan att klippa dem ..
Jag skall klippa en i morgon. Helt mot mina principer men hon tränar och fäller sent och lågsamt som alltid. Hon är nio år och har tränat och tävlat sedan hon var tre, hon klipptes en höst för ett par år sedan, för att få det lite lättare utan all päls. Det är första gången vi klipper henne på våren, hon brukar ha fällt färdigt i slutet på juni annars, de är jobbigt för henne med all päls. Hon är "stönig" tillräckligt innan och rullar sig som en besatt efter varje körtur, de kliar i all den tjocka pälsen när hon svettas. Jag måste tänka om gällande henne, förhoppningsvis skall hon bli nöjd, även om det innebär att hon måste täckas ett atg framöver.
Veritas odium paretFörvånad
#3 När du klipper så sent - blir pälsen (som är kvar) ful eller så?
Jag klippte en gång en av mina i mars, han var matt och ful i pälsen hela sommaren tyckte jag.
#3 Jag vet inte, troligtvis kommer hon vara ful i sommar. Men en liten chans finns att hon kanske blir ok fram i juli iom att hon inte fäller så mycket ännu. Gamla Linda var nyrakad när vi fick hem henne januari eller februari, det tog över ett år innan hon var normal i pälsen igen. Vanligtvis rakar jag dem aldrig. Flisa och Alex skulle vara med på galoppen i Scandinavium ett år, de är de enda jag rakat, vi tog bara lite på halsen och magen, de var fina framåt sommaren igen.
Veritas odium paretFörvånad