Visa sto med föl
Vi har "bara" två ston i avel. Yngsta stoet är redan visat med diplom och har fått sitt RS men vårt andra sto är inte visat…. vilket vi tänkt ordna med premiering i sommar. Nu till funderingarna:
Stoet har fått föl förut (är alltså "van" och inte förstföderska) och är nu högdräktig.
En titt på premieringstillfällen visar att den lämpligaste/närmaste premieringen infaller ca 1 månad efter beräknad fölning. Vad tror ni om att visa sto med föl på ca månad vid sidan?
Jag kan inte läsa mig till i storeglementet något om fölston, fölens ålder etc. Därför kan jag bara anta att gällande transportregler (en månad innan - en vecka efter fölning) gäller för själva transporten. Men vad är "lämpligast"?
Hur har ni som visat sto med föl gjort?
Hur gamla har fölen varit?
Har ni fölmönstrat fölet samtidigt?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Jag visade mitt sto ca en månad efter fölningen, det gick bra. Däremot mönstrade vi inte fölet, dels var den inte född vid anmälningstillfället dels tyckte jag hon var lite för ung för att visas.
Om det inte är några längre sträckor hade jag åkt med ett ettmånaders föl. Brukar inte mönstra fölen men har gjort några gånger.

Jag åkte på utställning med mitt sto och hennes 5 veckor gamla föl. Det gick jättebra! 
Jag har sett ett föl på en utställning som sades vara max 6 dagar gammal. Det såg inte alls särskilt trevligt ut. Men det är ju långt mellan 6 dagar och en månad.
#5 GÅ I grimma ska det stå!
#6 Du har myntat ett nytt utryck som sparar in på bokstäver och ord.
I fortsättningen kan det låta så här:
-vad gör du?
-jag grimmar fölet. (Dvs jag tränar fölet på att gå i grimma..)
Tack Teddy, jag gillar få ord.
Veritas odium paretFörvånad
Förlåt OT innan….
#8 Ja kanske inte så dumt uttryck - grimma fölet. Kom ihåg att jag var först!!
#9 Absolut
En ros till dig.
Dryga timman i transport blir det i så fall… men då kanske jag kan anmäla med gott samvete… och komma ihåg att grimma fölet ordenligt innan :-)
Må väl,
Maria
#11 - vart åker du? Vilket är närmast dig? Rismåla, Tingsryd eller Bräkne-Hoby?
bara nyfiken, själv kommer jag sannolikt åka till Rismåla.
# 12 För oss är Tingsryd närmast, i alla fall när jag sökte vägbeskrivning på alla utställningsplatser. Skulle ta en timma och några minuter.
Någon som varit där? Är det bra?
Må väl,
Maria
#13 - jag visade i Tingsryd för många år sedan (-99 kanske?) och tyckte då att underlaget var lite knöligt. Hmm, har nog varit där en gång till förresten, -02 borde det ha varit… Men det kan ju ha ändrat sig.
Det är nog inte så jättestor skillnad mellan platserna.