Ang betäckning.
Ställde frågan inne på russidan, men är intresserad av hur ni tänker om era shettisar också! Sitter och funderar fram och tillbaka nämligen!
Vilken ålder vill ni helst ta första fölet på, ert sto?
Säg att ni har stoet ifrån föl eller ca 3 års ålder. Som 3åring skall de ju helst visas på sommarpremeringen. Men de skall även ridas in, och det finns möjlighet att starta dem i trav! Även 3årstestet!
Som 4 åring så har de ju möjligheten att starta i hopp och dressyrtävlingar, med äldre ryttare, i utbildningsyfte!
vilket helt klart kan vara bra meriter!
Så frågan är hur man skall planera allt, o hinna med allt?
Jag har ju då ett sto som blir 3 i år. premering och 3 årstest är ngt jag vill satsa på. Min shettis köpte jag i december - 09 och va då helt ohanterad. Hon har nu utvecklats mssor. Lättare att fånga, blivit en mer framåt och go ponny!
Jag hade kunnat tänka mig att betäcka henne som 4åring, men då kommer ju allt det andra in, då den här damen skall köras in i sommar så blir de ju en del träning med de..
Så jag undrar helt enkelt över era funderingar när ni väljer att betäcka era ston för deras första gång!?
Vad är det som gör att ni bestämmer er för det ena eller de andra?
Jag valde att inte betäcka min treåring förra året, hon visades på en del utställningar, deltog i 3-årstest och visades på sommarpremiering. Hon var färdig både fysiskt och mentalt att betäckas men eftersom den tilltänkta hingsten står i en annan del av landet hade det varit svårt att hinna med också så det blir betäckning i år som fyraåring istället.
Jag har ju egen gudomlig hingst nu som faktiskt skulle passa min 3åring på alla sätt och vis. Både psykiskt och fysiskt.
Så jag är verkligen i valet och kvalet!

Varför vill du inte betäcka och köra in samma år? Har du dessutom hingsten på hemmaplan så hinner du väl med både och. 
Jo bara att jag vill inte stressa henne, då hon tar lång tid på sig att utvecklas. Just nu ska vi satsa på att kunna trava för hand :P lite longering så vi kan visa på premeringen. som sagt hon är väldigt mycket en sak i taget, min lilla skitunge =)

#4 Men om hon tar lång tid på sig att uvecklas så kanske det inte är lämpligt att betäcka, köra in, rida in som 3 åring, du kanske får vänta tills hon är 4.
Alltså hon är mogen i övrigt, bara man inte stressar henne. Det jag menar :P Hon är en väldigt go ponny. Nåja undrar mer över hur ni med era shettisar tänker. Jag tänker inte bestämma mig idag oavsett vilket!
räknar med att ha några månader på mig innan beslutet måste tas =)

Med tanke på att hon bara är tre år så är det ju verkligen ingen brådska. Jag hade nog fortsatt att jobba med henne i lugnt tempo och väntat med betäckningen tills nästa år….

Jag körde in och betäckte min 3-åring så att hon fick föl som 4-åring. Vid 4½ ungefär började jag köra lite igen för att påminna om vad hon lärde sig som 3-åring och som 5-åring började vi tävla. Nu är hon 6 år och fortfarande unghäst men ändå rätt rutinerad på att tävla och har samtidigt hela karriären framför sig. Så man behöver absolut inte ha bråttom med att börja med träningen redan som 3-åringar - shettisar är ju dessutom lite långsamma i växten och är inte helt klara i kroppen för hård träning förrän de är runt 5-6 år. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag brukar betäcka som 3 åringar de rids/körs in som treåringar de får de en slags "vila" för att sedan börja bli påmind igen som 4-4 ½ åring :)
Jag betäcker gärna treårsston. Man kan rida och köra in dem även när de är dräktiga och motionera dem lätt till mitt i vintern-framåt våren nån gång. Jag hra förvisso haft några ponnytravare också och ett sto som tävlade under första dräktighetsmånaderna. Men jag ser inte tävlingsmeriter som något måste, utan det är något som de kan vänta med eller vara utan helt.
Som sagt så om det blir av så blir det runt sommarpreringen för min del. alltså i slutet på juli.
Så är några månader som ajg hniner börja köra in henne på isåfall, och det går som ni säger fortsätta. Så känner mig ändå inte stressad, då vi kommer göra det mesta i ett lugnt tempo ändå..
Gärna fler som får berätta! =)

Mitt treårssto betäcktes i maj hon gjorde senare treårstest och premierades. Vi valde att betäcka för att köra/rida in henne senare.
Hon har precis fått sitt föl och jag tror det här året har gjort henne gott mentalt att bara få vara …
När fölet är avvant i vår (2011) är tanken att hon ska köras in.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag har ett sto som blir 3 nästa år. tror inte jag betäcker henne, utan hon får vänta tills hon är 4 år. Det är ingen brådska…….för min del iallafall.
Under 3-års säsongen satsar jag på premiering och utställningar för att ha chans på ett diplom, det är för mig det viktigaste med en 3-åring.