Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1144 ggr
ESJE
0

Medlemmar i SSS

Blir lite bekymrad när man läser SSS verksamhetsberättelse. Tittar man på medlemsantalet har det sjunkit rejält på kort tid. 2009 hade föreningen endast 771 medlemmar, vilket är ett tapp på 161 medlemmar sedan året innan.
2007 var det 1034 medlemmar i föreningen.

I pengar blir det sedan förra året en förlust på 56350 kr och jämför man 2009 med 2007 är det en förlust på 264 medlemmar och 92400 kr.

1998 var det över 1400 medlemmar i SSS.

Vad kan detta bero på? Det är mycket pengar på kort tid som gått förlorade. Pengar som kanske hade kunnat satsas på tex information om avel och sjukdomar (ex patella luxation som nämns i en annan tråd).

Ni som inte är medlemmar vad beror det på? Är det för dyrt, tillgodoser inte föreningen era intressen, eller någon annan anledning?

Ni som är medlemmar vad kan föreningen göra för att inte fortsätta att tappa medlemmar i detta rasande tempo?

Linnah
0

Återrekryteringen är inte särskilt bra. Enda sättet man upptäcker att man inte längre är medlem är att man inte får tidningen längre.

ESJE
0

#1 Skickas det inte ut några påminnelser längre?

[Teddy]
0

#2 Det är väl en sån sak som att skicka ut påminnelser som slukar pengar också.
Om man inte fått tidningen, och vill fortsätta vara medlem, är det väl bara att betala in. Man ska väl inte behöva sitta och vänta på en påminnelse?

Jag tror många tycker medlemsavgiften är för hög. Inte för att 350 kr är mycket pengar egentligen, men 350 hit och dit blir ju en hacka. När alla medlemsavgifter ska betalas i början på året kanske man sovrar lite. Om det var billigare skulle kanske flera vara medlemmar. Då kanske man tycker det är roligt att få tidningen och veta vad som hänt, även om man inte har shettisar kvar.

Det kanske är bättre att ha många medlemmar för en billig penning, än några som betalar mycket.

Kris_J
0

Att skicka ut en påminelse kostar ca 10 kronor per utskickat kuvert, det kan jag tycka är väl använda pengar om det resulterar i att i alla fall en del av de förlorade medlemmarna väljer att lösa medlemskap igen.

Ju färre medlemar vi är ju svagare blir vi som organsiation i hästssverige. En annan aspekt på få medlemmar i en föreing är att de kan vara svårara att hitta sponsorer. Visst finns det intäckter från stambokföring, men det har ju sina utgifter också att driva den typ av verksamhet somm SSS måste som stambokförande organisation. Med även sjunkande betäkningssiffror som medför färre registreringar kan läget snabbt förändras och det blir riktigt knapert i föreningen. Möten och evenemang är dryga poster då reseersättningar och många övernattningar som krävs snabbt drar iväg till inte helt ringa summor.

Det är inte så längesedan läget var katastrofalt, men en ljusning kom i och med passtvånget och under några år låg medlemsantalet kring 1000 medlemmar.

Vi får hoppas att det arbetas på att få tillbaka en del av de förlorade medlemmarna samt att nya entusiaster tillkommer.
Men var och en kan ju försöka locka några nya eller nygamla att lösa medlemskap.

Jag tror tyvärr att en del har försvunnit pga att de helt enkelt inte känner det meningsfullt att vara medlemmar, internet har nog tyvärr också en del i detta tapp. Allt finns tillgängligt utan att man behöver vara medlem. Är man inte intresserad av utställnigar kanske man inte är så attraherad av föreningen. Lite eller ingen rasspecefik avelsinformation i den i övrigt mycket fina medlemstidningen. Jag tror att hade man satsat på artikelserier om vår inhemska avel och mer översättningar från våra syterföreningar inom ISPC hade man skapat ett annat sug efter vår tidning. Artiklar som inte skulle finnas tillgängliga på webben.'

Men men vad vet jag, det här blev en massa babbel och funderingarFlört

Veritas odium paretFörvånad

Minsanne
0

Egentligen så tappar ju SSS ännu fler gamla medlemmar, för det tillkommer ju en hel del nya iaf om man ska tro på vad som står i tidningen. Jag menar om det är en sänkning på 161 medlemmar och ca 100 nya medlemmar så har ju SSS egentligen tappat 261 gamla medlemmar.

Kris_J
0

#5 En reflektion värd att beakta.

[Billan]
0

# 4

Möten kostar pengar ?

Numera kan man ju ha skype möten, det skulle minska kostnaderna en del. Skulle kanske även göra att flera kunde "närvara" vid mötena.

Miica
0

Man kan försöka uppdatera systemet så att alla medlemmar lämna mailadresser och så kan man skicka ut påminnelsen igenom mail! Så sparar man in de 10 kr om man är orolig för de! :P

Kan hålla med om fler artiklar om avel etc är intressant! ;)

Kris_J
0

#7 & 8, verkligen bra och kostnadseffektivtGlad

ThiffannyJ
0

#8 Bra ide, man kan ju även få ut annan viktig info via mejl! Med tanke på att det är 2010 nu så vore det ju inget större problem. Man kanske till och med kan få ut "vanliga" fakturan via mejl.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Miica
0

#10 jo verkligen. Borde finnas fler saker.
Jag som trots allt är ny inom allt detta. (varit medveten men aldrig varit på g att vara med på ngt, som de blir i år)
Tycker att de hade varit kul med fler utställningar på fler ställen.

Jobbigt att ordna.
Men vore också roligt med fler avelskurser som den som är eller varit i Karlskrona. Eller andra intressanta saker. där överskottet efter alla kostnader går till just SSS.

Vet inte, men de borde ju gå att göra mer via internet.. Administrativt alltså! *funderar vidare*

Ahnna
0

Shetlandsrasen erbjuder ju såna enorma mängder mer saker än utställning - så hur kommer det sig att avelsföreningen inte satsar mer på det andra?

Jag betalade medlemsavgiften nyligen och planerar att delta på en, möjligen två, utställningar i år. Det blir rätt dyrt per utställning! (Det är heller inga utställningar inom 2 timmars resväg hemifrån för mig, men fanns det det så skulle jag med stor sannolikhet ställa ut oftare.) Tidningen är förvisso snygg att titta på, men innehåller alldeles för många sidor utställningsreferat m.m. för att jag ska orka läsa precis allt, så personligen hade jag inte gråtit om den antingen blev tunnare eller lite "fulare" för att medlemsavgiften skulle gå att sänka några kronor. Flört Missförstå mig rätt.

Och så bruksbiten… Det arrangeras lite aktiviteter ibland i regionalföreningarna, men inte särskilt mycket. Ofta är det ju RKS som står för bruks och det har ju egentligen ingenting med SSS att göra. RKS är ju dessutom tänkt som en nybörjarförening för blivande tävlingsmänniskor, så egentligen borde SSS kunna ha lite tuffare tävlingar som kanske är snäppet högre än RKS tävlingar. Bara en tanke… Och så frågan om ett Shetlands-SM, som jag har tagit upp här på forumet förut, som i allra högsta grad innefattar bruksgrenar och dessutom är tänkt som en merit att ta fasta på för ponnyer som deltagit. SSS har många möjligheter, men ändå läggs enorma resurser på utställningarna och rätt lite på det övriga som våra ponnyer kan användas till.

Jag har blivit tillfrågad om jag vill gå in i SSS styrelse och jag har tackat nej i år, just för att jag känner att jag skulle bli rätt ensam om att vilja satsa mer på bruks i styrelsen. Det kanske är fel, men det är så det känns! Flört En tråkig känsla, minst sagt, men det är den bilden jag har fått av SSS som helhet de senaste 10 åren. Finns det fler personer i det här landet som vill satsa på brukstävlingar och träningar inom SSS eller får man som medlem acceptera att utställningar "is the grej"? (The only grej!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Miica
0

#12 jag håller med dig. Om att de borde finnas med med bruk alltså, och utställningar närmre!

Säg till vaad man kan göra för att hjälpa bara! =)

exitingsvillemo
0

Någon slags påminnelse om medlemskapet måste ut, via post eller mail.

Ska jag vara ärlig så minns jag faktiskt inte om jag har betalat avgiften i år Skäms hur kollar man upp det?

polgara
0

#14 Kontakta Märta på Bluemull

PP
0

#14 Kolla ditt konto/dina utbetalningar..? Oskyldig

Aribigga
0

I början av året så tänkte jag inte vara med i sss, av lite olika anledningar. Inte för att jag tyckte det var dyrt, hade jag haft ett sto som jag skulle meritera, ställa ut och leta hingstar till så hade tidningen varit mycket mer intressant för mig och prisvärd!

Det har jag inte, jag har en vallack som jag hobbykör med och varje gång jag fick tidningen så bläddrade jag igenom den tittade på de fina ponnyerna på bilderna sedan direkt till brukssidan. En sida som jag mest tyckte handlade om resultat från tävlingar som jag inte var kvalificerad för eller kommande tävlingar som jag inte kunde vara med på då jag och James bara är nybörjare. Alltså en sida i hela tidningen som jag faktist läste som inte handlade om utställning eller avel.

Eftersom allting finns på internet tänkte jag att jag kunde hålla koll på hemsidan istället för att se om det hände något intressant för mig. Vilket det också gjorde, bruksdagen i vinslöv! I ett hast betalade jag in medlemsavgiften för att kunna åka dit.

Men nu vet ni hur jag tänkte när jag valde att inte vara medlem.

lurvponnyn.vimeddjur.se

ThiffannyJ
0

Et tips till alla er som inte tycker det är så intressant med alla utställningsresultat kan ju vara att skriva matreal och skicka in till tidningen för att göra den mer intressant! En berättelse om er första tävling, hur det kom sig att man började med shetland osv. Jag vet att man nästan alltid efterlyser medlems material till tidningen!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Teddy]
0

Jag betalar min avgift till SSS men det är inte med tanke på att jag ska ställa ut. I år har jag visat en gång, mer blir det nog inte.
Jag har inget emot om min medlemsavgift går till utställningsarbete, det finns andra kostnader inom SSS som jag tycker är höga.
Tidningen vill jag INTE ändra på!! Visst det är mycket utställning, men det är ju öppet för alla att skicka in material om annat.