Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 737 ggr
Hippo
0

Frågor om avel

Hej!

Jag håller på med ett projektarbete i avel och har valt shetlandsponnyn. Har varit inne på SSS hemsida o letat info, men har fortfarande en del frågetecken. Bla : används BLUP-metoden som avelsvärderingsmetod?, hur sker betäckning? (naturlig, AI, TAI, FAI), vilka defekter accepteras inte inom rasen?, är det vanligt att använda utländska hingstar?

Om det är nån som har kunskap om detta eller har tips på var jag kan hitta mer info skulle jag bli jätteglad!! Glad

Hanna-D
0

BLUP finns inte än men ska om jag förstått det rätt arbetas fram så småningom. Så vitt jag vet betäcker alla shetlandsponnyhingstar naturligt, dvs för hand eller fribetäckning.

Houdini
0

Är det inte enligt BLUP index som shettishingstarna kan höjas i avlesvärde?

Publicerades inte detta för ngt år sedan i SSS tidsskrift, tror det kanske var Håkan som gjort den?

Ska söka i mina gömmor.

Annette
0

Som Hanna skriver skall BLUP arbetas fram, det finns inte på Shetland ännu. Dan-Axel Danielsson var på SSS höstmöte och informerade om detta.

paparatzi
0

#0 om du tar kontakt med fredrik jedenius på SSS så kan han nog skicka dig en kopia på den internationella defektlistan för shetland.gällande BLUP så är det precis som #1 och #3 skriver det ska egentligen ha införts på shetland för många år sedan men det har aldrig blivit gjort, dock är det förhoppningsvis på G som #1 0ch #3 gör gällande här

Hanna-D
0

#4 Vet du om defektlistan finns utlagd på någon hemsida eller så? Är det olika listor för shetland och andra raser?

PP
0

#5 De flesta följer väl SH:s defektlista. Den har varit publicerad här på forumet för inte alltför länge sedan.

AnnaLundin
0

#5 och #6 Det är väl den internationellt överenskomna veterinärbesiktningen för hingstarna som skiljer shettisarna från övriga raser vad gäller defektlistan.

Annette
0

Jag funderar lite på det här med veterinärbesiktningen av hingstarna. Den skall ju göras av speciella veterinärer, men borde den inte göras sommartid, så det syns om de har eksem.

Milla
0

#8 det har jag också funderat lite på för inte kan man väl se det nu i april eller?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

#9. Förut har det ju varit generalmönstring vart femte år, den har ju hållits sommartid. Men hur blir det med dessa i framtiden?

VeronicaP
0

Ska ju vara generalmönstring eg 2008 , jag hoppas ju att det kommer att vara någon slags mönstring så man kan få chans att höja sina hingstar *ler*

Hippo
0

Tack så mycket för svar och tips!

Houdini
0

Men att anmäla hingsten till höjning kan du väl alltid på ordinarie hingstprem om du vill och anser att han har tillräckliga meriter?

VeronicaP
0

Men det är klart mycket trevligare med en generalmönstring tycker jag , faktsitk .

Så som den var i Vetlanda med alla de hingstarna samlade var skit kul att se dem och inte ofta man får se så många snygga hingstar på en och samma plats.. sen att vädret inte var det bästa på lördagen kan ju ingen hjälpa..

Varför ta bort en sådan trevlig sak?

Houdini
0

Det är ganska "obekvämt" när man bor i världens ände. Vansinniga avstånd att köra..

Man behöver väl inte ta bort det men kanske det skulle vara frivilligt?