Undran
Hej
Jag fick ju igenom min hingst i Tranås. Och ville då öka upp hans livförsäkring. Han är idag försäkrad i IF och varit sen han kom hem till mig. Men nu kräver dom veterinärintyg på honom. behöver jag nu åka till min veterinär? Eller när får man hem papprena från hingstpremieringen? För när jag pratade med mitt ombud på if så sa hon att intyget bara får vara 1 månad gammalt. Hur ska jag göra?
Ta hem din veterinär, den undersökning som gjordes i Tranås var inte samma sak som den som försäkringsbolaget vill ha….

okej då får jag ringa min veterinär i morgon. ska ju ända vaccinera honom.
Är det veterinärintyg på honom som de vill ha eller är det ett friskhetsintyg?
Jag vet en som varit i din sits och ändrat värdet på sin häst i just IF och då ville de endast ha ett friskhetsintyg, detta var ett papper som de skickade ut och som ägaren sen själv fyller i och sände tillbaka till IF.
Sandra jag har precis höjt livvärdet på viking och det var ett frisk intyg jag skrev under på och skickade in.
Jag kunde höja honom med 10 000 utan veterinär intyg.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

hm jag höjde min på Sveland utan något alls
Jag har höjt på Agria, utan intyg.
Jag höjde halvblodet utan ngt intyg alls hos Folksam.
10 000:- /år fick jag höja utan veterinärintyg.

jag har skickat in ett friskhets intyg men detta räckte inte. Utan ve ville ha ett veterinär intyg.
Jag höjde livförsäkringen på min ena 10 000 kr hos if nyligen utan problem. Fick garantera över telefonen att han var frisk.

Tycker det låter märkligt. Om det är en godkänd hingst som precis varit på premiering och blivit veterinärt godkänd där, så kan man väl tycka att det ska räcka som intyg.
Jag har numera Dina försäkringar och är mkt nöjd med det
Behövde inte något intyg alls när jag höjt mina hingstar. Har If.
Förresten Sandra! GRATTIS!!!

Behövde vet.intyg när jag höjde (men höjde med mer äm 10 000 kr) då hade jag dock Agria.
Kan tillägga att jag pratade med if om höjning på hund för en vecka sedan och då krävdes vet.intyg och att de nya meriterna registrerats hos SKK. Har inte behövts förut så det är möjligt att if skärpt kraven generellt.

han ska höjas ganska mkt då han inte haft så hög försäkring innan. Så kanske är de det beror på? Jag tyckte oxå de var konstigt att jag behövde göra en besikting till på honom.Men har bokat tid för vaccination och besiktning nästa Tisdag.
#12 Tack
har precis förstått att han verkligen är MIN. Haft lite svårt att förstå de innan

#14 fråga if om du måste göra böjprov på honom. Det var jag tvungen till trots att Garant bara var 2½år vid tillfället, inget jag gladeligen gör på så unga hästar men ville ju höja honom…. Var dessutom tvungen att göra arbetsprov på honom, vilket var lite lätt jobbigt då jag inte longerar mina hästar på det sättet innan 3 år….

Ska dom longerar på en vet besiktning? Jösses de har jag aldrig gjort med Pumba ens
. Böjprov behövde jag inte när jag frågade. Men jag ska prata med min veterinär när vi åker dit. Han vet vad försäkringsbolaget behöver.

knepigt, har också IF men har inte behövt någon besiktning bara friskhetsintyg
det kanske beror på hur mycket man vill höja?!
Höjning under 10 000kr per år behövs det ingen besiktning för.
Ring försäkringsbolaget igen så kanske du får ett annat svar!

ska ringa mitt ombud igen på måndag så jag vet exakt vad dom vill ha papper på.