Transportera dräktiga ston
hej
Är det ngt som vet vad det är för regler som gäller när man ska transportera dräktiga ston? Får man transportera dom under dräktigheten?

Ingen som vet???????
Dräktiga ston får inte transporteras från 3 veckor före beräknad fölning - 1 vecka efter fölningen.
TROR att man får transportera dom fram tom månad 9 men är inte helt säker.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
vet ej om det finns ngr regler på det men jag har transporterat dräktiga ston. Bla för dräktighetsundersökningar osv.
Bra då vet man det!

Rid och travhästar får väl tävla fram till femte månaden, eller är det fjärde? Tävla får de ju i varje fall fast jag skulle inte vilja göra det med mina…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kollade upp vad som gällde när vi hämtade hem ett sto, några år sedan men då fick man inte transportera 30 dagar innan t.o.m. 7 dagar efter fölning.

oki tack snällla ni för svaren. Då får nog Zettan följa med som sällskap till mitt halvblod till åby. Hon blev så orolig av att åka själv sist att Zettan nog får bli moralisktstöd :D
#8 Har du tänkt på ev smittor. Jag hade aldrig gjort som du tänker i detta fall. Sedan hade jag haft dom åtskilda i flera veckor. Alltid risker när man varit i väg på klinik. Och även det att vara iväg på plats där många hästar från olika håll frekventerar.
Veritas odium paretFörvånad
Är transporten längre än ett dygn så får det inte vara närmare än sex veckor före beräknad fölning.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=476
Hittade mina uppgifter från Djurskyddsmyndigheten - stämmer inte dom? Är det ändrat nyligen?

#9Tyvärr har ja inte möjligheten att ha mina hästar separerade som att ja bara har en hage att ha dom i och dom e boxgrannar. Men som sagt ja har inte bestämt mig än. Kanske fixar ngt annat som sällskap.
jag tycker du ska gå efter hur ditt sto är. Blir hon lätt stressad av att åka ska man inte åka om hon är dräktig.
#9 smittor och smittor… på hingststationer blandar man ju hästar hej vilt. Har alltid fungerat i alla år mer eller mindre. Åka trasport en bit drar hon inte på sej nåt speciellt direkt. Abortvirus kan hon ju få ändå, hos veterinären eller var som helst. Man kan inte skydda sej mot allt.
#13 Visst utsätter man sig för smittor i alla möjliga samanhang. Så är det ju, men menig var att väcka en tanke. Anledningen till transporten var vad jag uppfattade att åka till ATG kliniken vid travbanan Åby, med en annan häst och ta med de dräktiga stoet i transporten som resesällskap. Det är ju upp till var och en att göra som den vill. Men att i bland reflektera över ev risker skadar ju inte. Då behöver man ju inte i efterhand förbanna sig över beslutet man tagit, när man är medveten om vad det kan få för konsekvenser. Man kan inte skydda sig mot allt, men en hel del om man tänker efter före.
Veritas odium paretFörvånad

#14. Jag skulle också vara tveksam. För ett par år sedan var Eros i Skara en vända. När han kom hem fick han över 40 i feber. När jag ringde till Skara sa de att han fått med sig något därifrån.
Av den anledningen skulle jag inte ta med ett dräktigt sto till klinik om jag inte var tvungen.