Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1653 ggr
annie
0

Hovvård / Utställning?!

Har ett sto som fått hålvägg och resultatet blev bortverkad hovvägg på halva ena hoven och ett "hål" i hovväggen på andra foten, + skor på båda hovarna naturligtvis.

Frågan är nu hur bedömningen skulle bli på detta sto vid utställning/premiering? Är det någon vits att överhuvudtaget anmäla henne till utställning?

[Teddy]
0

Skor får de väl ha?

annie
0

Ja, skor är ju ok men fråga var ju ang. hovarna där hovväggen på halva ena hoven är bortverkad (på sidan) och på andra hoven har hon ett "hål" mitt på. Skor måste hon ha pga verkningen.

[Teddy]
0

Så länge hon inte är halt är det väl ok.
Det är väl bara att förklara vad som hänt. Som domarsekreterare får man se/höra det mesta, och hittills, vad jag vet,  har ingen blivit "utvisad" för bortverkad hov.

annie
0

# 3 Ok, tack Glad.

Det jag tänkte lite på var huruvida det påverkar bedömningen…

Någon som varit med om liknande?

annie
0

Putt

annie
0

Putt

Ingen som har erfarenheter av något dylikt? Hur skulle ni gjort?

MadeleneJansson
0

Kan man inte plasta hoven så att utseendet blir "bättre"? På avelsvärdering ahr det ingen betydelse då domaren skall se igenom såna saker och bedöma hästens avelsvärde. Utställning är en skönhetstävling och där kan det betyda att du går som femma istället för som trea, om du och trean har samma poäng. Jag tror inte att du får ett helt poäng i avdrag för hovarna.

Carita
0

Jag visade en i vintras med sådana hovar ingen kommenterade det och jag behövde inte heller nämna något.

PP
0

Det är inte så ofta man hör domare kommentera hovarna, vilket egentligen är ganska konstigt eftersom hovarna oxå finns beskrivna i rasstandarden. När jag varit på brittiska shower, brukar domarna  lyfta på åtminstone ett ben och titta på hoven.

Att plasta hoven för att den ska se bättre ut, skulle kunna ses som en form av make up, vilket inte är tillåtet enligt propositionen…  

Om det inte var synnerligen viktigt att meritera ponnyn i fråga, skulle jag nog personligen vänta med att visa på utställning tills man kommit tillrätta med problemet - just för att det är en show (skönhetstävling).

Men jag tror ändå inte att det kommer påverka bedömningen, så länge ponnyn inte visar ömhet/hälta (vilket ju inte var fallet i det här fallet).Flört

susanne-s
0

Klart du ska visa Ann Mari. Du jagar ju dubbelguld i år!
Tror inte heller det påverkar bedömningen, om dommaren ens ser det…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se