Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 710 ggr
Trim
0

Jag har tolkat...

…för första gången i mitt liv. Det var jättekul! Cornell var jättduktig på att dra. Skrattande

Någon som har tolkat utan ryttare och har tips på hur jag fäster drag linorna på mig. Funderar på ett sådan bälte som hundförare fäster sina hundar i när de ska dra en människa på skidor.

Lulan
0

hej!

håller med om att det är döskoj att tolka :D

jag brukar åka pulka efter frosty, då behöver du bara fästa draglinorna i snöret på pulkan. men om jag tolkar med miniskidor så brukar jag använda en tolksele. där håller du ju i en pinne. så samtidigt som jag håller i pinnen håller jag även i tömmarna. för när du svänger så för du händerna i sidled, brukar fungerar bra! jag är lite rädd att spänna fast mig i hästen. för tänk om du trillar och hästen inte stannar!?

hoppas du förstod min förklaring!

Trim
0

Jo, jag förstår och det är så jag ska göra . Tänkte bara att det skulle var bekvämare att fästa runt Ryggen och sedan ha någon slags snabbkoppling att koppla loss om det skulle hänta något.

Så till helgen blir det till att tolka!

Sehvrin
0

När vi tolkar (alltid utan rytare) brukar vi bara hålla i oss, vänsterhand håller i linan och höger tömmarna (långa tömmar) Fast när vi tolkar brukar vi köra släde med den andra hästen, och de är vana att springa brevid varandra så man behöver knappt styra =) Jag skulle inte vilja spänna fast mig, även om det fanns snabbkoppling…..

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
0

Vi (jag och min syster) gjorde en annan version av tolkning idag, eftersom Lolly blev halt igår när hon halkade (stackars gumman, hon tyckte ju det var kul att få komma ut…..) Vi  spännde fast longerlinan (som vi använder som draglina i tolkning) i släden och så åkte en eftersläden och en körde. Det var kul och lite lättare än den andra varianten.

(Min syster tolkade efter Nickolina igår, men pga att hon var väldigt pigg, blev det väldigt mycket spark och bock ^^' så det var säkrare att göra på det sätt vi gjorde idag, dessutom)

Vi hade iaf perfekt väglag för släde och tolkning Skrattande

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

FeliciaS
0

Läääängtar efter snö =P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus