Sele
Funderar på att köpa en ny sele till de normalstora shettisarna. Vad ska man tänka på vid köp av sele, och var kan man hitta någon i bra kvalitet och till ett bra pris? Någon som har förslag?
Jag har nu en Ideal Harness - http://www.idealequestrian.com/
Det är den bästa selen jag haft! Den passar alla mina ponnyer, från unghästarna som är ganska små och tunna till min största grova "madame" som är 104 cm . Den har snabbkoppling m.m. Jag tömkör ju ganska mycket och däckeln fungerar ganska bra som tömkörningsgjord också.
Nu har priserna gått upp ganska kraftigt på den, min är ju ett par år. Säljs av Börjes bland annat.

Ska du ha en vanlig bruks så funkar Hööks bröstsele alldeles kanon! Kostar ej så mycket heller! Har en som jag har haft i snart 5 år och den är hur fin som helst och sitter bra!(Men det är indiviuellt!)

#1 Vet du vad priset på en sådan ligger på ungefär?
#2 Har en sådan till minina, men är inte så furtjust i den.
#3 Ingen aning, har inte Börjes katalogen här. Vet att den gick upp nästan en 1000-lapp ganska snart efter jag hade köpt min - för en gångs skull var jag ute i tid! 

Jag har Börjes katalogen framför mig.
Körsele De luxe kostar i 2006 års katalog 4595:- i stl shetland och 4575:- i stl minishetland. Det är enbetsselar. Det finns även parselar, de kostar i shetlandsstorlek 8250:-. Verkar inte finnas i stl minishetland.

Åh hela 20 kronor mindre för en minisele! :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Visst är det generöst ;)

Ja, man kanske skulle börja med mini istället, när nu deras utrustning är så mkt billigare än för standard :-D
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Hej Rebecka,
Jag har en billig men bra sele till min häst. Komplett med brösta, draglinor osv. Du kan få titta på den när du kollar på vagnen :-) Den kostade 1500:- inkl frakt, men priset har gått upp med ett par hundralappar.

Precis! Jag tänkte nyss skriva… att köpa beg. är ju inte fel! Köpte en jättefin sele på annons (använd en gång, fickden för rövarpris!!hihi) ,och det var ett fint märke fick jag höra sen! Komplett…600:- så visst kan man göra fynd!!!
Men det gäller ju att man inte har bråttom och har tur!!

#9 Ja, det kan jag göra.
Ett tips… http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa.php&SKID=3
Jag har själv en "Standard" och den duger, (tror det är rea på dom nu)
Det är en sådan jag har (#12) Rebecka. Så vill du se en sådan IRL så kan du få kika på min.
Finns ju hur mycket som helst nu för tiden. Vissa selar är bra andra skräp!
www.selar.se har ganska bra som verkar passa minisar bra.
Smalare brösta än vad equilex (pfiff) -selarna har. Börstan på den miniselen jag beställde var tok-bred!!! Fick knappt plats mellan halsen och bogspetsen, så jag bytte ut den mot en äldre brösta från en annan sele…
En hööks eller börjes enkla bröstsele kan man ha om man vill. Men man måste se till att vagnen inte ligger och hänger på ryggen på hästen och man får köpa till draglinor eller använda rep eller dyligt som draglinor.
Har man inte draglinor och svängel på sin rockard
så kan lika gärna köra med travsele.
(fast det inte är gjort för körning utan för trav med lätt sulky och inte för terrängkörning)
Hm.
Slutsats:
tror på selarna från www.selar.se…
Lycka till