Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 494 ggr
millus
0

tömkörningsklass

Hallå

Jag har en valack som jag har lust att tävla i tömkörning. Han älskar verkligen att bli tömkörd och han kan rygga, göra framdelsvändning och galoppera o trava på volt. Men jag undrar vad som krävs för att tävla i tömkörningsklasser, det kanske är alldeles för avancerat för mig och min pojke?

Hälsningar Camilla

PP
0

Jag tycker det låter som om ni absolut är redo att starta i tömkörning! Det brukar ingå skritt, trav, halt, ryggning, volter, serpentinbågar och eventuellt lite mellantrav.

Exakt hur programmen ser ut är dock upp till arrangören, så det kan ju vara bra att höra efter med dem först innan man anmäler, om man känner sej osäker.

Vi i Shetland Nord håller till exempel på att arbeta fram egna tömkörningsprogram, men de är inte riktigt klara ännu.

På vår utställning i Köping 28 juli, kommer det bli bruksklasser efter engelsk modell där det blir tömkörning oxå. De går lite annorlunda till: man behöver inte lära sej något program utan kör efter domarens anvisningar, t ex halt-hälsning, trav på åttvolt och ryggning.

I engelska klasser är samtliga deltagare i klassen inne på banan samtidigt, först på ring, sedan ställer man upp på linje och inväntar sin tur att köra efter domarens anvisningar. Därefter kör man på ring igen och rangeras.

millus
0

Halloj

Tack för svaret! Då får jag nog ta att ställa upp med honom, han älskar att bli tömkörd och han älskar att visa upp sig…skulle nog gärna gå o fjädra flera gånger i ringen…Mina nerver är inte så bra som hans, bara jag kommer över min nervositet så kommer vi till Köping!

Hälsningar Camilla

p.s jag som har Spender och Dixon d.s

zettan
0

#2 nervös är nog många innan man kommer in i ringen. Ja brukar också vara nervös. Men det är bara att ta de lugnt. Så går det alltid bra till slut. Var som när ja skulle visa zettan på utställning första gången. Gången innan då en kompis till mig hade henne stod hon mest på 2 ben och lekte hingst. ja var jätte nervös att hon skulle göra samma sak igen. Men vi klrade det med endast 2 stegringar :) gången efter skötte hon sig som ett ljus. Så allt går bra till slut.

Sofia.Ogren
0

Man ska ju inte vara rädd för att prova, alla är vi nybörjare nångång! Man vinner mycket på att vara ute och tävla, rutin och erfarenheten man får har man även användning av hemma sen när man tränar.