Rimlig mankhöjd?
Om fadern är 97 cm och modern är 101 cm, är det då rimligt att avkomman är 84 cm eller skall man misstänka att ngt är fel? Modern har hästar runt 100 cm bakåt, på fädernet är det importerat, så där finns ingen mankhöjd angiven i webstamboken.
Om ni tittade på denna häst och funderade på att köpa den, skulle ni kolla upp härstamningen med DNA-test då?
Att härstamningen är korrekt är ju viktigt när man håller på med avel. Den är inte DNA-testad enligt stamboken och 5 år gammal, om det är relevant.
(Jag kommer aldrig mer att köpa en ponny till avel utan att den är härstamningsverifierad)
Det är inget anmärkningsvärt att det ibland blir en riktigt liten från två stora.
Här är min sist inköpta, notera mankhöjderna, han är numera härstamningsverifierad med godkänt resultat. Tingade honom som tremånaders fölunge, trodde redan då att han skulle bli ganska liten, men inte så liten:
http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=101908
Veritas odium paretFörvånad
Det behöver inte vara ngt fel, det finns massor med tex helsyskon som det skiljer en hel del på i mkh inom alla raser. :)
Ser inget konstigt i de mankhöjds resultatet^^ Har en pojke som var runt 80cm sist han mättes, föra sommaren som treåring, ska mätta honom snart igen, efter en hingst på 105cm^^ Mamman var dock lite mindre, dessvärre hittar jag inte hennes manke i stamboken…
Tycker dock att du ska köpa en DNA testad häst så att du kan vara säker på vad du får :)
Alltid Oavsett
Jag har två helsyskon, en är 85,5 den andre 101.
Jag vet ett connemarasto vars stoföl blev Cponnyer och hingstfölen gick över måttet, så vad säger man - naturen är underbar!
Det händer, helt klart. Se t.ex. Botilda RS 1748 vars föräldrar är 102 och 96, hon är själv 86 cm och har bara lämnat minis med minihingstar.