Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 8598 ggr
Mossedal
1

Pälsätare?

Vet att det funnits trådar om detta (och har läst dem med stort intresse) men de är så långa att jag startar en ny tråd.

Vår senaste inköpta dam är mörk, och verkade "mjällig". Nu har hon på kort tid blivit helt kal under manen (på båda sidorna, dock mer på ena sidan). Hon verkar inte "besvärad" av detta, men ser skabbig ut.

Vad jag ska göra åt detta, det verkar finnas lika många åsikter om som hästägare… så vad gör jag?

Damen är högdräktig, så att behandla henne med kraftiga giftpreparat är inte så lockande. Men att tvätta i minusgrader är ju inte heller någon hit.

Läste någonstans om någon som behandlat sina islänningar med såpa. Såpan skulle tydligen täppa igen andningen på de elaka små djuren. Vad tror ni? Vad ska jag göra?

Har inte sett något på de andra (än) som går i samma hage. Ska jag behandla alla eller bara den utsatta damen?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

ThiffannyJ
0

Har haft några dräktiga ston som blivit angripna av pälsätare. Upptäckte det i ganska god tid, duttade på Etotal och det verkar ha hjälpt. Inget mer kliande i alla fall.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Glömde skriva att jag bara duttat på Etotal på de som varit angripna, inte på de andra.

www.minishetland.com

Hanna-D
0

De brukar ju hålla pälsätarna för sig själva så jag skulle bara behandla den eller de man ser är angripna.

Har provat både Etotal och Bayticol, inget verkar jätteeffektivt även om jag föredrar Bayticol där man bara lägger en sträng längs ryggen och slipper pulverdamm från Etotal.

Men var kommer pälsätarna ifrån år efter år?

ThiffannyJ
0

#3 Bayticol har inte hjälp på pälsätarna här då de inte sugit blod. Annars håller jag med om att Bayticol är effektivt, fast nu var det några år sedan vi använde det.

www.minishetland.com

Mossedal
0

# 3 Vi har Bayticol hemma (för skabb på hönsbenen)… hur använder jag detta. Lägger jag en sträng från öra till svans?

Vilken mängd har du använt? Detta är en minidam, men rund och go ;-)

# 1 Använder du Etotal bara över det angripna området, eller ska hela hästen "pudras in"?

Må väl,
Maria

ThiffannyJ
0

#5 Bayticol läggs från manken till svansen, och var försiktig så det inte blir för mycket! Då lossnar stora tussar (har själv råkat göra det på en stackars häst). En smal sträng helt enkelt. Glad

Japp, lägger bara på Etotal på det angripna området.

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
0

# 3 Frågar samma sak. Var kommer de ovälkomna kräken ifrån????

Mossedal
0

Var köper jag Etotal?

Må väl,
Maria

Pyttis
0

#6 Om de kommer åt att klia (med munnen alltså) på de ställen där man haft på Etotal och är dräktiga, kan det vara skadligt? Har nämligen detta problem nu…Rynkar på näsanEtotal finns hemma iaf.

susanne-s
0

#8 Lantmännen har. Frågar dom så säg att det är till Iller.
Vi har haft pälsätare i vinter och behandlade med Switch X2 med 10 dagars mellanrum och det fungerade bra.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Mossedal
0

Både Switch och Bayticol går ju via blodet, men pälsätare är ju inte blodsugande - hur funkar det?

Må väl,
Maria

ThiffannyJ
0

#9 Jag vet inte. Har haft "tur" att de blivit under manen precis bakom öronen.

Jag har pratat med andra uppfödare, och de har haft på Etotal även på dräktiga ston. Jag var själv lite osäker på just det.

Bayticol vill jag minnas inte är bra för dräktiga ston, men kan ej komma i håg om det stämmer eller inte. Men jag skulle undvika det så det som sagt går in i blodet.

www.minishetland.com

susanne-s
0

#11 Ingen aning, fick ordinatioen av vet med förklaringen att Switch sprider sig med djurets fetter i pälsen …

Kanske tar huden upp det sedan..???? Switch vågar jag också behandla dräktiga ston… Etotal vet jag inte om det känns riktigt säkert till dom, eftersom att det inte är testat på häst.

www.gullsmyrastuteri.se

Mossedal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Än ser hon "bara" ut så här… bakom öronen ned på halsen alltså. Bilden är på den mest angripna sidan - sa bara poff så såg hon ut så här :-(

Må väl,
Maria

sanne
0

hatar verkligen dessa äckliga pälsätare !

har flera som nu kliar sig bakom öronen är två helt kala, sen har ett sto kliat sig mot en stolpe o kliat upp sår i ansiktet också. vill helst inte använda etotal o jag använder ALDRIG swicht. hade en häst som blev brännskadad av det. på vintern.

men snart får man nog ta något ändå… stackars pållar

Hanna-D
0

Vet att man i Danmark har ett medel mot löss/pälsätare som är godkänt för häst, ska kolla upp det.

Pyttis
0

Tyvärr så är det kala fläckar där hon kan klia med munnen så man är ju lite tvekande….Switch törs jag aldrig mer använda, fick samma resultat som #15Rynkar på näsan Kanske det "bara" återstår att vänta ut dessa vidriga små varelser?

susanne-s
0

Ang Switch så har jag hört om att hästar reagerat.
Vi använder det regelbundet under hela sommarhalvåret på samtliga hästar och har ännu inte fått någon reaktion.
Nu har 17 hästar behandlats i vinter då med endast 10 dagars mellanrum! och ingen har reagerat så jag är inte så orolig.
Men jag förringar inte på något sett era erfarenheter, ville bara berätta om mina Glad

www.gullsmyrastuteri.se

AusaBausa
0

Har använt etotal m kanoresultat..min gamla hingst såg ut som din häst på bilden..men tyvärr itne provat på ngt dräktigt sto.

Ja visst är det märkligt att dem bara dyker upp.min hingst fick det ingen annan, han flyttar, ett sto kommer dit i samma box ca1 år efter o får det hon också..precis som om dem lever i väggarna t dem hittar ngn ny kropp att bo på..MEN samtidigt var ju inte stallet tomt på hästar den tiden bara i den boxen:-/ men båda var gamla hästar som blev drabbade

Dem går väl mer på gamla hästar o hästar som har dålig motståndskraft…

Tess-W
0

Vi har nu fått det på var och varannan shetland här (inte någon av de andra raserna, av någon märklig anledning)

Har behandlat med Etotal. Vissa av fläckarna har minskat på några, andra har det ökat på. Två ston har kliat sig så de blivit såriga, så nu på tisdag kommer vetrinären ut för att kolla så det verkligen ÄR pälslöss. Vi har haft det tidigare år, behandlat med Etotal och det har försvunnit. I år ser det precis likadant ut, men vi har aldrig haft så mycket, aldrig haft sår på dem, och aldrig kännt att Etotalen inte hjälper.

Ang. Etotalen, som inte skall användas på häst, och som många affärer inte längre säljer idag, så fick vi possetiva ord från vår vet. att vi "hittat" det enda preparat som skall hjälpa mot pälslöss. Det preparat hon rekomenderat i alla sina (mååånga) år.

Så nu hoppas jag att det inte är något annat som är värre, och att jag får något dundermedel till mina ponnyer, för det är inte roligt att se dem.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

sanne
0

Tess, två av mina har också kliat sönder sig.

Men vågar du använda Etotal på de dräktiga ? jag har ju itne ens vågat behandla dem än… m,åste ju göra det för dom har det jobbigt

Gosa
0

Jag har ett par stycken avelsston som fått pälsätare, dessutom ett par av unghästarna som blivit smittade…

Det är ett gissel så här års…lätt att någon för det och sedan smittar vidare…

Jag behandlar med Etotal på dom som har pälsätare, tycker att det har "stoppat upp" och inte spridit sig vidare…

Ska visa ett sto nästa helg som fått sin beskärda del av dessa små kryp… känns sådär kul när hon är gnagad på…

Trine
0

Jag har det ibland och ifjol var jag i kontakt med SVA, jag skickade in prover och fick konstaterat att det var pälsätande löss..

Jag ringde upp o vi pratade länge, hon hade pratat med många olika veterinärer o forskat lite om deras "livcykel" ( lössens alltså) Flörtoch det räcker med att du har möss i stallet som kan ha..Så kan dom lägga ägg som kanske ramlar av råttan o hamnar nånstans sen kan äggen ligga latent tills gynnande tider kommer o då kläcks dom o nya är på G…

Shettisen kan klia sig på ett träd i hagen o ägg fastnar där och sen kommer nästa o kliar sig….Sen trodde hon att pälskvaliten kan ha med att göra att vissa klarar sig o inte vissa…Endel trivs inte i en del pälsar..

Jag provade med Etotal i fjol o det funkade inte men när det vart nån plussgrad så badade jag mina med Virkon, samma som jag decifierar stallet med , det funkade jättebra o ingen visade nå reaktioner, frågade en vette och han tyckte det var värt o prova..Ska väl säga att han rekomenderade mig att bada en shettis som fick regnskollor i Virkon året före. Därav fick jag ide´n .

steilinger
0

har kört frontline spray (till hund o katt)på just den fläcken det hjälpte.

Tess-W
0

#21 Ja, jag har faktiskt använt Etotal även på de dräktiga, i år, och andra år, utan att det fått negativt utgång. Är inte rädd för att göra det heller. MEN däremot vill jag helst göra det utomhus, för att slippa så mycket som möjligt av molnen som blir då man pudrar.

Jag har alltid knuggat och gnitit in på de kala fläckarna, och sen pudrat över, samt lagt en sträng från öronen ner till svansen. Har funkat alla andra år, men inte nu i år. :/

Dessutom hade jag ett sto som kliat upp ena ganashen, och där smorde jag med vanlig hedelig Hellosan, och det försvann där. Men inte på de två ston som idag har sår.

Tidigare år har i alla fall jag alltid förknippat dessa odågor med slaskiga, milda vintrar. Men det är ju det sista man kan kalla denna för. Så det är delvis därför jag vill ha ett vetrinärt utlåtande nu om vad det kan vara. Kankse är det så illa att även dessa små odjur utvecklat sig till att klara kylan bättre, precis som fästingarna…

Mvh/Therese

[Billan]
0

Det går alldeles utmärkt att bada i hundshampo för löss om man vill bada.

Jag har behandlat mina dräktiga ston ett tidigare år då de fick pälsätare av en ny häst.

I år är det bara en unghäst som är ganska nyinflyttad som kliar sig. Har gått över henne med etotal och hoppas det försvinner.

Ellinor Johansson
0

# 26 Har du något bra tips på shampo mot löss  nu nar Dermocan och Carnitex inte finns längre?

[Billan]
0

Har inte kollat så noga då jag har dermocan kvar själv ännu. Men annars kan man ju bada i virkon, även om det är väl häftigt kanske.

Ellinor Johansson
0

# 28 Om du får redan på något ersättningsshampo vore jag jättetacksam om du kunde tipsa mig.

Mossedal
0

Jag har funderat på att börja med att "dränka" angripet område i barnängens olja… på fjäderfä anses ju vaselin, olja etc kväva de otäcka djuern. Hur som helst kan detta sätt ju inte skada hästen. Om det inte hjälper tar jag till starkare medel.

Vad tror ni om detta?

Tror jag har Virkon hemma i pulverform (för des. av inredning).Kan det vara något att använda om inte oljan hjälper?

Må väl,
Maria

susanne-s
0

Har man inte på olja på fjäderfä för att döda kvalster…?

www.gullsmyrastuteri.se

Mossedal
0

# 31 Jo, sk kalkben (valster sitter under huden och gör att "pansarhuden" reser sig). Kvalsterna dör av kvävning…. eller av Bayticol om man tar till det starkare sortimentet :-)

Må väl,
Maria

Mossedal
0

Fundering - BÖR JAG KLIPPA AV PÄLSEN I/RUNT DET DRABBADE OMRÅDET? Hon ser ju redan luggsliten ut där, men om jag klipper blir det ju jämnt och kanske lättare att komma åt med medel oavsett vilken typ av medel jag använder. Puder t.ex bör ju komma åt lättare….

Må väl,
Maria

AusaBausa
0

#33 Jag fick tyvärr raka HELA min hingst inkl manen för att få bukt med det..hjälpte inte att behandla på det angripna stället så det får du nog göra om du redan ser att det är luggslitet..

Fick ngt schampo att tvätta hästarna med kom jag på men minns ej namnet på det men fick det av veterinären o det hjälpte..

bajarnevilgot
0

Mitt halvblod fick också något liknande.Då jag hade ute veterinären konstaterade han att jag skulle byta och tvätta alla täckena till honom. Han fick gå utan täcken på natten och fick ha på sig ute på dagarna samta att jag fick hålla på och borsta med en rotviska. Hoppas att mitt tips kan hjälpa: )

ThiffannyJ
0

#33 Jag har inte behövt klippa några av våra ponnyer.

www.minishetland.com

Jeanette-H
0

I år tycks inget hjälpa utav dom som är drabbade hos mig. hingstarna är förskonade, dräktiga stoet samt 2 av ungstona, men resten har allt från en 5 kronas storlek till handflator.. hopplöst

Mossedal
0

Jag pratade med en islandshästägare nyss, och denna sa att pälsätare "försvinner" av sig självt i samband med bytet till sommarpäls. Så om hästen inte störs av pälsätarna kan dessa lämnas obehandlade…. Stämmer detta?

Må väl,
Maria

Mossedal
0

Fick också höra att pälsätarna inte tycker om zink - xinkpuder/pasta etc.

Må väl,
Maria

Milton1
0

Min shettis har fått vad jag tror är pälsätare och då det medlet som jag fick utskrivet inte har hjälpt fick jag rådet att raka hästen och sen behandla ytterligare en gång. Men tyvärr har det inte hjälpt heller så i morgon ska veterinären komma ut och ta prover för att ta reda på exakt vad det är han har. Men enligt veterinären avskyr pälsätare kort päls så en rakning kan vara nödvändig om hästen har stora besvär.

susanne-s
0

…testa Switch….

www.gullsmyrastuteri.se

Mossedal
0

#23 Gick igenom "stallapoteket" nyss, och jag har vircon hemma. Blandade du med vatten som det stod på förpackningen och badade med detta? Badade du hela hästen eller bara det angripna området?

Må väl,
Maria

Hanna-D
0

Modigt att rekommendera Switch när så många shetlandsponnyer fått allergiska reaktioner och tappat både päls och all man…

susanne-s
0

#43 Absolut! Som jag skrev så behandlar jag alla våra hästar här på gården under somrarna med Switch, vilket blir i runda svängar 20-30 hästar och INGEN har ännu reagerat, så jag vågar rekomendera det.
Men sedan är det ju så att har man en dålig erfarenhet -vad än det må vara, så sitter ju det närmast. Så har du varit med om reaktioner så förstår jag din försiktighet och respekterar dig för det. Absolut.
Men jag har bara positiva resultat och då går jag ju efter det. Glad

www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

Vi använder också Switch på samtliga hästar här mot smådjur under sommaren sen preparatet kom ut i handeln, vi behandlar alla tom. fölen.  Har haft en som var känslig genom åren.

Sen lägger vi aldrig i taglet, och mäter och sätter på efter vikt.

Det sägs att hästar som är tunnhudade är mera känsliga än andra, tex. araber osv.

Underligt att switch skulle hjälpa mot pälsätare, det är ju för blodsugande eller hudätande ohyra.

susanne-s
0

Så här såg en av våra ut i vinter. efter Switch behandlingen har nu pälsen börjat växa ut igen. Det var något med att medlet spred sig i hudfettet. på ngt sätt måste det ju sedan tränga in huden.
Ingen aning men det hjälpte Glad

Vi mäter också upp noga, och heller aldrig i man och svans. Ridna hästar sätter vi inte heller i sadelstaden

www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

Här finns också en  som har fläckar, det växer också tillbaka päls där utan behandling.

Ja medlet sprider sig i hudfettet, men pälsätare äter inte hudflagor de lever vad jag vet på päls. För att medlet skulle kunna vara i stråna så tar det ett antal veckor, lika som det tar för pälsen att växa ut.

Hanna-D
0

#44 Jag har inte varit med om reaktioner för jag har aldrig använt medlet men har sett flertalet shetland som reagerat kraftigt.

susanne-s
0

#24. Testade Frontline (för hund och katt) efter vets inrådan, men jag tyckte bara krypen flyttade sig… Bra att det hjälpte för dig!

www.gullsmyrastuteri.se

Trine
0

#42 Ja jag blandade ut det, en påse med ca 8 l Vatten, tror det står 5l per påse men jag tog mer o det funkade då jättebra. Sen badade jag om dom efter 10 dygn med virkon..Sen var dom rena.

Ska väl säga att dom där 8l räckte åt tre st ettåringar så har du bara eno bada, så töm lite pulver så räcker en påse till fler bad.

Mossedal
0

#50 Hela hästen eller bara det angripna området? Vill ju inte gärna ha helbadad häst i minusgrader :-)

Må väl,
Maria

Trine
0

Jag badade hela pållarna, jag åkte ner på travbanan,=varmt vatten sen täckade jag dom bra så dom torkade iaf fast jag hade runt -3-4 grader då.Dom stod givetvis på stall och jag fick byta täcke en ggn innan dom var heltorr.

Tror det kan vara svårt o bli fri dom små krypen om man inte tar hela, räcker om det är nån man missar så blir det fler..Obestämd

Nu har vi plussgrader o sol, fast det är i hälsingland, Edsbyn.Glad

Tess-W
0

Vetrinären kunde igår konstatera att pållarna haft löss, men att Etotalen fått bort dem. Hon gick igen varenda kuse, men hittade ingen. Inte heller att det skulle vara något annat, och såren jag smorde med Hellosan var på väg att läka de också.

Så då lyckades Etotalen i år i alla fall. Skönt.

Mvh/Therese

Josefina-Aslund
0

Ja tyvärr så är det väl de mitt äldre sto fått då :( pälsätare… har aldrig haft de förr, men hon ser precis ut som den på bilden, kliar halsen strax bakom huvudet. Trodde nästan hon fått skabb, men då är det väl detta.

Trine
0

#54 Det behöver inte vara kört,

jag hade en shettis som jämt kliade sig så där på våren och jag hittade ALDRIG nå kryp på henne, fast jag badade henne(då kan man inte missa om det finns nå för dom kryper fram när det blir för varmt.)

Förmodligen blev det för varmt under manen med all vinterpäls så hon kliade därför..

Men ja man vet aldrig, bara o kolla noga..

VeronicaP
0

Jag har använt Etotal även på dräktiga ston i alla år utan några som helst problem.

Men ibland kan mina klia sig så mycket just vid denna tiden utan att det för den skulle behöver vara löss eller pälsätar, har märkt att det är nu när de börja fälla och det blir varmt som de börjar och blir svettiga under manen och pannlugg och börja då klia sig ordentligt och vissa kan få lite små sår och då har jag faktiskt i första handt testat att tvätta med jodopax och sen tjärsalva på och ibland räcker det .

Jag sätter ju aldrig Etotal på innan jag hittar något i pälsen eller manen , vill ju gärna veta om de pälsätare/löss innan jag behandlar.

Milla
0

Jag har också använt Etotal på mina dräktiga och det har inte heller varit några problem.

Precis som #56 skriver så har jag märkt på mina dräktiga ston här hemma att dom fäller ju massor nu och dom har också börjar klia sig en hel del, lyfter man på manarna så känner man att dom är rätt så varma där under och tro 17 att det kliar då.

I år är nog första året på länge som jag inte har haft några pälsätare på någon av hästarna, vet inte om det kan bero på att vi har haft rätt kallt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mossedal
0

Eroral inköpt. ska kasta mig över hästen till helgen.

Må väl,
Maria

runas
0

OM det nu är pälsätare man har på sin ponny, ser man det då alltid eller? Har gått igenom min ena som jag misstänkt har krypen då hon kliat till sig kala fläckar på halsen men inte hittat nåt endaste litet. Hon är både switchad o etotalad(ej samtidigt) i två omgångar var men trots det kliar hon sig. De första fläckarna har börjat få hår men nu har hon kliat upp nya + att ett till sto börjat klia. De båda har maxi pälsar, kan det vara att de är för varma o att det blivit som typ…fuktexem?

Måste jag ta ut vetten för att få veta 100 eller ska man kunna se kryp själv?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Magda
0

någon som kan svara på ungefär vad etotal brukar kosta? har aldrig haft pälsätare på ngn häst innan..

men nu har min tjockpälsade d ponny fått det i samband med att hon magrat av en hel del.. brukar det vara så att de går på svagare hästar lättare?

susanne-s
0

#59 Nej man behöver inte se krypen. På min ena såg jag inga kryp förren efter första behandlingen då plötsligt satt en hel hop i pannan på hästen , och där hade det garanterat inte varit några innan, Dom flydde antagligen då jag först sprayade med Frontline på utsatta ställen.

www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

Jag fick pälsätare på en Islänning. Använde Etotal och de försvann. Så jag håller med om att Etotal är effektivt på dessa små krumelurer.

De små pälsätarna har i alla fall inte jag sett med blotta ögat. Det var vetten som sa att det var pälsätare.

[Billan]
0

Pälsätare är ganska lätta att se, men de är hiskeligt snabba.

Kratern
0

#63 Hur stora är de?

Löss har jag sett… de är ganska stora.

Fick ju hem ett sto jag lånat ut på foder proppfull med löss.

Förresten så försvann de också med Etotal.

Himla bra produkt det där…

susanne-s
0

De kryp jag hade iår var bruna till färgen (som ljus choklad) och ett par millimeter stora…

www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

#65 Men… är inte det löss?

Magda
0

nu har jag själv besvarat min fråga :) 180kr kostade det..

de kryp jag sett är rätt stora avlånga, randiga, orange/brun aktiga och ser inte ut som de löss jag sett.. dessa är större..

Hanna-D
0

#60 Absolut! De går ofta på unghästar eller hästar som är tunna, sjuka osv.

[Billan]
1

# 65

Det låter som löss, de ändrar ju dessutom färg beroende på hur mycket blod de fått i sig.

Pälsätare är små svarta snabbspringare. De jag hittat i allafall.

susanne-s
0

# 66 69 Mycket möjligt, har ingen aning.

www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

Leta på några och spara åt mig så kan jag titta . Vi ses på söndag hoppas jag.Glad

PP
0

Måste fråga… Vanliga löss, brukar man inte se äggen då?

När jag jobbade på stuteri i början av 90-talet fick vi löss på unghästarna på lösdriften. Fast några löss såg vi knappt, däremot var "gnetterna" lätta att hitta där de satt som små och risgrynsliknande företrädesvis i pannlugg och runt öron.

brittlouise
0

Undrar över mitt sto som är i god kondition, hon har längs mankammen på vissa ställen små små bara fläckar. Ruvor i pannan på många ställen som ser ut som torkad lymfa, och ruvor vid mankammen på vissa få ställen som är gula men ser läkta ut.

Hästen är blank för övrigt, men mjällig i pannan , men det har hon alltid varit.8 år.kliar sig ej mkt vad jag märkt och stoet hon går med har ingenting. Har ej hittat ngn ohyra på hela vintern, hästen står på stall på natten och är mkt ute på dagen. Jag fattar inte vad är detta ej löss vad jag kan hitta, pälsätare??Ville ej beh med Etotal eftersom jag ej hittar ohyran. Men gör ni det ändå??Hur gör Ni.Tacksam för svar!

Kimpa
0

De jag hittat på våra som haft/har pälsätare så har de varit som #67 beskriver dem, och den beskrivningen stämmer även med en bok jag köpe från apoteket för länge sedan som handlade om diverse sjukdomar på häst.

För skoj skull googlade jag och hittade då denna bild…