Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1967 ggr
zettan
1

transport av sto med föl

vad säger lagen när får man transportera sto med föl vid sidan? de handlar om resa på ca 6 timmar

[Teddy]
0

Jag tror att man INTE ska åka 1 mån före fölning, och en vecka efter. Längden på resa vet jag inget om.

sanne
0

du kan läsa på jordbruksverkets sida om transporter, men det står ju att stoet bör vara där det ska föla 6 veckor innan,

sen skulle nog jag inte flytta ett litet föl så långt innan det är ett par veckor, men man får ju se lite hur allt går m fölning o så

IdaS-A
0
Dräktiga ston

Du får inte transportera ett dräktigt sto

• mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
  • tidigare än 7 dygn efter fölningen.

Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.

Föl

Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.

zettan
0

tack alla då vet jag att jag kan flytta under Juni månad i allafall. Om stona fölar under Maj månad.

VeronicaP
0

#4 Ja det går bra , fölen har faktiskt inte så ont av att transporteras , vi har haft föl som har lagt sig ner och vilat under färden :D

PP
0

Vad man bör tänka på vid transport av föl, är att de har svårt för att dia under färd. Med tanke på hur ofta de behöver dia, kan man behöva stanna till vid längre transporter så att de säkert får i sej det de behöver för att ph-värdet i magen inte ska sjunka så mycket att de kan dra på sej magsår.

zettan
0

#6 Tack för tipset. De ska jag komma ihåg :D