Försäkring vid dödsfall
Med Tess bortgång så kommer ju lite praktiska saker att ta tag i…
Ska ringa mitt ombud snart och undrar om någon här vet lite vad som gäller, vill vara lite förberedd. Får man ut livvärdet? Är det självrisk på den också? Får man hjälp ekonomiskt att bli av med kroppen?
Tess har en grundsjälvrisk på 2800 kr + 20% rörlig så jag antar att vet. avgiften understiger detta. Agria incident ingår vad är det?
Har inte så stort förtroende för försäkringar, men nu skulle man behöva lite hjälp…
Destruktion och avlivning ingår inte alltid. Har du inte tillgång till vilkoren så du kan läsa exakt vad som gäller just din försäkring och ditt bolag.
De brukar ligga ute om du vill ha hjälp att läsa vilkoren. Men då måste bolag och försäkringsform vara känd.
Beklagar förlusten av stoet och fölet.
Veritas odium paretFörvånad
Blind jag är då,,,såg nu att du skrivit Agria….

vilket bolag har du ?
när vi miste Loni o hennes föl, så var det inga bekymmer alls.
skickade in pappret från veterinären ihop med en skade anmälan, o en på fölet.
sen betalade dem ut hela liv värdet på stoet och de 10% på fölet,
hon hade en avelsfösäkring. men liv värdet ska du säkert ha ut, det är ingen självrisk på det. men sen är det lite olika från bolag till bolag, vad som gäller fölet. Vi hade Folksam då och dem har varit väldigt bra när det handlat om olycksfall mm.
ang hämtning av kroppen så tror jag ej att det ingår, men det beror ju på om hur den hämtades.. om man säger så…ring o kolla med dem så får du snart rätsida på det.
så ledsen för din skull, men man kommer igen, även om det tar tid. Tänker fortfarande på Loni o det är snart 2 år sedan..
Incident är träder in vid personskador etc som en häst orsakat.
tack för svaren! Glömde nämna att jag har inte särskild avelsförsäkring på henne.
Har som sagt Agria. Bas Liv och användbarhet 5000 kr
Agria Bas veterinärvärd 60 000 kr.
Jag tolkar det som 5000 i livförsäkring. Men jag ska givetvis ringa mitt ombud. Självrisken är så hög så jag tror knappt fodervärdarna får någon hjälp med omkostnaderna.
Avlivning och destruktion ingår inte.
Villkoren finns från sidan 11

Du får dina 5000:- för henne. Kostnaderna täcks inte av försäkringen.
Jag har inte lyckats se om utläggen i samband med betäckningen ersätts. Nu skall jag inte kapa din tråd men jag vill nämna att då jag förra året miste ett föl i samband med dess födelse ersattes mina omkostnader för betäckning av ett annat bolag. Jag läser också att AGRIA inte ersätter om ens sto eller hingst slås ut pga avelshygieniska åtgärder eller blir avelsodugligt av andra orsaker. Det finns bolag som ersätter detta. Jag skall inte fördjupa mig i denna tråd gällande det, startar en ny tråd senare.
tack för svaren, helt ok om ni vill spinna vidare, vad gäller förskäkringar.

Fölungen ersätts bara om hon är avelsförsäkrad vilket hon ju inte var. Förlorade ett dräktigt sto med vanlig försäkring och fölungen ersattes inte.
Däremot är levande föl veterinärvårdsförsäkrade genom modern första levnadsmånaden.
#10 Jag startade en ny tråd
Pratade med mitt personliga ombud nu, mkt trevlig, jag får livvärdet men inget mer. (om inte vet vård överstiger självrisk). Skadeanmälan skall skickas in. Man kan försäkra för att få kroppen bortforslad för 500 kr per år.

När min "Raketen" dog för 1,5 år sedan fick jag ut livvärdet + veterinärvård som överskred självrisken. Han intensivvårdsbehandlades sista dygnet så jag var långt över självriskbeloppet.

#13 Man kan försäkra för att få kroppen bortforslad för 500 kr per år.
Svensk Lantbrukstjänst tar strax under 3 000 kr för att ta hand om hästkroppar under 250 kg, så det kändes som en dyr försäkring… 
tycker även strax under 3000 kr låter dyrt…
Hursom helst så är Tess nergrävd under ett körsbärsträd har jag fått höra..
inga problem från länsstyrelsen.

#16 Ja, det är inte billigt vare sej att ha eller göra sej av med häst… 
Vad jag menade var att 3 000 kr är, åtminstone för mej, en summa jag kan ta den dagen det behövs. Att däremot betala en försäkring på 500 kr/året kan ju bli en betydligt större slutsumma, särskilt som att shetlandsponnyer kan bli mycket gamla.
Som med alla val av försäkring är det ju förstås upp till var och en och avgöra vad man är villig att betala för och vilken risk man kan ta.
Tyvärr är det ju så att man får räkna med att en del av livbeloppet får gå till exempelvis bortforsling av djuret samt avlivningskostnaderna.
Vi fick ta bort fullblodsstoet vårat akut för 4 år sedan, en Söndag.
betalade 4500:- för avlivning samt ytterligare 4500:- för bortforsling av kroppen. Min vet.vård tog inget av dessa, utan vi fick ta hennes livförsäkring för att betala det.
Så även om veterinärvårdsförsäkringen är jätteviktig så glöm inte att även livförsäkra era hästar.
#17, 18 japp, håller med. Detta blev en dyr historia, det var ju påskdagen också. Så några kronor över självrisken blev det ju…nästan ett par tusen tillbaka hoppas jag..
Ska rätta mig ang försäkring för bortforslandet av kropp. För ponny ca halva premien. Lite annat ingår också.
Förresten, sitter med blanketten och dess krångliga frågor. Skyldighet att redovisa moms?? Vi har ett HB. men försäkringar är väl inte moms på?
Inköpt?? om ja, säljare? Vad har den med saken att göra?? och pris? ska väl de skita i rent ut sagt. Jag har min försäkring punkt.!! grr byrokrati är det värsta jag vet! *suck*
(behöver man göra något med passet?)

Passet ska skickas till stamboksföraren på SSS
Man måste inte skicka passet till stamboksföraren, jag har sparat mina som minne men rapporterat att de har dött.