personlighetsförändrad under dräktighet?!
Amulette går nu in i sista dräktighetsmånaden. Enda sedan 2-3 månaden märkte vi av förändringar i hennes beteende, då var det främst Ella som fick tampas med hennes dåliga humör.
Possitivt tyckte vi, att hon tog för sig lite mer i hagen, inte bara gick undan som hon vanligtvis gör. Hon har alltid varit den som hamnat lite utanför och gör aldrig ngt väsen av sig.
Under vintern har vi satt på henne täcke när det har vräkt ner snö, en dag så kickade hon efter mig när jag skulle knäppa bensnörena. Efter det har hon tydligt visat sitt missgillande när det kommer till hennes bakdel eller juver.
Detta har inte varit ngt jag har lagt så mycket tid på att grubbla över, jag var ju inte heller den gladaste och trevligaste när jag var gravid.
Idag satt jag med henne inne i boxen och mös lite, men ngt är annorlunda. Hon är inte lika kontaktsökande som hon alltid varit och när jag borstade henne så lyftes ett bakben mer än en gång.
Våran hund, som alltid är med i stallet och som Amulette alltid har gillat förr, kom in i boxen och satt sig bredvid mig, döm om min förvåning när Amulette plötsligt gjorde helt om och gav vovve en spark. Inte speciellt hårt men ändå.
Vart har min goa lilla ponny tagit vägen? Lilla Smulan som alltid velat vara tätt intill och bara älskar att bli gosad med.
En tanke slog mig idag, vad händer när fölis kommer? Kommer hon fortsätta med sitt nya beteende, litar hon inte på mig längre?
Usch, nej nu börjar detta bli jobbigt, jag vill ha tillbaka min ponny, som hon var förr.
Är det fler än jag som märkt av totala personlighetsförändringr på era dräktiga ston? Hur har det blivit när fölet är fött? Har den gamla, goa ponnyn kommit tillbaka då?
På tidigare dräktiga ston här hemma, har jag aldrig stött på ngt sådant.

Så kan det vara. Har ston som surnar till under dräktigheten och andra blir helt tvärt om vill helst sitta i knät jämt, även om dom inte är speciellt keliga innan.
Efter fölning är det samma sak, vissa försöker gå undan med sin bebis medan andra inte bryr sig alls, men det "aviga" beteendet brukar lägga sig efter några dagar- veckor.
Det är ju en stor grej även för hästar att vara dräktiga och få barn, precis som för oss.
Jag gillade inte folk som kom och skulle känna på min stora mage tex. och nog kom mamma instinkten fram när för mycket folk skulle peta på min bebis 
Tids nog blir Smulan din lilla ponny igen. Nu har hon fullt upp att boa och få ordning omkring sig tills hon blir mamma… tror jag.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
ja du har helt rätt, det är jag som är jollig =)
Våra tidigare dräktiga ston har blivit precis tvärtom, keliga och gosiga.
Men som sagt, nu är det inte lång tid kvar så förhoppningsvis får vi snart se en förändring.
Jag har ett sto som är första gångs föderska och som alltid varit snäll och go men nu är som en liten jävul, spec mot dom andra hästarna. Gör inga varningar utan kraftiga utfall är det. Sparkade mig ordentligt en dag när jag kom med hö och hon skulle sparka på russet som då sprang undan och där stod då jag.. 
Hon är gräslig.. synd att det är 2mån kvar på dräktigheten.
Har oxå ett 20årigt sto som haft föl alla år sen jag köpte henne för 5år sen. Hon har varit som en ängel alltjämt, riktigt lugn och trygg vare sig hon har varit dräktig el digivande. Har litat på henne i alla lägen. Iår är hon inte betäckt, och är som en subba. Stressad sur och jävlig. Litar inte alls på henne nu.. Så det är nog inte så ovanligt att dom blir förändrade vid dräktighet eller icke dräktighet.