Alla valackers alldeles egna tråd! =)
Särskilt nu i vårtider skrivs det många många trådar om ston, hingstar och föl. Inget fel med det, men jag tycker alla fina valacker också borde få lite mer uppmärksamhet så här får de en alldeles egen tråd! 
Alla ni som har valacker, lägg gärna upp en bild här och berätta lite om dem!
Börjar med min lilla valack - Nalle!
Love Doesn't Ask Why, 12 år gammal minivalack
e. Fridhems Elton u. Fiefie v Bright - Bright v Uilenbroek
Nalle köpte jag som hingst sommaren 2004 och är min första egna häst. Innan han kom till mig gick han mest och skrotade men sen han blev i min ägo får han jobba lite för brödfödan
och, ja det finns inte mycket han inte har gjort… Nalle körs och rids, tränas i agility, varit med till skolor, dagis, sommarkollo, julskyltning och barnkalas och tålmodigt visat upp sig. Han är flerfaldigt guldbelönad på utställning och har tre championat i bagaget. När vi inte är och far runt fungerar han som lekfarbror till unghingstarna och är ett allmänt busfrö som älskar när det händer saker och ting runt honom…
Hur hade jag klarat mig utan Nalle? 

Slättens James Bond!
Snart fyraåring.
e: Slättens Madgi II
u: Slättens Lina
Jag köpte honom på hösten 2008 när han var två år och hingst. Egentligen skulle jag ju ha en skäck men när James försökte följa med ut ur hagen så smälte jag totalt, han hade valt mig.
Jag har kört in James själv med hjälp av diverse erfarna personer runt omkring mig och han älskar verkligen att bli körd och tömkörd, han är en liten arbetsponny står han en längre tid så börjar han att hitta på hyss för att få tiden att gå.
Han är inte inriden men rids ändå med jämna mellanrum av Ida 4 år och Yrsa 1 år, då i grimma och ledtygel. James tycker väl att hela den grejen är sådär rolig men jag anser det vara nyttigt med variation och barnträning.
James är med på allt, han är som en riktigt valutbildad agilityponny fastän jag knappt har övat på det. Vi litar fullständigt på varandra och det är som min kompis brukar säga, "När James är tio år så kommer han inte reagera för någonting!"
Det är nog bäst jag slutar nu annars kommer jag hålla å i all evighet om hur underbar min lilla ponny är.
P.s. Sorry för den dåliga bilden, var den bästa jag hade på den här datorn…
lurvponnyn.vimeddjur.se
Bra initiativ Frida!!
Min egen Frej aka Fritte, 15 år e Nalle Puh u Belinda e Bronto.
Fritte var 1 år och hingst när jag köpte honom, ohanterad, började tömköra honom när han var 2, körde honom som 3åring.
Fritte har gjort det mesta en ponny kan vara med om. Tävlat hoppning i lag, galopperat i Globen, uppträtt i shownummer i Globen, uppträtt på Milleniummässan på Elmia, varit med på Smådjursmässan i Solentuna, galopperat på Täby, tävlat körning med matte.
Men framför allt varit mattes ögonsten.
Fritte pratar alltid, hälsar godmorgon, och står han i en trailer och hör mig säger han alltid till så att jag inte ska glömma honom.
Men även solen har sina fläckar…
Han är HOPPLÖS att fånga i hagen ibland. 9 ggr av 10 går det bra, men den tionde…. då gäller det att ha tålamod och gott om tid.

Har ingen valack själv, men är uppfödare till 2 st vars ägare inte är här på forumet, så jag tar på mig att presentera dem (jag är ju såklart jättestolt över båda två!)
Detta är Döösens Hygglo sv, f.2007 e.Linnestofta Darth Vader u.Hälleluja. Ägare heter Frida Wieden, som efter många år som tävlingsryttare (tävlat i SM, NM och EM med många placeringar!) köpte sig en 1-åring shetlandshingst. De första året var han bara sällskap till familijens ridponny-unghingst. Nu är han kastrerad och Frida visade honom på vinterutställningen i Åstorp där han blev klassvinnare över 3 st hingstar
med 39p. De har även planer att delta på 3-års test i augusti och i framtiden är det meningen att han ska vara ridponny till Fridas systerson Hugo.

Och så min andra uppfödning:
Samuraj, f.2004 fux, 87 cm e.Stjernens Heros u.Samantha Fox. Ägare är Therese Pripp, som köpte Samuraj som 1-åring och sällskap till sitt halvblodsto. Therese har kört in Samuraj och de har deltagit på Shetland Syds bruksdag med fina resultat (2009 vann de både precisionskörningen och tömkörningen!) och varit med på julottan i byn där de bor 2 år i rad.
Samuraj är utställd flera gånger, med 40 p som bästa resultat.
Kanonbra tråd!
Här är Galenby Monnet, det är ej min egen men jag har tävlat honom i snart 4 år.
Han är en valack född -96. Efter Marculix RS 284. Utställd med som bäst 38p.
Vi tävlar i alla möjliga sorters bruksklasser men är bäst på agility och tömkörd agility.
År 2009 blev vi Klubbmästare i körning (dressyr+precision) i RKS.
Vi vann RKS poängliga och vi kammade hem Shetland Nords brukspris!
#5 Vad roligt! Läste om familjen Wieden i Avelsextra och funderade på vilken shettis det var som nämdes i texten, nu vet jag 
Min lilla Prins är Slättens Bonzo född 2002
e. Smevallens Bonsai
u. Dalsgårds Marielle
Jag köpte honom i maj 2006. Jag hade under en längre tid letat efter en shettis. Min gamla korsning var det året 32 år och jag ville ha en till så att den andra inte skulle bli ensam. Vi hade bestämt oss för att inte åka allt för långt för ett köp av häst. Men så en dag så ser jag HONOM i en annons. Det var inget annat att göra än att åka 60 mil för att få hem dröm prinsen. Han gick rakt in i mitt hjärta och även min sambos.
Jag kör honom en hel del. Har tävlat lite, men bara RKS tävlingar än så länge. Då har det varit precision, agility och dressyr. Men springa fort är inte det han tycker är roligast (ganska slö, och en matte som kräver för lite). Däremot så tror jag att både han och jag kan med tiden bli hyfsat duktiga i dressyr. Det tycker vi båda är roligt. Hoppa är också nåt som han gillar, men vi har bara kört handler hoppning.
På Riksen 2009 blev han Champion Valack. Snygging…….
Han är helt fantastisk med barn. Barn tar han med största allvar och sköter sig exemplariskt när de rider honom.
Om hästar kan ha humor så har han en stor portion av det.
Om sambon är hemma och meckar med sina saker så står Bonzo där och kollar läget. Han står där i timmar och tittar och små pratar.
En riktig pärla är han. Jag är så glad att jag fick köpa honom av Veronica.

#9 Det är ju vi som är så glada att ni förvaltar Bonzo så bra som ni gör och han kunde inte få det bättre än hos er , det är så skönt att veta att när man sålt en häst att de får de bra :D Glad Påsk.

Slättens Mozart är en helt underbar valack som jag sålde i höstas , hans ägare är inte här så jag tänkte berömma honom här.
Han ´är född 2003
f. Smevallens Bonsai RS 365
m. Musette v. Spuitjesdom RS 5128
mf. Feodor v.st Geerhof NLS.800775
Mozart har bara visats en gång på utställning och det gick ju kanon bra då han vann sin klass, blev champion valack och gick kvar ända till 6:e häst i bis ringen och fick 41 poäng.
Han är en helt underbar barnhäst som gillar när de borstar , rider och kör honom.

Slättens Mowgli är en fuxig valack som är 4 år och har gått här hemma och inte gjort så mycket eg. Men visades på utställning nu i februari med fina resultat fick 39 poäng .
Han är efter
M: slättens Madicken RS 5396
F: Almnäs origo RS 198
MF: Slättens Madgic II RS 386
Mowgli är nu såld och ska flytta till sina nya ägare på påskafton vilket också visar sig att vara hans födelsedag.
Mowgli har bevisat för mig vilken fin liten ponny han är och hur samarbetsvillig han är , han har blivit inkörd nu bara och har varit positiv till allt jobb och lärt sig allt snabbt :D

Joystick Diablo född -07
Kastrerades 1/9 -09
Vårat lilla busfrö! Kom till oss för snart 2 år sedan. Å eftersom vi då hade en nordis så såg han "jätteliten" ut därav smeknamnet Mini.
Min första shettis. En
kille helt klart med MINST en räv bakom varje öra..Därav mitt val av bild.. Tro inte att herrn kunde stå sådär och bara TITTA när det låg kryckor där.. Han hann minsann både bita på de, lyfta på de och sparka lite för att se hur de lät.
Joystick är sedan han kom hit van med Permobil ( jag fick den 14 dagar efter att han kom hit.. så frågar du honom så ÄR den nog egentligen hans) Den har vi tagit många prommenader med,
Joystick är inkörd och vi gör det som vi får för oss. En KUL kompis som kommer att hålla mig igång i många år till

Har en till valack här hemma och det är Slättens Amadeus som är helbror med våran godkända S.Bethoven .
Amadeus är född 2004
f. Slättens Madgic II Rs 386
m. Musette v. Spuitjesdom Rs 5128
mf. Feodor v.St Geerhoof NLS 800775
Amadeus är ju den som alltid har varit så snäll och har väl alltid eg kommit lite i skymundan för sin helbror då han var lite jobbigare och skyggare :).
Men tar man in Amadeus så kan han stå i stallgången hur länge som helst och bli pysslad med, han är ju även tömkörd och körd någon enstaka gång och det helt utan problem och han kommer att köras mer nu igen.
#15 Han är ju jättesnygg, och vilket fint ekipage! Det märks att du gillar rött, för visst var det Bonzo som visades i röd grimma på RIKS förra året? :)
#16 Tack, jag tycker också att han är snygg. Ja, jag gillar rött. Fram för allt svart och rött. Jo, det var han som visades i röd grimma. 
Vi har Hagalyckans Lloyd. f. 2001 e. Lakris u. Hagalyckans Wilma. Kjøpte han høsten 2005 av Kristina Blad for å bruke han som kjøreponny. Lloyd er vakker, gudesnill og gjør alltid sitt aller beste. Lloyd går enspendt, par og firspann. Konkurerer i dressur, pressisjon og maraton.
Bildet her er fra Lørdag hvor han gikk middels dressur.

Jag är ägare till en valack.
Cosmos heter han född 2005. Runt metern i manken. Köpte honom i mitten av 2009. Så han har inte varit i min ägo så jättelänge.
Han används framför allt till körning. Men det tränas även lite NH, trick och agility.
Tömkörning,cykelturer m.m. blir det också förstås.
En himla trevlig häst som gör så gott som allt man ber honom om. Vill alltid vara med där det händer nåt och pigg och allert.
Tanken är att vi ska försöka tävla lite detta året i körning. Men vi får se hur det går. Hittills verkar det lovande.
Han rids även av Chicko ibland

Jätte rolig tråd !!!!
Vi har en grabb född 2007, namnet är Mr Darcy och fader är Hector af Sörtå och moder Thessy.
Nalle som han kallas tillvardags har en STOR plats i mitt hjärta, han är född hos oss och kommer bli min körhäst och de blivande barnbarnens ridponny, sen siktar vi såklart på ett SUCH någon gång i framtiden.

Vart tog Pegasus vägen??
Jag har ju faktiskt 2 st vallacker. Datorn ville visst inte ladda upp Pegasus.
Pegasus född -06
Kom första gången hem till oss sommaren -08 som lekkompis åt Joystick Diablo när jag skulle åka på körläger med nordisen..
Två små söta killar som ja de var något visst. (Tyvärr så var Krutrök INTE lika vänligt inställd till Pegasus. Vi provade att släppa ihop de tre men det var INTE något jag vill uppleva igen..Han hade verkligen MORD i blicken)
Att se småkillarna ha kul ihop räckte i allafall för att få shettis tankarna igång. Å så småningom efter mycket vånda tog vi beslutet att sälja Krutrök. Att vi skulle köpa Pegasus då var det aldrig någon tvekan om.. 14 april -09 klev Pegasus ur transporten här hemma.
Pegasus kasterades också 1/9 -09 och sedan dess har han blivit en mer
kille. Gick i vagn första gången i juli-09. Inte lika förtjust i Permobilen och rullatorn som Joystick Diablo men han accepterar de.
Pegasus VILL i alla lägen göra sitt bästa. Lekfull i hagen men när vi jobbar så FÖRSÖKER han verkligen vara till lags. HOPPAS kunna göra honom rättvisa i sommar när vi debuterar på tävlingsbanan i Villvattnet då han har ett steg är något alldeles extra..
Precis som Joystick så ska han hjälpa till att hålla MIG igång fysiskt och psykiskt och förhoppningsvis ska vi dela många roliga erfarenheter.. Förutom tävlingsplanerna i Villvattnet så ska vi föröka oss på lite parkörning med Joystick.
#22 Hade inte du sålt honom, eller har jag fått allt om bakfoten? :)
#23 Jag köpte tillbaka honom efter en månad hos nya ägaren. Fy för att sälja familjemedlemmar!
#24 Jaha då är jag med, det är inte lätt alla gånger.
Jag är sugen på att börja avla i framtiden, men det fungerar ju inte om man ska behålla alla avkommor sen. ;)
Hade för mej samma sak! Gick till och med in på din hemsida men hittade inget om att du sålt honom.
Vilken tur att du fick köpa tillbaka honom :)
Älvåsens Krutov
E: Kärlingehults Orkan
U:Älvåsens Cimone
Född hos oss
Krut är körd och riden
världens snällaste,såld som sjuåring efter mkt vånda,men tillbaka igen efter mindre än ett år,nu blir han kvar i min ägo,möjligtvis att jag lånar ut han,han är ej visad men tanken är att jag ska visa han framöver.

Slättens Merlin f 05.
Han är en lite halvtuff ponny med stort hjärta. Nyfiken och känslig och är alltid med på vad som händer på gårdsplanen, och har först nu i vår mognat såpass mentalt att vi har kunnat gå framåt i utbildning och träning. Vi startade inkörning och red lite grann förra våren/försommaren men så hände lite saker pga otur och min oerfarenhet med denna typ av häst att vi fick stå still med utveckling ett bra tag.
Nu går det framåt igen med stormsteg, denna bild som vi tog häromdan var inte möjlig för bara ett par veckor sen.
Finns ju massor att berätta men…

#29 Det är så skönt att det har lossnat och funkar bra :) Måste säga att han har utvecklats jättefint.
Jättekul att ni tog upp en tråd om våra fina valacker!!! Jag är ägare till världens goaste lille minivalack som heter Skäpperöds Arnim även kallad Musse!Han köptes in ifrån Skäpperöds stuteri i fjol, och han var en mycket nervös och superrädd liten pojke!!!!! Det har tagit oss mycket möda och tid att få honom dit han är idag, men det har varit värt varenda minut, för en mer underbar ponny får man leta efter! Och numera är han ridponny till Julia 5år, dom har vunnit några Lead Rein tillsammans redan. Sissel och han har också deltagit i bla handlerhopp, där dom blev 3.a,o i agility där dom blev 2.a .Och nämnas bör väl att han blev champion i Åstorp på vinterutställningen där med 42p!!!Han ska visas på en del utställningar iår och närmast i Vinslöv, bla tillsammmans med lilla Julia. Jag är varmt tacksam att jag fick köpa honom av Ulla,och att han funnits sig så väl tillrätta hos oss. Väl mött alla valack ägare på framtida utställningar

Broängens St: Anton min allra bästa och trognaste vän sen 2004 då han flyttade till mig som åring. Anton är en standard shettis av det mindre slaget. Anton kan inte beskrivas som annat än en väldigt smart häst som trivs när han får rusa runt på en agility bana med allehanda "konstigheter"…med undantag från prasselband som han inte gillar alls! Anton älskar alla sorters djur och är lika snäll mot grisar som små duniga kaniner. Anton har debuterat i körsammanhang och vi planerar att tävla mer i framtiden när matte sparat ihop till en bättre vagn. Anton rids även sporadiskt av sin husse och stortrivs framför en speedcart!!! Anton är även världens bästa sällskap när jag är ute i skogen på svampjakt eller när jag försöker hålla formen genom att jogga…

*putt*
Kul att tråden blev så uppskattad.
Ingen som har fler fina valacker att skryta lite över?? 

Har världens bästa valack i mina ägor=) Smiggo som är en 23-årig valack med den underbara färgen rödblack m. vit man å svans.
Han är född hos Roland Fransson i Långasjö och kom till Nils-Erik Hansson i Målilla som 3-åring. I det stallet fanns då jag och Smiggo gick rakt in i mitt hjärta! En buse var det och var ritkigt svårt att sitta kvar på;) Många barn var vi men då han var lite enveten så fick jag ha honom för mig själv till slut=)
Gjorde det mesta i Nils-Eriks stall, inridningar å mockning jämt å allt allt annat. Till slut år 1997 då Smiggo var 10 år så fick jag honom i julklapp av Nils-Erik! Min lycka var gjord=)
e: Kärlingehults Max
u: Carlotta
ue: Avening Davy Crockett
uue: Ferdinand
Då jag blivit för stor att rida blev det naturligt körningen som tog över och det med råge. Tävlat en hel massa och vi vann väl det mesta vi ställde upp i, Smålandsmästare 3 gånger. Han gick som en klocka. Men då körsporten är välsigt dyr så tog vi oss inte så högt upp iklasserna, tror han hade blivit den bästa av dom bästa;)
En hel del utställningar oxå där han erhållit som mest 41 poäng! Jagar en sista 41 poängare så han blir SUCH! Senast vi ställde på alla hjärtans dag fick han oerhört bra kritik och domaren var helt såld på honom=) Champion valack och bästa veteran där han slog ett par godkända hingstar=) Mycket stolt matte=)Traven var en 9a å domaren önskade att fler yngre shettisar hade den traven. Min gamla gubbe=)
På senare år har vi varit med i några brukstävlingar för att få tävla lite, agility, tömkörning, dressyriörning å precision så klart. Jo det gick oxå väldans bra=) Men vi saknar ju våran kära maraton, våran absoluta älsklingsgren, han är en riktig liten racer häst vill jag lova!=)
Han är 23 år men pigg som attans och älskar verkligen att dra vagnen och få visa upp sig på utställning och tävling. Vad gjorde jag utan honom<3
Många har tyckt det varit synd att han inte förblev hingst och en godkänd sådan…men vem vet kanske hade de inte varit samma lilla krabat som idag…<3<3<3

Vilken härlig historia. Hoppas du får behålla Smiggo i många år till!!

Sen min andra gosse.
Dazzle
Född:13/6 2008
E:Dusol RS370
U:Gizette
Meningen var att han skulle säljas men efter olika omständigheter får han nog stanna.
Har precis börjat vänja honom vid sele och ska bli min "nya" körponny.
En spjuver med glimten i ögat.Ska bli roligt att se hans framsteg i vår/sommar.

Merlin har verkligen börjat tycka att det är jättekul med all vår träning. Han ska få ställa upp i agilityn på vår tävling som vi har om ett par veckor, så duktig som han börjar bli. Han har nu lärt sig att det är skönt med beröm när man kliver upp på en pall, en trappa eller bildäck - fast det sistnämnda är fortfarande lite läskigt. Jag har nån bild på när han står på en stubbe i kameran, ska ladda upp den i kväll då jag ska åka och jobba strax.

Skäpperöds Silenos hakar på i tråden. En minivalack ( 78cm ) född
-98 e:Skäpperöds Hector. Sillen rids faktiskt mest och brukar vara med och tävla på RKS tävlingar. Han är en pigg liten ponny. Fanns det tillräckligt liten, modig ryttare skulla han nog gärna springa ponnygalopp. Han är en fena på agility, snabb och kvick i vändningarna. Han är ofta med och går på ponnyrundor och räds ingenting. Nu i mars var han med på Livrustskammarens invigning av utställningen "Trofast, häst och hund i kunglig tjänst".

Hittade detta idag om min lille utlånade Alex:
http://stallkorsback.dinstudio.se/diary_38_193.html
Min älskade gamle valack som jag ska göra en presentation om i denna tråd. Han har tagit mig med flera runt om i landet på olika tävlingar innan han lade travskorna på hyllan, så håll till godo med ovanstående så länge. Observera att ryttaren endast är 5 år! En riktigt duktig liten ryttare.
Veritas odium paretFörvånad

Vår kille James Junior f. 08 e: James Herriot RS 473! Första och enda egna uppfödningen. Snäll, trygg och social kille.
Tanken är att han skall bli körhäst hos oss. Kanske blir det lite travträning då vi har ponnytravklubb i närheten. Dock är vi noviser inom området ponnytrav, än så länge. Vi får se….
Vi har börjat tömköra så smått och det tycker han om, tror vi!

Kålkulla Underbar
e. Glätans Babar u. Unni Mf: Jolly roger of Marshwood
Underbar har en stor personlighet och han är inte rädd för att visa vad han vill. Skulle inte kunna tänka mig ett liv utan honom nu , det är han och jag. Det är inte lätt alla gånger när han själv vill bestämma och han kan vara riktigt envis men han är som sakt det bästa jag någonsin fått och han kommer få stå ut med mig resten av sitt liv ;)
Han är en väldigt fin körponny som jag också stället ut ibland. Vi gillar mest körturer i skogen och åker ibland iväg på tävlingar för skoj skull:)

#34 blev riktigt kär i din ponny!

Min underbara, kära vän Bill!
Hade en quarter valack som jag hade inhyrd i ett stall i axvall, där jag träffade min sambo o mina barns pappa. Hans mamma födde upp minishettisar i liten skala, mest för sitt eget intresse. Fick ta bort min quarter, efter en tids sjukdomar, hann bli rädd för att rida, han började bocka en dag, det var något som han aldrig hade gjort innan, så jag blev jätte rädd. detta var oktober 2006. Min dotter var ett halv år, så jag blev rädd för att något skulle hända. Iallafall, efter en månad utan häst så började jag sakna det så fruktansvärt, så jag frågade farmor om hon inte han någon lite ponny som hon kunde sälja. Tanken var ju att Matilda skulle kunna rida han osv. Vi fick köpa Bill, 85cm i manken, då var han 12år. Bill var ju inkörd och barn hade ridit osv, van vid trafik, ja allt. Jag började köra så smått o 2008 var vi med i lagserien för första gången. Nu är jag helt förälskad i körningen o min lille tävlingshäst. Bill gick väldigt bra i körningen 2009 så han har erhållit BRUCH o gått en fullständig tävling, med maratonen som gick över en mil. Den lille slog många stötte ponnysar den dagen. Han körde in på en 7/17st. inte illa tycker jag:o)
Bill är kvalad att tävla nationell/lätt klass i år, så det är vad vi siktar på.
Bill är efter Parlington Pimpernell och undan Lollipop.
Bill är den absolut bästa häst jag har haft någonsin.
Matilda rider han i bland o på söndag ska de tävla ihop för första gången.