Patellaupphakning
Vad ska jag göra??? Mitt 2åriga sto har patellaupphakningar i bägge bakben. hon har aldrig hakat upp utan det kuggar över både bakåt och framåt. det smäller/knäpper när hon går. skritten blir ojämn .hon har haft detta sen hon var ca 6månader. vi har varit till vet. där han konstaterade patellaupphakning. jag tränar henne i skritt varje dag upp och ner i backar för det sa vet. att det var bra. men jag tycker inget hjälper. kan detta vara ärftligt?? har ni tips på vad jag kan göra med min lilla Hella?? hon verkar inte ha ont. Hella är pigg och glad. Marie….

Vad jag har förstått så kan det vara ärftligt, men att det inte alltid nedärvs. Det kan också växa bort på så unga hästar, och är det riktigt illa så kan man operera. Hörde också talas om nån variant där man ger en injektion som på nåt sätt hjälper ledvätskan att "rinna till" ordentligt. Så det finns saker att göra, en häst med patella behöver inte vara begränsad för all evighet.
En sak som jag hört från flera håll är att det inte gör det minsta ont, utan hästen blir bara lite konfunderad när bakbenen plötsligt inte hänger med. Lösdrift ska vara bra för patellahästar, tydligen, eftersom de då alltid kan röra sig istället för att bli instängda i en box.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Min valack hade patella upphakning fram till han var 3 ½ år. Men vid en vet. besikning nu i januari, så hade den försvunnit. Annars kan du prova att ge B-vitamin, det funkar. Jag gav dubbeldos. B-vitamin är inte farligt att ge för mycket av, de kissar ut de inte behöver
Fodra henne ordentligt, motionera, ge B-vitamintillskott och verka bakhovarna med korta tår och höga trakter. Spilta är döden, box är bättre lösdrift är nog det bästa så de kan röra sig hela tiden.
Detta är det du kan göra själv. OM detta inte hjälper och hon fortfarande har problem nästa sommar - när hon är 3 år - så ska du nog ta kontakt med veterinär för att diskutera ev operation. De veterinärer jag har talat med vill inte operera unghästar eftersom det kan växa bort spontant.
Ja, det finns en ärftlighet i patellaupphakning.

Vet inte om nån härinne har redan sagt det. Vet bara om B-vitamin i flytande grej.
En granne till mej, som hade en svart shettishingst Zeb med patellaupphakning o han fick B-vitamin Ultrasan som veterinären sprutade in i honom. Det funkade bra iallafall.
Pröva gärna Ultrasan.
Min Fille har inte patellaupphakningen, men han brukar få Ultrasan B-vitamin för snabbare pälsfällningen på våren.
Nu får han flytande B-vitamin.

#3 Mmm…Tycker att ditt inlägg är bättre. Lösdrift o B-vitamin ultrasan är det bästa för patella-hästar.
#4 Jag hoppas att du inte antyder att den godkända svarta hingsten Zeb RS 438 har/har haft patellaupphakningar??? Att du menar någon annan.
För att den Zeb inte har hakat under sin uppväxt kan jag garantera.

Nä! Du kan andas ut ;-) Det är bara den ICKE oregistrerade Zebulon. Förlåt att jag skrämde dig till viss del
Han heter Zebulon o inte bara Zeb som den avelshingsten.

#6 Det lär finnas fler som heter Zeb. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#8 Inte så många som man kan tro…
Kolla här (sökning o webstamboken, där "Zeb" är skrivet som sökord)
Jag trodde inte att det var så eftersom vi är från olika delar av landet, men kanske någon annan reagerar. Det är ju synd om det börjar gå rykten om en avelshingst pga att missförstånd…

#9 Nåja, det kan ju finnas mängder som kallas så. :-) Men ok, jag förstår din oro.
/Cattis
Jag ska i väg med ett varmblod till Mälarkliniken på fredag som hakar upp sig, det ska bli intressant och se vad de har att säga.

Tack för alla bra tips.

Hej!
Jag har ett shettissto som också har problem med patellaupphakning. Jag frågade en veterinär om det fanns något att göra men då sa hon att det inte fanns det!!!
Jag tycker det är konstigt att hon sa så?

# 13 Mmm…Det finns veterinärer, som inte har läst ännu…
Men på Zebulon funkade det iallafall hur bra som helst.
Lösdrift o B-vitamin (ultrasan) ska det funka, sa min veterinär som kollade honom när han gick ihop med Fille.
Röra på sej regelbundet, klättra i berget/skogen, o ja den behöver gå i en kuperad hage.

Säger som de andra B-vitaminer, sen är det faktsikt så att det går att träna bort mycket, något som är bra att låte de springa i vatten (om du bor nära havet tex) longera i högt gräs så de får använda sina bakben mycket ..

#15 Jo, det stämmer riktigt som du säger!
Sålänge det inte är jättemycket problem som kanske behöver operationen kan hästen bli bättre. Röra på sej o träna.
Patellahästar blir aldrig riktigt kvitt problemet. Men träna på hårt underlag (ej mjukt), rak häst o gärna i backar.Operation är ju ett alternativ,men frågan är hur mkt det hjälper..
Har fått denna infon då jag är ubildad hästmassör.

ja känner en vän till mig vars mordsvensk fick patellaupphakning. h*a opererades vid 4 års ålder. Tyvärr lyckades inte den operationen så bra utan hästen i fråga togs bort som 5 åring då h*n fortfarande inte blev bra. Trots lösdrift och massa b-vitamin.
#0 hoppas de går bättre för din häst. Kanske svårare för en tyngre typ av häst att bli bra. JA håller mina tummar för din lille häst

#18 "ja känner en vän till mig vars mordsvensk fick patellaupphakning"
Ta nu INTE detta som att jag hackar på stavfel, för jag stavare mkt ofta fel själv - men det var bara så fruktansvärt roligt felstavat… *asg*
/Cattis

#19. I klass med Gravagården?

#20 Ja! Det var ju också en superkul felskrivning! Ibland blir det så fel, men ändå så "rätt"! :-D
/Cattis

#19 hihi ops lite stavfel där
. men ja retar ju dig lite då och då så ja tar inte illa upp vet du
ibland vill sig inte tangenterna skriva som ja vill. tror ngn spelar mig ett spratt ibland och byter ut tangenternas plats.

Vi opererade ett Russ för flera år sedan, hon blev helt återställd, men vi har däremot aldrig avlat på henne, varken mamman eller pappan har haft detta, men det ligger väl längre bak i ledet, jag vet många shetland som har haft problem med detta, men det har växt bort med åren, tack och lov har vi aldrig haft det på shetland.

En liten undran…Varför får en häst patellaupphakning? Speciellt dom shettisarna? Fille har inte det.
Bra foder när hästen är bebis, lång utevistelse eller lösdrift, motion, klättring, osv…
Jag vet några bra veterinärer härhemma, som har gett min granne lite tips om hur de skulle göra med deras gamla shettishingst (klapphingst) som hade patella.
Ena veterinären sprutade i honom med b-vitamin ultrasan (en sån som travhästar oftast får pga snabbare pälsfällning) o sedan skulle dom tömköra honom med bildäck bakom som en sorts "tung" träning….
Vad tycker ni om detta? Jag vet inte om det är bra, men att backa hästen, låta hästen klättra o ja mycket träning o lösdrift ska hjälpa hästen.
Låter man hästen stå i några dar kommer patellan tillbaka.