Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 5888 ggr
ThiffannyJ
0

Hyperlepidemi?

Jag vet att det finns lite trådar om detta ämnde, och jag har försökt googlat, men finner inte svaret.

Vad är det som utlöser hyperlepidemi? Vad är det som är den utlösande faktorn? Det verkar komma i kombination med fölning, varför? Varför får vissa ston hyperlepidemi vid/efter fölning? Har det med foder att göra? Har det med för lite gräs att göra? Är det vanligare nu än under jun-aug?

Som ni ser mycket frågor och jag har ingen erfarenhet av detta, men vill gärna veta mer om det.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Linnah
0

Googla hyperlipemi så går det nog bättre. :)

ThiffannyJ
0

#1 Aha, jag kopierade stavningen från andra trådar då jag var osäker, och det förklarar ju varför jag inte hittade så mycket Flört

www.minishetland.com

AnnaLundin
0

enligt min veterinär finns det både hyperlipemi och hyperlipidemi.

Han hade gjort något "arbete" om det i början av sin karriär om jag inte minns galet (undrans om det inte var på strömsholms djursjukhus, förresten *funderar*), men däremot minns jag inte vad som skiljer dem åt.

Camilla
0

Är det så att ponnyn får i sig för lite energi av en enledning tex en stor tjock fölmage som gör att stoet inte kan få i sig/äta den energi mängd som den behöver. (Precis som en människa som är höggravid så kan man bara få i sig en liten mångd mat sen är man proppmätt). Om kroppen inte får i sig nog med engeri så startar en process i kroppen som gör att  kroppen frigör fett (engeri)från kroppens fettlager och detta fet går ut i blodet där det gör ponnyn sjuk.

Denna process kan även startas om tex en ponny får kolik, feber och därav inte äter som den skall. Så fort matsmältningsprocessen slutar  så föreligger risk för hyperlipemi.

En bidragade orsakt till att just shetlandsponnyer (ston) får sjukdomen är att de får förhållandevis stora föl till sin storlek, sa  min veterinär. Vilket då gör att de har svårt för att äta den mängd mat de behöver.

Johanna-Granberg
0

#4 Vilken bra infoGlad

ThiffannyJ
0

#4 Tack för bra info!

Hur kan man på bästa sätt se till att undvika hyperlipemi? Det verkar vara bra att ha fölston på fri tillgång så de hela tiden äter, men det kanse bara är ett "falskt" skydd?

www.minishetland.com

susanne-s
0

Jag fick rådet av vet på Ultuna att ge Betfor i förebyggande då det innehåller mycket energi.
Både inför fölning samt andra stress moment som längre transporter. Samt vid annan sjukdom
Mina (de flesta) får nu betfor varje dag.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#4 - utan att egentligen ha belägg för det så borde det ju vara bra att ge stona foder som ger mycket näring och tar lite plats = kraftfoder.

(men senast jag sa det blev jag mer eller mindre lynchad, för det fanns ju inga som helst belägg för det)

Camilla
0

#6. Ja jag tror också att det är bra att de går på lösdrift och äter jämt så att säga men höet/hösilagen får inte vara för sent skördad så den är lång i ståna. Då kan ponnyn drabbas ändå, just pga att den äter och äter och magen blir full (mätt) utan att få i sig rätt mängd energi. Det är en svår balansgång med att finna det rätta hö/hösilaget, är grovfodret tidigt skördat så blir ju ponnyerna lätt för feta:).

Betfoder är bra, innehåller socker.

#8. Kraftfoder som innehåller energi är inte fel att ge  om man har ett sto som är sådär extremt tjockt om magen (inte fet) utan fölmage tjock. 

Hade själv ett sto som var extremt stormagad nu innan fölningen och rätt som det var så ville hon inte äta hösilagen med samma aptit som innan, jag var rädd att hon skulle utveckla hyperlipemi  så jag for iväg och köpte hippopro samt betfoder och det åt hon med god aptit. Efter ett par dagar så käka hon åter hösilagen  med stor lust.

Hippopro är ju inte det fodret man rekommenderar till högdräcktiga ston pga det höga energi innehållet men just i sådana fall så är ju det viktiga att  få ponnyn att äta och att de får i sig energi.

Milla
0

#9 Tack för tipset Camilla, jag har ju min Paola som är vrål stor om magen pga fölet och hon äter inte ensilaget med samma goda aptit som tidigare, jag har dock för en tid sen börjat ge henne betfor som hon äter. Ska inhandla Hoppopro också.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Billan]
0

Druvsocker är bra att tuta i dom. Det ger energi .

Johanna-Granberg
0

Hur ska man i detta läge göra med ett sto som haft fång??

Annelie-P
0

#12 Jag har egentligen ingen aning, men jag antar att man borde prioritera det aktuella problemet, dvs hyperlipemin, framför den gamla fångproblematiken? Och ta itu med ev biverkan (=ev ny fång?) senare.