Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 16292 ggr
Tangotime
4

Vad kostar en shettis/månaden?

Jag har bara haft stor häst men nu funderar jag på att skaffa en shettis som jag kan köra och dottern rida lite i framtiden. Det jag funderar på är vad det kostar ungefär i månaden med foder, vet, hovslagare osv. Stallplats har jag men det kan vara kul att veta vad ni betalar som inte har eget stall.

Ehal
2

Min kostar 1200 - 1300 kr/mån inkl allt. Har eget stall, så det som är med är:

Hösilage: 400 kr/månad

Halm (att äta) 15 kr/månad

Mineral, vitamin etc samt pyttelite lucern att blanda dte i: 50 kr/mån

Spån, 2 balar: 162 kr/månad

Verkning: 400 kr/månad

Tandvård, vacc, träckprov etc utslaget/månad: 130 kr/mån

Försäkringen vet jag inte exakt i huvudet men under 100 kr/månad.

Då har jag ganska dyrt grovfoder, och verkar var 4:e vecka. Skulle jag byta strö med skulle det bara bli en bråkdel av kostnaden. Men när man är van med 'dyra i drift'-hästar så känns det här som 'kostar ingenting' alldeles oavsett =)

Tangotime
2

Är din hovslagare dyr eller är det normalt med 400:- för att bara verka hästen? Antar att du inte skor din häst :-)

Jag kan ju tillägga att det är lite drygt 13år sen jag hade egen häst :-)

[Teddy]
0

Min hovis tar 150 för verkning. Men ska man betala lång resa blir det ju dyrare.

Tangotime
0

#3 Det lät mer överkomligt :-)

Men om man kan få tag i billigt grovfoder osv kan man klara sig på runt 800:-/månaddå om det inte tillkommer vet kostnader osvså klart.

Hur vanligt är det med skador på shettisar? Ex i från grenar i hagen, trampskador osv?

[Teddy]
0

Hur ofta en shettis skadar sig? Lika ofta som alla andra raser skulle jag tro.  Man måste alltid ha oförutsedda kostnader i beräkning. Man kan inte skaffa shettis och tro att man slipper skador och vetkostnader bara för att det är en liten individ.

Tangotime
0

Men är dom kännsliga eller lite mer robusta menar jag. Vet flera halvblod och fullblod som ständigt skadat sig i hagen. Sträckningar osv. Är Shettisar lika kännsliga som "alla andra hästar" eller är dom lugna i hagen och mindre benägna att skada sig? Handlar inte så mycket om vet kostnad utan mer att jag vill ha en häst som inte behöver vila pga skador ofta..

[[AcsJulia]]
1

#6 Shettisar är betydligt känsligare för gräs och foder i allmänheten. De har lättare att få fång och kolik om dem blir tjocka eller får fel foder. Det kan bli dyra veterinärräkningar om hästen får det.

För det mesta är shettisar stadiga på foten och under min tid med shettis (8 år) har jag haft besök av veterinären ca. 3 gånger för allvarligare saker, varav 1 kolik och 2 fång. (Detta dock inte samma häst utan två olika)

[[AcsJulia]]
1

#6 Shettisar är betydligt känsligare för gräs och foder i allmänheten. De har lättare att få fång och kolik om dem blir tjocka eller får fel foder. Det kan bli dyra veterinärräkningar om hästen får det.

För det mesta är shettisar stadiga på foten och under min tid med shettis (8 år) har jag haft besök av veterinären ca. 3 gånger för allvarligare saker, varav 1 kolik och 2 fång. (Detta dock inte samma häst utan två olika) De snubblar eller sträcker sig inte ofta.

Ehal
0

#2 Det är ett normalt pris för verkning här, för ja, han verkas bara. Inga skor (det går på 950 kr, som jämförelse). Men som sagt, de hovslagare som är utbilade och skor vitt - alltså lever på hovslageriet och ger momsat kvitto etc, de ligger på 350 - 450 kr/verkning här i trakten.  Priset är utan resa, den tillkommer, men inklusive moms.

Sen får jag ofta verkningen lite billigare, hovis brukar avrunda till en jämn hundralapp (skor ju den andra ponnyn, och med sulor osv) =)

Och, om inte vad det nu är i markerna här som gör att alla hästars hovar växer som ogräs, så skulle jag knappast behöva ligga på 4 v intervall heller - dvs månadskostnaden skulle bli lägre.

Hanna-D
0

Våra shettisar är definitivt mycket friskare än de halvblod vi haft. De kom ofta in med trampskador, hovbölder och liknande, tror aldrig jag haft det på någon shetland.

Klasselover
0

Stallhyra 500kr
Hö 180kr
Betfor 20kr
Krafft 30kr
Mineraler ca 40kr
Spån (4 bal) 300kr
Hovslagare 200kr 
Försäkring betalar ägaren (är fodervärd)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

SofieN
0

Betalar 1000 kronor i stallhyra så det blir 250 kronor per häst eftersom vi har fyra stycken.

Vi betalar 200 kronor i verkning per häst.

Höet kostar 2,70 kronor kilo och hästarna får ungefär 4 kilo var om dagen. Halm har vi fått gratis.

Sen har jag mindre bra koll på vad vi betalar i försäkring, veterinärkostnader, träckprov osv. Har också dålig koll på vad vi lägger ut på lucern, b-vitaminer, olja, selen, spån, torv osv.

Det blir 674 kronor per häst. Har jag räknat galet, trodde inte vi la ut så mycket pengar på hästarna. Och då har jag ändå inte räknat med allt.

mille-star
0

Jag betalar 2450kr i stallhyra inkl strö och hösilage till mina två. Utöver det tillkommer lucern

Hovslagare 1000kr/gång

Försäkring 300kr/månad

Anläggningskort 300kr/månad

Avmaskning, träckprov, utrustning, tävlingar, träningar, vaccinationer osv.

Kan tillägga att jag har mina två uppstallade i Uppsala, anläggningskort betalar jag för att ha tillgång till ett ridhus och 2 utebanor.

Tangotime
0

Shettisen som stog i vårt stall tidigare åt enbart hö. Inget kraftfoder alls. Nu var detta en unghäst, men behöver dom kraftfoder? Eller är det arbetande shettisar som måste ha det?

Hanna-D
0

#14 Det beror på individen och höets innehåll.

Underbar
0

Stallhyra 600

Hö ca 300-400

Happy hoof 160 räker i två månader

Hovslagare 900

Försäkring 1500 per år

Spån går det inte åt så mycket nu när han går på lösdrift men innan var det en i veckan betala 60 kr/st när jag köpte en hel bal.

Sedan är det kolla masken , vaccinationer har mott stelkramp såklart och bottolism och influensa.

Tangotime
1

Intressant hur mycket det skilljer på hovslagare.

Zebben
0

Jag betalar 2500:-/mån att ha honom inackorderad. Då ingår allt i foder och strö.

Sen tillkommer:

Hovslagaren: Han verkas bara nu på ålderns höst. 300:-/gång

Försäkring: 40:-/mån (han är triangelmärkt, plus efter fel av klinik blivit nedförsäkrad)

Det är ju fasta kostnader. Sen tillkommer det ju morötter/äpplen, vaccinering, avmaskning och oförutsedda kostnader.

Tangotime
0

Hur är det med sommarbeten? Fungerar en shettis på bete med stora hästar? Alltså, fodermässigt? En kompis till mig hade sin shettis i sandhage och på bete bara ett par timmar/dag för att han inte skulle få fång. Så, hur fungerar det? Kan jag släppa en shettis på bete i normalstor hage med mycket gräs??

Tangotime
0

Undrar också om man får lägga ut namn (eller länk till hemsida) på uppfödare här för att höra om erfarenheter av denna och hennes hästar? Linjer på hästarna osv??

mille-star
0

#19 Jag har alltid haft mina shettisar på bete. Får dom motion och blir sakta invanda så brukar det inte bli något problem. Har kunnat ha tidigare fånghäst i beteshage utan att hon blev dålig igen.

Fång skapas inte av gräset i sig utan det är andra faktorer.

#20 Skulle du själv vilja att någon diskuterar dina hästar på ett forum? Lägger uppfödaren själv ut en tråd och ber om positiv och negativ kritik om sina hästar är det en sak men att diskutera utan dennes vetskap tycker inte jag att man gör!

Tangotime
0

#21 Det var därför jag frågade innan! Har sett att på vissa andra forum så diskuteras hunduppdödare och jag hade egentligen bara velat höra om någon hade erfarenhet av denna uppfödare, sen kan man ju PMà om man vill diskutera negativa saker. Men men.

Zebben
0

#21 Är man uppfödare så anser jag att man får räkna med att "pratas om" offentligt. Man säljer ju en "vara" och då måste man ju kunna diskutera runt detta på ett trevligt sätt. Nu pratar jag inte om att man ska smutskasta en uppfödare utan kunna prata stamtavlor, val av hingst, stoets och hingstens kvaliteér osv….  

Negativa sidor/svagheter hos hingst/sto osv..

Ser inget fel alls med det. På hundforumet diskuteras detta ganska mycket. Här på shetland i fokus kanske det ses annorlunda, då jag kan tänka mig att många uppfödrare (vän som kanske ovän) samlas här.

Men om detta är ok eller inte avgör väl medarbetarna. Men jag anser att ett stuteri/uppfödare är offentligt och ska kunna diskuteras. Rätt eller fel?

Tangotime
0

#23 Vi hundmänniskor kanske ser på saken på ett helt annat sätt Skrattande Men om det är ok kan jag lägga ut länk till uppfödare/stuteri så kan ni pmá era erfarenheter i så fall? Är detta ok?? Så behöver ingen snacka skit osv.

Zebben
0

#23 Ja och hundsverige är kanske lite större än Shetlandssverige, så det blir kanske inte lika "personligt" om Du förstår!? Glad Hade varit en annan sak om hundar i fokus varit ett rasforum, då blir det genast lite "mindre och personligare"

Men jag kan inte se varför man inte skulle få lägga ut en uppfödares hemsida och att de som kan pm:ar och delar med sig av sina erfarenheter. Sen får man ju alltid ta och se till att man får en egen uppfattning av uppfödaren.

Lycka till! Jag är inte så insatt i shetlandsaveln. Har/hade en favorithingst men han är tyvärr borta och mina 3 shettisar jag har haft har alla haft honom som pappa. Men det finns nog många fina hingstar där ute nu för tiden.

Tangotime
0

Här kommer länken i alla fall. Är det inte ok att lägga ut den får någon som kan, ta bort den. http://www.jaboruder.se/

Det här stuteriet finns här i Mullsjö och är stort! Det jag funderar på är vad folk har för erfarenhet av hennes hästar som hon sålt? Är dom trevliga mentalt och hur är hon att ha kontakt med om man skulle vilja ha det om man köper en häst där? Jag skulle även kunna tänka mig en foderhäst där ifrån om hon sätter ut hästar på foder. Någon som har/haft foderhäst från henne? PMá gärna.

polgara
0

Jag personligen tycker att det är etiskt fel att diskutera specifika stuterier/uppfödare här,

#26 Tycker att du ska ställa dessa frågorna diekt till Anne, hon finns ju här på forumet oxå

Tangotime
0

#27 Det hade jag inte en aning om! Men sen är det ju egentligen andras erfarenheter jag är ute efter :-) Efter som jag inte kan något om shettisar och stamtavlor så vore det roligt att höra lite vad andra har för uppfattning av det hon använder i avel. Själv använder man ju bara sånt man tycker är bra eller hur.

En barndomskompis till mig hade shettis som inte riktigt var som jag hade velat i huvudet. Jag skulle vilja ha en som är lugn, barnvänlig, lätt hanterad och vänlig osv. Är det som med hund, att vissa linjer är mer åt ett håll osv? Mentalt sett. Jag har även sett att hon på sin hemsida skriver Mini. Skiljer man på storlekarna eller kan det "råka" bli en mini efter en normal stor shettis?

Sen är ju definitivt inte ute efter nåt skitsnack eller så. Jag skulle bara vilja veta vad andra anser som är mer insatta i rasen än vad jag är. Lite som att köpa hund. Man vill ju köpa av en bra uppfödare som har nöjda valpköpare och som är nöjda med uppfödarens avels mål osv.

[Teddy]
0

Jag har köpt en häst från Jäboruder och blev helnöjd.
Men jag säger som andra: Diskutera inte specifika uppfödare här.
Om man vill ha en lugn barnvänlig shettis, så får man köpa en! Utbudet på shettisar är stort.
Speciella barnvänliga ponnyer kommer inte från speciella uppfödare, de "gör man" själv!

Hanna-D
0

#28 Mankhöjden avgör om ponnyn är mini eller standard. Två standardponnyer kan lämna en mini och tvärtom.

Tangotime
0

#29 Det var väl lite det som var min undran. Om det skilljer sig på olika linjer eller om det är en jämn ras. Alltså om dom shettisarna som är lite mer envisa och går sin egen väg är sånna och svåra att ändra på eller om det mest handlar om träning. Olika raser har ju olika temperament och innom vissa raser (hund nu då efter som det är det jag kan) så skilljer det sig på vissa linjer också för att man väljer att avla på vissa individer som ex är enklare/lugnare osv. Men ni menar alltså då att alla shettisar föds med ett temperament och sen är det ägaren som ändrar beteendet med träning/ingen träning?

Jag vet ju inte! Det är ju därför jag frågar! Länge sen jag hade häst och jag har bara haft hästar som ex varit misshandlade osv så det här med olika linjer osv har jag aldrig lärt mig på häst. Men så är det ju innom hundvärlden och det är därför jag undrar om det är så på häst också?

mco92
0

Jag har två shettisar hemma hos min pojkväns familj.
Betalar 300 kronor i månaden och då ingår allt. Vi verkar hästarna själva.

stallostby
0

Jag säger som så här..har man haft häst förr.. så kostar en shettis ungefär detsamma.. hovslagare samma. vet,vård, samma, stallhyra samma el nästan, foder något mindre, strö samma… osv.. att hästen är mindre gör inte hovvård, vet vård och hyror mindre…oftast..

Kratern
0

#33 Exakt!

Den som lever i villfarelsen att en Shetlandsponny skulle vara så mycket billigare, att ha, än en stor häst kommer att bli besviken.

Det enda som skiljer är som sagt att en Shetlandsponny äter mindre.

Sen undrar jag en sak… Ni som uppgett hovslagarkostnader. #1 #11 och #16 t.ex. Är det verkligen per månad som TS frågade efter? Verkar ni var fjärde vecka eller tar er hovslagare dubbelt så mycket som ni angett per verkning?

Jag menar om man skriver att det kostar 900 kr per månad så betyder det i så fall att hovslagaren tar 1800 per verkning (om man verkar var 8:e vecka)

Tangotime
0

#34 Jag lever inte i någon "villfarelse" :-) Jag frågar för att få veta. Men försäkringar borde väl vara billigare? Eller borde och borde. Men innom hund så skiljer det ju på olika raser. Hur friska dom anses vara osv. Att foder blir billigare förstår jag ju, men det är som sagt många år sen jag hade häst och mycket har ju ändrats. Det var därför jag undrade vad det kostar ca att ha shettis. Att jag frågade om just shettisen var inte för att jag ville ha en så billig häst som möjligt utan för att det är den rasen jag är mest inne på just nu och ville veta vad det skulle kunna kosta att äga just en sådan. Fick erbjudande här om dagen att köpa ett fjordingföl som föds vilken dag som helst. Men jag tycker det blir för stort för dottern och dessutom för mycket jobb med en unghäst. Jag vill ha en "färdig" häst.

Kratern
0

#35 Ja, nu menade jag ju inte dig specifikt då….Flört

Rent allmänt så lever tyvärr en del med villfarelsen att det är så mycket billigare att ha en shettis.

Däremot är det mycket billigare att avla shettisar då det nästan inte kostar något alls att betäcka.

Synd eftersom det resulterar i en herrans massa shettisföl som inte alltid får bra hem.

För att dra en parallell så kan de hamna hos någon som "vill ha en sällskapsshettis för att de är så billiga att ha".

Av någon outgrundlig anledning så är det så himla accepterat att ha en Shetlandsponny "drällande" utan att egentligen användas till något.

Hade det varit ett Halvblod skulle folk förfasa sig att hästen aldrig får se något annat än hagen.

Tangotime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#36 Ja det är ju tyvärr inte ovanligt att shettisar går som enbart sällskaps hästar till stora hästar. Och att familjer på landet som kanske egentligen inte är så häst intresserade skaffar ett par shettisar för att man "ska" ha det när man bor på landet osv.

Jag skulle vilja köra om jag skaffar en shettis och det kan väl inte vara omöjligt att hitta en shettis som är inkörd? Sen är det ju bara ett pluss i kanten om dottern kan rida lite också.

Kratern
0

#37 Tyvärr är det nog inte så lätt att hitta inkörda shettisar här på forumet.

Många här har bara sina shettisar till utställning… Men det finns en och annan som faktiskt ANVÄNDER sina shettisar också.

Kolla på ponnytrav.ifokus  där kan det finnas shettisar som är mer körda/ridna.

[[AcsJulia]]
0

Vill du hitta inkörd shettis är det betydligt enklare på Ponnytrav iFokus. Glad

stallostby
0

#35 jo försäkringspremien är väl något billigare beroende på att man värdesätter ponnyn lägre… Kanske lite billigare pga shettis..de blir ju sällan halta, men fång, kan vara ett problem..

verkning får jag ge 350 kr för oavsett höjd..

Aribigga
0

#31 Att alla shettisar skulle vara envisa är en myt, visst finns det individer som är rötägg men så är det väl överallt ;)

Shetlandsponnyn är överlag en trevlig lättlärd ras, och jag är ganska säker på att de flesta vill jobba. Jag tror knappast att det är så stora skillnader i olika linjer och mycket en uppfostringsfråga.

Däremot, jag vet inte om det bara är James, så kanske ston är mer barnvänliga. För min vallack tycker inte om barn, han accepterar dem men passar det inte får man hålla ett extra öga på honom. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, är ungvallacker mindre barnvänliga än ungston? Om du nu tänkte skaffa en unghäst.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tangotime
0

#41 Jag har tänkt att se om jag hittar en häst som passar oss. Sen om det är en valack, hingst eller sto. Unghäst vuxen eller riktigt gammal, den spelar inte så stor roll så länge det är en trevlig häst som vi kan hålla på lite med både dottern och jag själv. Men det lutar lite åt att se om jag kan hitta någon här omkring som jag kan låna en shettis av någon gång i veckan till att börja med. Har ju tre hundar och stor häst att ta hand om också :-) Får testa och se hur jag kan fördela tiden lite. Skrattande