1 åring utan pass
Har nyss köpt en hingst född 09. Med full stam o finns i webstamboken,men pga mkt slarv hos tidigare ägare har passansökan ej varit komplett TVÅ gånger…
Vill ta med honom till Malmköping o visa honom men har ju ej fått passet än.
Vågar jag anmäla?
Kolla gärna i webstamboken på hans uppgifter o hjälp mig gärna. Han heter Käpplinge Solero.
Tacksam för svar
Om du inte hinner få passet innan anmälningstiden tror jag inte du kan anmäla.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Kontakta stamboksföraren och hör efter hur långt kommet passet är. Bara han blir införd i stamboken (får sitt id-nummer) i tid, skulle jag tro att det är okej att visa även om passet inte hinner fram till dej.
Nej, du kan inte anmäla.
Ursäkte pekpinnen, men man skall inte köpa hästar utan pass, det riskerar att bli både dyrt och krångligt. Eller ännu tråkigare, det slutar i ett SH pass
Hoppas det löser sig och din pålle snart har fått sitt pass.
Veritas odium paretFörvånad
Kollade i stamboken, det verkar vara en sen fölregistrering och om jag då inte är ute och cyklar så kam det vara så att man måste härstamningsverifiera ponnyn, och det kan bli rätt dyrt…

#3 Bara nyfiken på ditt tvärsäkra uttalande…
I grundpropositionen står: "Rätt att deltaga i utställning har de shetlandsponnyer som är införda i den svenska stamboken, i moderstamboken eller något övrigt lands dotterstambok."
Det står faktiskt inget om att pass ska vara utfärdat… Därav mitt inlägg. Men visst är det möjligt att jag tolkar reglerna för liberalt. 
#5 Är han införd då han inte har ett regnr? Han är enligt uppgift född 09, senkommen ansökan, då krävs DNA test för införande stamboken (om det inte ändrast de senaste dagarn), det står inte att det inkommit i webbstamboken. För att anmäla annat än föl ska de ju ha tilldelats ett reg nr. Visst kan man säga att han kan anmälas om en massa om uppfylls. Men det var inte så jag uppfattade frågeställarens fråga, dvs vilka om som kunde ge honom rätt att deltaga.

#6 Jag uppfattade TS inlägg som att det varit slarv hos tidigare ägaren, men att alla handlingar nu var inskickade.
Kanske jag som är ovanligt positivt inställd idag..?

Ja alltså förra ägarna fick lov att härstamningsverifiera pga det sena inskicket. Och nu SKA alla papper vara inne o även ägarbytet.
#3 Tråkigt att det alltid kommer upp pekpinnar om att inte köpa häst utan passet i handen.Ibland finns det anledningar till att det just blivit problem. Ibland känner man sig idiotförklarad här direkt 
#7Jag svarade utifrån det som går att utläsa i webbstamboken.
#8 Det första man påpekar i webbstamboken är att inte köpa ponny utan passet i handen. Läs gärna det med röd text daterat 100419:
http://www.shetlandsponny.se/stambok/default.asp

#9 Men då kanske jag skulle låtit honom gå kvar då o må dåligt….
Ibland tänker iaf jag med hjärtat o är det så illa så att jag inte får något pass så får han iaf ett kärleksfullt hem hos mig.

#9 Men sen när skrivs det ut vilka handlingar som inkommit till stamboksföraren? Det har aldrigt stått något på mina uppfödningar förrän de blivit införda i stamboken. 
Att denna ponny trots allt finns med fastän han saknar id-nummer, beror väl på att det har varit krångel med inkompletta handlingar.
Det första man påpekar i webbstamboken är att inte köpa ponny utan passet i handen.
Det är ju ett mycket gott råd. Men huvudsaken är väl ändå att man är medveten om vad det innebär om man ändå köper en häst utan pass?
#10 Huvudsaken är väl att du visste vad du gav dig in på när du köpte denna ponny. Jag hoppas att det är omständigheter som ingen kan råda över som orsakat situationen. Annars finns det tråkiga exempel påpersoner som satt i system att sälja hästar utan papper snabbt och lätt till människor som tycker synd om deras hästar eller för att de snabbt behöver bli av med dem av någon anledning. De trista är att man hjälper dessa människor att fortsätta en sådan oseriös verksamhet i och med att man handlar av dem. Jag menar och tror inte att just din ponny tillhör denna kategori, även om det är lätt att tro att han gör det med tanke på vad du skrivit.
Drömmen vore väl att det blev allmänt att det inte går att sälja hästar utan papper. Jag hoppas personligen att de nya reglerna gällande chipmärkning av föl och passtvång skall bidraga till att antalet papperslösa minimeras.
Återigen jag hoppas att det ordnar sig för din lille man och att han kan få ett SSS pass och att du kan ställa ut honom. Skulle det mot förmodan misslyckas finns det ju andra vägar att gå.
#11 Där det varit "problem" står vilka handlingar som inkommit, står visserligen i en del andra fall också. Men om allt är inskickat och ok, skall det ju inte ta så lång tid tills passet skickas ut. Det är ju inte direkt högsäsong nu.När passet är uthämtat om inte förr kommer det att stå ett nytt datum och ägare.
Kanske jag kan hitta ett exempel som motsvarar det vi ventilerar här.
#11 På denna sida ser man vilka handlingar som saknas. Står i Stamboken och har funnits "hela tiden" tror jag.
#14 Den har funnits sedan 2006, det finns flera olika sådana sidor beroende på vad som fattas.
Vill man titta på olika får man gå in under händelser så finns det många olika rubriker.
#15 precis, rättar mig själv, på denna sida "ser man allt"

#13-16 Det enda jag menade var att när ansökan är komplett, finns ingen anledning att notera det i webbstamboken, eftersom ponnyn dyker upp så snart det finns tid att föra in uppgifterna.
Vi vet ju inte när handlingarna kompletterats eller hur stamboksföraren ligger till med utförandet av just detta pass. Varför spekulera? 
Mini-Angel, se #2. Ponnyn måste ha sitt id-nummer innan du kan anmäla till utställning.