Askmolnet
God morgon!
Sitter just nu fast i London på tjänsteresa p.g.a. det berömda askmolnet … skulle flugit hem igår kväll men har i nuläget ingen aning om när en hemresa kan bli möjlig eller om den kommer att ske via luft, land eller hav … 
Skall väl egentligen inte klaga då jag bor på ett bekvämt hotell mitt i city och fått en shoppinghelg i London på företagets bekostnad …
men jag hade just nu faktiskt hellre varit hemma!
Finns det någon mer där ute som också sitter fast hemmifrån p.g.a. askmolnet?
P.S. Jag har begränsad tillgång till min privata mail medan jag är här så ifall någon behöver nå mig så gör ni det bäst via min mobil (se hemsidan) eller genom ett PM här på forumet. D.S.
Ojoj vad molnet har ställt till det. Min barndomsvän är fast i Brasilisen, Maggan och Farfar i Israel…
Hoppas du kan ta dig hem snart och säkert!

Ett par kompisar sitter fast på Mallroca, hon har missat anställningsintervjuer och en massa annat så de är heller inte så glada, men vad gör man mot moder natur, inte mycket.
Ja, det är inte överdrivet mycket att göra på arbetet just nu
(jobbar på Arlanda för er som inte vet det)

#3 hehe då är de lugnt och skönt¨på jobbet 
#3 Kommer hem utvilad och pigg alltså
Tur att Du kan "jobba" med forumet…..

Många som sitter fast lite här å var.. Våran praktikant sitter fast i Thailand
Kolla Nerikes Allehanda, där står någonting om att det inte skulle vara så bra om askmolnet kom hit, för betande djur.

Äventyret fortsätter! Helgen har jag roat mig med att kryssa mellan butikerna på Regent Street och Oxford Street. Skulle nog kunna tänka mig lägga några dagar till där … 
Nu börjar en ny arbetsvecka och det ser ut som om jag får tillbringa den här på vårt London-kontor i stället för hemma. Hoppas intensivt att både Heathrow och Arlanda skall öppnas upp så att jag kan få flyga hem snart. Är bokad på två returflighter, för säkerhets skull: En med SAS på tisdag kväll och en med BA på onsdag em. Hoppas, hoppas, hoppas att någon av dem skall funka!!!
#8 Håller tummarna för dig! Ska man tro ARN:s hemsida så kommer du nog hem:
Hm, såg nu att du bokat tisdag, verkar sämre med det!

#9 & 10: Tack Hanna!
Problemet är att läget ändrar sig hela tiden … och jag är ju beroende av att både Heathrow och Arlanda öppnar upp …
#11 Förstår att du vill hem nu Lottie! Hoppas verkligen att det löser sig för dig och att de öppnar upp för trafik. Finns inget alternativ? Båt/buss etc?

#12: Jag skall precis iväg och kolla upp tågmöjligheterna.
Man kan i princip ta Euro Star från London till Paris eller Bryssel, nattåget därifrån via Köln till Köpenhamn och sedan vidare från Köpenhamn via Göteborg till Stockholm (direkttågen Köpenhamn-Stockholm är fullbokade). Det blir en nätt liten hemresa på ca 35 timmar …

Nu har jag lyckats boka in mig på Euro Star från London till Bryssel i morgon em samt ordnat ett hotellrum i Bryssel för i morgon natt. Väl där så skall jag sedan försöka snickra ihop resten av tågresan hem. Det kanske kan ta några dagar men då är jag i alla fall på det Europeiska fastlandet.
För att kunna boka Euro Star-biljetten fick jag köa i ca 1,5 timme vid Euro Stars biljettförsäljning vid St Pancras-stationen. Den övriga resan kunde inte de boka utan då fick jag gå till Rail Europe Travel Center vid Piccadilly Circus. När jag kom dit såg jag att kön var över 200m lång och med 3-4 personer i bredd så jag bestämde mig snabbt för att skippa den. Tror och hoppas att kön är lite kortare i Bryssel i morgon kväll/onsdag morgon.
Din stackare! Det verkar som om Arlanda har öppet i natt i alla fall (ska jobba). Antar att BA's sena flygningar är smockfulla idag…

#14 Låter som en riktig resa!

#15: Det är ju rena chansningen med flygbokningarna - bara för att de öppnar upp flygplatserna så innebär ju inte det med säkerhet att ens egen flight lyfter och har man ingen bokning på just den flight som lyfter så får man slåss om platserna med tusentals andra resenärer …
Sedan måste jag erkänna att när det är så kluvna budskap om hur farligt/ofarligt det är att flyga genom askmolnet så jag känner mig rätt så nöjd ändå att ta mig hem landvägen, även om det kommer att ta sin lilla tid …
#17 Hoppas verkligen det går vägen för dig nu Lottie, och att köerna är kortare. Håller tummarna!!

#18: Tack Annie!
Så har jag nu kommit med Euro Star till Bryssel och checkat in på mitt hotel. Under morgondagen skall jag förhoppningsvis få besked om den fortsatta tågresan norrut.

Alla tåg från Bryssel och norrut är fulla idag så jag får stanna en natt till här i Bryssel innan jag i morgon kan påbörjan hemresan.
Jag har nu lyckats boka tåg i morgon em (torsdag) från Bryssel via Köln till Hamburg och hotell i Hamburg för torsdag natt.
Sedan har jag bokat tåg på fredag morgon från Hamburg till Köpenhamn och fredag kväll från Köpenhamn till Stockholm. Jag kommer hem på fredag kväll strax innan midnatt …
Även om hemresan kommer att ta sin lilla tid så är jag ändå överlycklig över att ha lyckats få plats på dessa tåg och att jag vet med säkerhet att jag kommer med dem hem. Denna osäkra väntan på om flygen skall gå eller inte är oerhört krävande. Även om alla flygplatser öppnar snart så kommer det ändå att ta några dagar innan allt funkar som vanligt och vid det laget så är jag redan hemma! 

Så skönt att läsa Lottie.
Hoppas resan går bra så att du kommer hem som du ska.
Tänker på dig!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Då var det dags för nästa etapp: Tågresan från Bryssel via Köln till Hamburg. Kommer fram vid 21.15-tiden i kväll.
Ha en bra dag allihop! 
Välkommen hem!

Äntligen hemma!!! 
Tyvärr hade jag inte tillgång till internet i Hamburg. Igår morse fortsatte tågfärden mot Köpenhamn (inkl. färjan från Puttgarden till Rödby). Efter några timmars uppehåll i Köpenhamn, som jag tillbringade strosandes härliga Ströget fram och tillbaka, så kunde jag sedan hoppa på X2000 som tog mig den sista biten till Stockholm. Kom fram strax före midnatt i går kväll.
Slutet gott, allting gott!