Skor eller barfota?
Har ni era ponnyer barfota eller går de med skor?
Gör de det året om?
Varför har dina ponnyer skor/går barfota?
Hälsningar
/ot
Mina går utan skor dygnet runt, dom behöver inga.
Däremot så kommer jag sko om jag kommer igång med körtävlandet.
11 barfota och 1 med skor.
Allla mina är barfota året om… kan jag ha dem så tror jag det är bäst för hov-, ben- och kroppsmekanismen (hovarna är ju hästens extra hjärtan :-).
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#3 Du menar att de är bäst barfota? ^_^

Min shettis dam har inga skor alls

Oj glömde skriva för att hon behöver inte de

Alla mina oskodda,de äldre körs varje dag på både grus,gräs o asfalt o tävlar en hel del i körning,agility mm
Har aldrig haft några problem 
#4 Ja, jag menar att det ska MYCKET till för att jag ska sko en häst… finns säkert annat man kan ändra på innan. Så ja, jag menar att barfota är bäst. ;-)
Må väl,
Maria

Min Moa är skodd, hon körs mycket och ömmar med en gång om hon är oskodd, och så tävlar vi oxå och för maraton måste man ju ha skor.
Mysan är två år och behöver inga skor, hur lätt hon ömmar i arbete får framtiden utvisa.
Jag skor inte i onödan, men behöver hästen skor så är det ju så.=)
Ingen avvårahästar har skor, shettisen och isisarna behöver inga då deras hovar verkar växa tillbaka lika snabbt somhovisen knipsar dem och den tredje står och nöter till hon blir av med skorna så slutade sko henne för 12-14år sedan, tiden går fort… :P
Alltid Oavsett

Har skott min 3 åring för att kunna köra henne. Övriga klarar sig jättebra utan!

Min tjej går oskodd, nu, men när vi kommer igång o kör så ska hon skos fram iaf! Hon är lite öm på grusvägarna o går gärna ner i dikena, vilket ju inte är jättekul om man har en vagn bakom! Annrs fördrar jag att ha dem oskodda..
Behöver de mer hovvård om de är barfota/oskodda? 
Oskodda, boots vid motionering.
#13 Inte vad jag kan tycka, det kostar inte lika mycket med "Hovis" och "Han" behöver inte komma lika ofta för att verka dem :)
Alltid Oavsett

Mitt sto går barfota.
Valacken går barfota tills imorn. Han körs en hel del så han har blivit lite öm nu på sista tiden. Så då blir det skor så vi kan köra på.
Är även tvungen att ha honom skodd när vi ska tävla maraton sen.
Har en skodd o 7 st oskodda.
Den som är skodd rider o kör vi mkt o det har behövts brodd i vinter här.Men vi brukar ha henne oskodd emellanåt oxå beror alldeles hur mkt hovarna slits.Vi har mkt sand här och det sliter mer an man kan tro faktiskt
# 13 Beror nog på hovkvalité, hur hovarna nöts (exteriör i kombination med underlag/motion etc) och hoslagarens lära :-)
Men barfota som sådan ger ju inte mer vårdbehov… har man en häst som växer mycket gör den ju det även med skor (och så måste ju skorna av innan man kan vårda hoven).
Däremot kan man ju med en barfotahäst vårda oftare och mindre (raspa, hovkniv etc) än med en häst som är skodd… för som sagt, då måste ju skorna av.
Må väl,
Maria
Hur vet jag om hästen har ärvt god hovkvalité?
Ursäkta mina frågor om de verkar dumma, men jag hoppas ni kan hjälpa mig så jag lär mig ^_^

#19 Jag förstår inte riktigt vad du menar… Är det viktiga om den ärvt sin goda hovkvalitet?
#20 Nej, jag har ingen aning. Trodde det var något hästen ärvde. Men om jag förmulerar om:
Hur vet man vad som är god hovkvalité och mindre bra hovkvalité? :)
Visst kan hästen ärva sin hovkvalité precis som anlag för mycket hår, benställning etc.
Hovens kvalité påverkas också av foder mm.
Dålig kvalité är t.ex. hovar som smular sig, lätt spricker, lätt flyter ut osv. även om alla andra faktorer är optimala (som foder, hovvård etc).
Den "ultimata" hästen har hårda hållbara hovar, som p.g.a. benställning och exteriör växer jämnt och som slits jämnt av motion… och som därför knappt behöver någon hovvård (en utopi, men … ;-)
Hoppas jag förklarat någorlunda lättförståerligt… är lite trött.
Må väl,
Maria
#22 Tack så mycket för din förklaring. Jag förstår. Är det ovanligt med "perfekta" hovar eller har många ponnyer det?
#23 Hovar av bra kvalité är nog ganska vanligt… d.v.s. att själva hoven är hård/hel osv. Sedan kanske hovarna ofta växter/slits snett för att inkorrekta benställningar är ganska vanligt.
Om man sedan tittar på vad hoven är designad för att klara (vildhästar vandrar många mil per dag på varierande underlag) säger det sig självt att "vi" sliter för litet på hästarnas hovar. Boxvistelse stor del av dygnet, liten hage med mjukt underlag och kanske en timmas motion om dagen… därför måste vi verka för att efterlikna (ta bort hov som inte slits) eftersom hoven ständigt växer.
Må väl,
Maria
Jag var tvungen att sko James eftersom hans hovar slets för mycket och han blev öm.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#24 Wow, tack så mycket
har lärt mig en hel del nu ^_^