Fråga om transport
Om/när ni transporterar er shetlandsponny.
Vad har ni då för utrustning på ponnyn?
Ha en trevlig dag!

Lädergrimma. Transportskydd om de är skodda.
Tillägg: Vid behov täcke.
#1 Tack :) Är det på vintern som du har täcke eller när blir det?

#2 Ja, när det är kallt eller efter träning om hästen är varm/svettig.
Och så vid utställning för att inte smutsa ner sej. 
Lädergrimma och svanskydd - alltid.
De som är skodda har lindade ben. Täcke vid behov (men det är sällan).
Lädergrimma och eventuellt täcke vid behov.
Har köpt ett par transportskydd, men jag vet inte om dom kommer bli så flitigt använda. Var mest för att dom var så söta, men behovet är inte så stort..

Lädergrimma skriver ni, något särskilt skäl till det?
Jag använder transportskydd på skodda hästar, eller om de trampar runt. Täcke om det är kallt och på väg till utställning.

#6 De har säkert lädergrimma just för att de går sönder lättare än nylon grimma om något skulle hända i transporten.
Själv har jag grimma ev täcke beror på om det är tävling eller utställning, oftas om vi åker långt och ska tävla har de ett bomullstäcke på sig.

#6 lädergrimma har man för att det inte blir brännskador av den om något skulle hända. Har sett en häst med riktigt fula märken på huvudet efter en transportolycka med nylongrimma. Dessa går aldrig bort.

Beror lite p?. Grimma har jag alltid p?. Transportskydd eller lindor n?r de har skor och ska ?ka l?ngre str?ckor. Ifall de ska ?ka en litenbit bara s? ?ker de utan skydd. T?cke ifall de ?r klippta eller bl?ta/svettiga
#5 Haha ja, utrustning till shetland är ofta mer söta än praktiska. Eller ja, nästan ;)
Kul att höra att alla använder lädergrimma, skydd på skodda hästar och täcke vid behov 

#10 FAst vi gör inte det , lädergrimam ibland på någon ponny,men jag använder inte transport skydd på de större ponnyerna heller även om de är skodda ;)

Jag har alltid lädergrimma och transportskydd.
Behövs det täcke så har pållen även det på sig..
#6 Jag har lädergrimma mest för att det är snyggt om jag ska vara helt ärlig. Kör man shettisar så känns det för mig som att risken inte är lika stor att det ska hända saker i transporten osv.

#13 Det spelar väl ingen roll om hästen är 90 cm i manken eller 1,65?
Risken för olycka är ju lika stor iaf. Bara för att det är små pållar så kan det hända otäcka saker ändå.
Det är min åsikt iaf..
Jag har täcke på om det är kallt, om vi varit och tränat och de är svettiga, om de ska på utställning för att hålla dammet borta.
Jag har inte transportskydd, de trampar av sig dom är min erfarenhet.
Jag har inte svansskydd heller, en av mina shettisar åkte hem från Danmark i en stor lastbil, och hade sin svans i ett skydd. Den höll på att ruttna bort! Den var inte lindad, utan det var ett sånt där kardborreskydd.
#14 Ja, visst händer det olyckor ändå. Men det är ändå skillnad om en ponny på 90 och än häst på 165cm får panik till exempel.

Jo visst är det de. Men det kan bli tillräckligt med skador även att hästen är liten. Den kan skada sig minst lika mkt som en stor om det vill sig illa.
Jag vet en shettis som gick över bommen. Den lever inte längre..
Så det kan gå illa till..
#17 Fast den händelsen har ju inte riktigt att göra med lädergrimma eller inte lädergrimma. Det var det jag syftade på.

Att jag använder lädergrimma i transporten är för att om hästen skulle fastna, så går den lättare sönder än vad en i syntet gör. Det kan exempelvis bli fruktansvärda brännskador av syntet. Vet oxå en ponny som lyckades hänga sej i sin grimma (dock i boxen och ej i transport).
Sen tycker även jag att lädergrimma är snyggare.

#18 Mja.. Hade hästen haft en lädergrimma hade den kanske klarat sig då en lädergrimma lättare går sönder som sagt.
Men nu spelar det ju ingen roll. Jag förstår vad du menar. Ville bara påpeka att det faktiskt kan ske otäcka saker även att det är små hästar man transporterar.
Trodde läder var mycket tåligare än en i typ nylon. men har haft fel om det hör jag 
vilka fruktansvärda olyckor ni berättar om, stackars hästar och deras ägare