Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1379 ggr
Angelus
0

Fångtips

Tänkte höra mig för lite om hur ni utfodrar era fånghästar? Har ett dräktigt sto (D-ponny) som fick fång och vet inte vad jag ska ge henne för foder riktigt.

Anledningen till att hon fick fång är en lång historia men man kan säga att hon först matvägrade och då var vi tvungna att ge henne det enda hon åt - kraft.. och då att först gå utan mat i dagar för att sedan börja äta så mkt kraft resulterade i fång.. men det spelar egentligen ingen roll hur hon fick det, men hon har det..

Börjat ge henne mag och tarm-balans och det har fungerat helt super! Mycket piggare och gladare och så.. får fri tillgång på hö, eftersom hon är dräktig.. borde man ge henne något mer tillskott/kraftfoder för fölets skull?

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

mille-star
0

ett bra grovfoder med jämna värden passar att ge till fånghästar!

HeidiH
0

Höet måste ju nästan vara analyserat så ni kan räkna på vad hon får i sig. Det är ju otroligt viktigt att hon får i sig mineraler och vitaminer så det räcker åt både henne och fölis. Har du inte analys kan du ju aldrig veta vad hon behöver, svårt också för de som är duktiga här att ge dig tips o råd utan att veta något om hur mkt hon får i sig och vilka värden det är.. Bra att mag o tarmbalansen hjälper!

AnnaLundin
0

Lusern funkar bra till fånghästar, gärna betfiber också.

polgara
0

Som Anna skriver så är Lusern bra o ge, gärna ihop med betfor

Angelus
0

Jo, vi har ett analyserat grovfoder.. Det är högt i proteinvärde, men jag menar när jag fodrat mina andra dräktiga ston så har det varit hinkvis med kraftfoder i slutet av dräktigheten.. orolig för att det ska ta skada att hon inte får äta kraftfoder.. och vad händer i sommar? Digivningen kräver ju en del kraftfoder också.. och hon verkar inte vara den som direkt är lätt att få upp i vikt när hon väl gått ner en del..

StuteriLA
0

ge henne soja, lucern, vitaminer och mineraler i en blandning baserad på ditt hö.

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Angelus
0

#6 Tack! Precis köpt lucern (icke pellets) som det inte är någon melass i så ska börja ge henne det.. om hon vill ha det..

mille-star
0

#7 Dom brukar vänja sig, mina åt inte lucern första dagarna heller. Nu gluffsar dom i sig det utan problem!

Angelus
0

#8 Jo, först ville hon inte ha det.. men vi lurade na lite :) Ruskade på hinkarna så de andra blev jätteintresserade och så hade vi liiiite kraft i så de skulle låta och smaka lite bättre.. så då åt hon..