Vaxproppar snart?
Grace ser ut att föla snart, jättespännande och ve och fasa….hon hade igår långa (ca1cm) tappar på juvret, fast inte som "vax" än utan genomskinligt gula….
Någon som vill ge en kvalificerad gissning om hur lång tid det dröjer till riktigta vaxproppar, samt fölning??
sist fölade hon 5-6 timmar efter jag så "riktiga" vaxproppar..detta blir tionde fölet..
oj vad spännande då kanske hon fölar snart,tyvärr har jag inget koll på de där med vaxproppar o sånt.

Inom det närmasta dygnet gissar jag på.
Lycka till!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
även om de inte ser ut stelnad grädde?? Ett dygn har ju redan passerat.. jag tippar i veckan..men vet inte hur lång tid det går mellan de första "propparna" till de "riktiga"…
minns ju inte hur det var förra gången..måste börja föra journal…!
Men natttillsyn är det from igår..

fast jag tycker det låter som vaxproppar ! de kan ju vara nästan vita ller gula. tror det beror på olika ston mm
tror du ska ha henne under uppsikt, för fölet är nog snart på gång !
ja det är det ju
..
sist betäcktes hon 2 juni och fölade 25 april. Nu kom hon till hingsten 3 juni, vet ej när hon blev betäckt..men hon ser redo ut…står mkt stilla..lämnar endel mat ibland… men inte de vaxproppar som sist…utan mer "kristaller" idag…inte gulvita..
När mina ston hade sådan kristaller så dröjde det nog 2-3 veckor till. Ska se om jag hittar bilderna som jag tog då.

Min hade inga vaxproppar förra året utan bara som små kristaller dygnet innan hon fölade
Hittade en bild. Så här såg mitt halvblods juver ut ca 2 dygn innan hon fölade
de ser ju också lite genomskinliga ut…
Grace har inte fölat än…inget på juvret idag…suck..
Men hon har mjuka "bulor" på baksidan av rumpan..är det bäckenbanden som släppt?..Jag trodde det var mer uppepå korset och neråt..
Fölungen rörde sig idag iaf, har inte sett ngt på ett par veckor…
Här hittade jag en bild till och då har hon en månad till, om du jämför dessa bilder så på denna sista är de mer gula och på bilden innan är de mer vita.
Har du möjlighet så ta juverbilder på henne och lägg ut.