Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 645 ggr
ponny_
0

Vad tycker ni om denna foderstat?vad ger ni?

Morgon: 3 dl betfor 1 kg hö

Lunch: 1 kg hö beroende på väder.

Middag: 4 dl betfor 4 dl havre 1 kg hö ½ dl mineraler 1 msk vitlökspilver.

Kväll: 20 dl lucern hackad strå.( motsvarar 1,2kg hö ) 10 dl väger ca 0,6 kg.  ½ dl mineraler.

Normalt arbete, rids 2 ggr veckan.

B-ponny stor och kraftig kille på 112 cm och växer. han är 5 år.

KarinRendahl
0

Min dam är c:a 107 cm och 11 år. Hon får 4 kg hö, 6 dl Krafft ponny, 1 dl betfor, ½ dl foderjäst och mineraler uppdelat på fyra mål. Hon jobbar 6 - 7 dagar i veckan, antingen körning eller ridning och är pigg och framåt så det räcker!

Det är svårt att säga något om en foderstat tycker jag, det är så mycket som spelar in, om hästen är väldigt lättfödd, om den är lugn och sansad eller sprallig med nerverna utanpå och så vidare. Är hästen pigg och mår bra så fungerar förmodligen foderstaten bra, så brukar jag tänka.

Frida-E
0

#0 Får han inget hö alls på kvällen? Lucernen tar nog slut ganska fort och din ponny skulle nog inte ha nåt emot att stå och plocka i ett par kg hö på natten.

AnnaLundin
0

Jag tycker det är alldeles för lite stråfoder. DU kan nog räkna med att han väger minst 300 kg och det innebär att han MINST bör få 4,5 kg stråfoder/dag, för att hålla magen i trim och få sitt tuggbehov tillfredsställt.

Sen är det mest idealiska om de kan få "likadana" matportioner, dvs lika stora portioner och med likadan blandning av ingredienser, vid varje utfodringstillfälle. Det är det bästa för hästens tarmflora, för att den ska fungera optimalt.

Midlingur
0

Inget vitlökspulver!!!!! Det framkallar blodbrist hos hästar - nytt forskningsresultat!

Personligen så tycker jag att det är för mycket betfor (snabb energi bara, ger ingenting). Definitivt för lite hö. Min shettis äter cirka 5 kg hö om dagen…

veronicarickfelt
0

för lite grovfoder. ett riktigt bra hö räcker längre än vad man tror..

Ahnna
0

Som andra skrivit, för lite grovfoder. Mina shettisar (som är runt metern höga båda två) får 5-6 kg hösilage per dag när det är såhär kallt (-10 och neråt) samt står på halmbädd nattetid. Får väl erkänna att grabben börjat lägga på sig, men unghästen är smäcker fortfarande. Utöver det får de också betfor och havre samt mineraler.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ponny_
0

Oj.. såg nu glömde skriva att på kvällen får han 2 kg hö.

så han klarar sig.. + andra fodret som jag skrev =)